صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۴۳
  • دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 13 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۵ - ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 February 23
کد خبر: ۱۷۴۱۳۱
مرتضی مکی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

اختلافات آمریکا بر سر حمایت نظامی از اوکراین

مرتضی مکی، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه میان دو حزب محافظه‌کار آمریکا نسبت به چگونگی مواجهه با روسیه و کمک‌های نظامی به اوکراین اختلاف‌نظر وجود دارد، گفت: آمریکا و کشورهای غربی به دنبال حمایت‌های نظامی از اوکراین هستند که آنها را در شرایط مقابله مستقیم با روسیه قرار ندهد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ هم‌زمان با سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به کی‌یف، تصویری از حضور وی و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در کاخ ریاست جمهوری این کشور منتشر شد که ضمن ارائه نمایه‌ای کاملا روشن از نگاه غرب به این کشور، موجب شگفتی جهانی شد. این تصویر معنادار در شرایط فعلی که طرف های درگیری با نزدیک شدن به پایان فصل سرما به‌دنبال آماده‌سازی خود برای ورود به نبرد نظامی سرنوشت‌ساز هستند، از جهات مهمی قابل توجه است.


مروری بر اظهارنظرهای سران کشورهای غربی در مونیخ می‌تواند در ایجاد فهم دقیق‌تر نسبت به اهداف غرب در جنگ اوکراین بسیار مؤثر باشد. غربی‌ها از آغاز جنگ اوکراین همواره بر این تأکید کرده اند این جنگ میان روسیه و اوکراین بوده و آنها صرفاً در مسیر حمایت از طرف درست این منازعه حرکت می‌کنند. این ادعا با اظهارنظرهای طرح شده از سوی مسئولان غربی در کنفرانس امنیتی مونیخ دارای تفاوت‌های معناداری است.   

 
برخی مقام های غربی در کنفرانس امنیتی مونیخ ازجمله ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس و کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا به طور رسمی از جنگ اوکراین به عنوان جنگ جهانی یاد کردند. اعلام این مواضع در کنار وادار کردن اوکراین برای ایفای نقش نیابتی در این جنگ، نشان می‌دهد غرب، مردم اوکراین را برای پیشبرد اهداف خود در مواجهه با روسیه به گروگان گرفته و علاوه بر آنکه در عمل طرف اصلی این منازعه است، حاضر به پرداخت هزینه‌های آن نیست.

این سفر نشان می دهد آمریکا همچنان از اوکراین حمایت می کند، لذا بایدن به دنبال ایجاد اعتماد در مردم و مقام های اوکراینی برای تفهیم این موضوع بود که حمایت های آمریکا از اوکراین استمرار می یابد


تصویر منتشر شده از بایدن و زلنسکی در کاخ ریاست جمهوری اوکراین باید به عنوان سندی مصور در حافظه تاریخی ملت‌ها ثبت شود تا از یاد نبرند هزینه‌کرد برای استقلال، سرمایه‌گذاری برای زندگی عزت‌مندانه و سد کردن مسیر نفوذ سلطه‌گران است که هیچ فرصتی را برای تاراج هویت و سرمایه‌های مادی و معنوی آنان از دست نمی‌دهند.

 


مرتضی مکی، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره دلایل سفر کوتاه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به اوکراین به «راهبرد معاصر» گفت: رسانه ها تنها بر سفر بایدن به اوکراین تمرکز کرده اند و به دنبال بررسی  اتفاقات رخ داده در روند سفر رئیس جمهور آمریکا به کی یف و اینکه چرا سفر بسیار کوتاه بود، نیستند. این سفر نشان می دهد آمریکا همچنان از اوکراین حمایت می کند، لذا بایدن به دنبال ایجاد اعتماد در مردم و مقام های اوکراینی برای تفهیم این موضوع بود که حمایت های آمریکا از اوکراین استمرار می یابد.


وی افزود: بایدن با سفر به اوکراین اروپا و ناتو را متقاعد کرد، مجبور به پیروی از سیاست های آمریکا درقبال موضوعات مرتبط با اوکراین هستند. آمریکا قصد دارد مانع تفکر میانه رویی در اروپا شود که قائل هستند در برخی جنبه ها نباید با روسیه وارد مخاصمه شد؛ لذا بایدن تلاش می کند دولت های اروپایی را به پیروی از خواست خود، یعنی حمایت همه جانبه از اوکراین مجبور کند.


کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: از زمان آغاز جنگ اوکراین تاکنون آمریکا بیشترین کمک نظامی را به کی یف داشته است، لذا سفر رئیس جمهور آمریکا به اوکراین تنها ناظر بر حمایت از اوکراین است. آمریکایی ها در سیاست کلان خود درقبال روسیه در راستای محدود کردن این کشور در مرزهای اوکراین گام برمی دارند.


مکی با بیان اینکه آمریکا به دنبال مهار روسیه در منطقه است، گفت: با وجود اینکه آمریکا سیاست مواجهه و برخورد با چین را در موضوعات مختلف پیش گرفته است، اما اولویت این کشور بحران اوکراین است. این بحران آمریکا را در شرایطی قرار داده که سیاست تحریم روسیه را دنبال کند. با وجود مخالفت های جدی در کنگره آمریکا نسبت به حمایت های نظامی از اوکراین، سفر رئیس جمهور آمریکا بیانگر آن است که بایدن و دموکرات ها نسبت به حمایت های نظامی از اوکراین وحدت نظر دارند.

هر چند گفته شده است چند ماه آینده به اوکراین انواع تانک اروپایی و آمریکایی داده خواهد شد، اما به نظر نمی آید این کمک های نظامی آنچنان باشد که در عرصه میدان تحول و تغييراتی ایجاد کند


کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: درست است اختلافاتی میان دو حزب محافظه کار نسبت به چگونگی کمک های نظامی به اوکراین وجود دارد و این اختلاف نظر در داخل اتحادیه اروپا نیز دیده می شود، اما آمریکا و کشورهای غربی به دنبال حمایت های نظامی از اوکراین هستند که آنها را در شرایط مقابله مستقیم با رو‌سیه قرار ندهد. آنها در این موضوع که تسلیحات، هواپیماهای نظامی، جنگنده یا تانک های به روز در اختیار اوکراین قرار دهند تردید دارند.


مکی تصریح کرد: هر چند گفته شده است چند ماه آینده به اوکراین انواع تانک اروپایی و آمریکایی داده خواهد شد، اما به نظر نمی آید این کمک های نظامی آنچنان باشد که در عرصه میدان تحول و تغييراتی ایجاد کند. به هر حال نفس کمک های نظامی آمریکا به اوکراین در بردارنده پیامی به مسکوست که اگر جنگ فرسایشی شود، روسیه نیز تحت فشار بیشتر تحریم قرار می گیرد؛ به همین دلیل می توان گفت، سفر بایدن به اوکراین امضایی بر تعهداتی است که آمریکایی ها تا حدودی برای تداوم کمک های نظامی به اوکراین داده اند.

 

نظر شما