صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۳:۳۳ - ۰۷ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 February 26
کد خبر: ۱۷۴۶۸۶

واکنش بایدن به طرح صلح چین میان روسیه و اوکراین

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ای بی سی که یکشنبه پخش شد، نسبت به طرح صلح روسیه و اوکراین که چین ارائه کرده است، ابراز تردید کرد.

به گزارش راهبرد معاصر  بایدن در برنامه این هفته ای بی سی به دیوید مویر خبرنگار این شبکه تلویزیونی، گفت: من چیزی در طرح چین ندیدم که نشان دهد در صورت پیروی از این طرح، برای دیگران به جز روسیه مفید است.

رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به این اظهار مویر مبنی براینکه «ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به پیشنهاد چین پاسخ مثبت داده است»، افزود: پوتین آن را تحسین می‌کند، پس چگونه می‌تواند خوب باشد؟

بایدن ادامه داد: این ایده که چین در حال مذاکره بر سر نتیجه جنگی است که یک جنگ کاملاً ناعادلانه برای اوکراین است، منطقی نیست.

به گزارش پولیتیکو، علیرغم بدبینی آمریکا به این پیشنهاد، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین با احتیاط از تلاش‌های پکن در روز جمعه استقبال کرد و گفت که مایل است با شی جین پینگ رئیس جمهور چین برای بحث در مورد پیشنهادهای چین دیدار کند.

زلنسکی به خبرنگاران در کی‌یف، گفت: تا آنجا که من می‌دانم، چین به تمامیت تاریخی ما احترام می‌گذارد.

بایدن در گفت وگو با مویر همچنین تصریح کرد: اگر چین به روسیه در جنگ با اوکراین پیشنهاد کمک نظامی بدهد، ایالات متحده به شدت ناراضی خواهد بود و ما حتما پاسخ خواهیم داد.

رئیس جمهور آمریکا همچنین خاطرنشان کرد: صدها شرکت آمریکایی پس از تهاجم روسیه به اوکراین بدون هیچ گونه تشویق دولت، روسیه را ترک کردند و چین ممکن است با همین عواقب روبرو شود.

 وزارت خارجه چین روز جمعه از طرح ۱۲ ماده‌ای خود برای صلح در اوکراین که شامل آتش‌بس و پایان تحریم‌های غرب علیه روسیه است، رونمایی کرد.

به دنبال رونمایی چین از سند ابتکاری خود برای حل و فصل سیاسی بحران اوکراین در یک سالگی شروع این جنگ، زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت که قصد دارد با شی جین پینگ همتای چینی خود دیدار کند.

پیش از این نیز دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین در گفت‌ وگو با شبکه تلویزیونی الشرق با تاکید بر اینکه کشورش طرح صلح پکن را رد نکرده و درحال بررسی آن است، ابراز امیدواری کرد که رئیس جمهور چین با زلنسکی دیدار کند.

وزیر امور خارجه اوکراین درباره طرح صلح چین، آن را جالب دانست و به خبرنگاران در نیویورک گفت که هرگونه پیشنهاد خارجی باید همسو با قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل باشد.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل نیز روز جمعه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در نیویورک درباره طرح پیشنهادی صلح چین در خصوص جنگ اوکراین گفت: من فکر می‌کنم طرح پیشنهادی چین یک مشارکت و ایفای نقش مهم است./ایرنا

نظر شما