صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۲:۴۱
  • سه‌شنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۲
  • Tuesday 11 April 2023
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۷ - ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 February 25
کد خبر: ۱۷۴۳۹۷

توصیه اروپا به زلنسکی برای آغاز مذاکرات صلح با روسیه

دیدگاه زلنسکی درباره طرح صلح چین، مخالفت آمریکا و اتحادیه اروپا با مواضع پکن، توافق سفرای اروپایی بر سر بسته دهم تحریم‌های ضدروسی، مخالفت بلینکن با آتش بس در اوکراین و حمایت ۱۰ میلیارد دلاری واشنگتن از کی‌یف، از مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.

به گزارش راهبرد معاصر، روزنامه "وال استریت ژورنال" (The Wall Street Journal) روز جمعه، 24 فوریه، به نقل از منابع خبری خود گزارش داد که اولاف شولتز، صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، از ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین درخواست کردند مذاکرات صلح با مسکو را آغاز کند. همانطور که این روزنامه اشاره کرده، این درخواست در جریان سفر اواسط ماه فوریه زلنسکی به پاریس مطرح شده است.

 

این در حالی است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا شب گذشته، جمعه، در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اوکراین اعلام کرد که واشنگتن با برقراری آتش بس موقت یا فوری در اوکراین مخالف است، برای اینکه به عقیده وی، چنین وضعیتی تنها به نفع روسیه خواهد بود. ضمن اینکه، پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون نیز روز جمعه اعلام کرد، ایالات متحده به مقامات کی‌یف دیکته نمی کند که چه زمانی دست از درگیری نظامی بردارد و مذاکرات را آغاز کند.

 

پیش از این، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، ابراز عقیده کرد که درگیری نظامی در اوکراین به احتمال زیاد با مذاکرات صلح پایان خواهد یافت. البته رئیس پنتاگون مدعی شد که پارامترهای پایان درگیری "توسط خود اوکراینی‌ها تعیین خواهد شد."

 

روز جمعه، ولادیمیر زلنسکی گفت که پیشنهادهای چین برای حل بحران اوکراین یک برنامه اقدام مشخص نیست، بلکه بازتابی از نظرات مقامات پکن در مورد وضعیت فعلی است. وی افزود، البته این مسئله را مثبت می‌داند که چین بحث در مورد مناقشه اوکراین را آغاز کرده است.


زلنسکی یادآور شد که مایل است با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین دیدار کند تا در مورد پیشنهاد پکن با جزئیات بیشتری گفتگو کند.

 

روز جمعه، چین یک مقاله موضعی در خصوص حل و فصل سیاسی اوضاع پیرامون اوکراین منتشر کرد. دای بینگ، معاون نماینده چین در سازمان ملل متحد تاکید کرد که اولویت پکن برقراری آتش بس و پایان درگیری نظامی است.

 

در این رابطه ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه یادآور شد که مانع اصلی برای حل و فصل مسالمات آمیز مناقشه در اوکراین، ممنوعیت قانونی مذاکرات با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه است که توسط ولادیمیر زلنسکی اعلام و به عنوان یک قانون ثبت شده است. وی در عین حال تاکید کرد که روسیه از تمایل چین برای کمک به حل و فصل مناقشه در اوکراین با ابزارهای سیاسی بسیار قدردانی می کند./ تسنیم

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: