صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۸:۴۷
  • پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱
  • Thursday 16 March 2023
تاریخ انتشار: ۲۰:۲۰ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 February 28
کد خبر: ۱۷۴۷۳۵
یادداشت فاطمه عواد الجبوری، تحلیلگر سیاسی عراق؛

تجهیز سوریه به پدافند هوایی ایران/ ساعت صفر حمله به صهیونیست‌ها

ایران احتمالاً سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته ازجمله موشک‌های زمین به هوا به سوریه می‌فروشد. افزایش توان نظامی سوریه به وسیله ایران بار دیگر دست برتر نظامی این کشور را در منطقه و جهان اثبات می کند و نشان می دهد ایران و سوریه در حال آماده سازی خود برای پاسخی قاطع به تجاوزات رژیم صهیونیستی هستند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ تلویزیون ایران روز جمعه خبر داد، جمهوری اسلامی ایران احتمالاً سامانه‌های پدافند هوایی پیشرفته ازجمله موشک‌های زمین به هوا به سوریه می‌فروشد. برخی می‌گویند این توافق بخشی از تلاش‌های ایران و سوریه برای تقویت پدافند هوایی سوریه در مقابل حملات رژیم صهیونیستی است.


با وجود این اظهارات، معتقدیم آنچه دولت های ایران و سوریه مقدماتش را فراهم می کنند، چیزی فراتر از تقویت سامانه های پدافند هوایی در برابر حملات رژیم صهیونیستی است؛ چه اینکه اظهارات مقام های ایرانی نشان دهنده تجهیز سوریه به سامانه های راداری و موشک های پدافند هوایی از نوع «15 خرداد» است. همچنین ایران قصد دارد سوریه را به راکت های نقطه زن برای هدف قرار دادن هواپیماهای جنگی مجهز کند. بی تردید همه این اظهارات نشان دهنده آن است که در آینده نزدیک اقدام نظامی علیه رژیم صهیونیستی انجام می شود که البته مشروط به تداوم تجاوزات این رژیم به خاک سوریه است.

همه این اظهارات نشان دهنده آن است که در آینده نزدیک اقدام نظامی علیه رژیم صهیونیستی انجام می شود که البته مشروط به تداوم تجاوزات این رژیم به خاک سوریه است


در هر صورت ادعای تقابل رژیم صهیونیستی با ایران سال هاست مطرح می شود و هر بار به تعویق افتاده است. از نظر تاریخی، ایران میان سال‌های 2011 تا 2012 وارد (همکاری مستشاری با دولت) سوریه شد و شاید بی‌توجهی طرف های آمریکایی و صهیونیستی به حضور ایران به دلایل راهبردی ازجمله مشغول کردن کشورمان به اوضاع داخلی سوریه در زمینه های انسانی و اقتصادی بوده باشد. با وجود این، به نظر نمی‌آید ایرانی‌ها از ترفند واشنگتن و تل آویو غافلگیر شده باشند، زیرا تهران است که جایگاه خود را در دمشق مشخص می کند و توازن قوا را رقم می زند. با توجه به این موضوعات بود که ایران تصمیم به مداخله مستقیم و مؤثر در سوریه گرفت.


ایران دریافت حضور در سوریه فرصتی است که تکرار نخواهد شد، بنابراین پایگاه هایی ساخت و حضورش را در امتداد مرز شمالی سرزمین های اشغالی گسترش داد. حضور ایرانی ها در آنجا رنگ واقعیت به خود گرفت و این حضور بسیاری از معادلات منطقه ای صهیونیست ها را تغییر داد.


ادعای واهی پاسخ ندادن ایران به حملات رژیم صهیونیستی

برخی ها می پرسند چرا ایران تاکنون به حملات رژیم صهیونیستی پاسخ نداده است؟ پاسخ به این سؤال مستلزم توجه به اهداف راهبردی ایران در سوریه و منطقه است. نخست، اینکه چه کسی مدعی است ایران به حملات پاسخ نداده؛ برعکس اتفاقات زیادی در سرزمین های اشغالی رخ می دهد و صهیونیست ها آن را کاملاً سانسور می کند. این حوادث شامل هدف قرار دادن تأسیسات اتمی، ایستگاه های پمپاژ برق و آب و ایستگاه های قطار است. به این موارد باید هدف قرار دادن مستقیم کشتی های رژیم صهیونیستی را در دریای سرخ و خلیج فارس افزود.


دوم، اینکه احتمال دارد هدف راهبردی مهم ایران در سوریه تثبیت پایگاه های نظامی و استقرار آنها در نزدیکی مرزهای رژیم صهیونیستی باشد، به گونه ای که شهرک های صهیونیست نشین در دایره پرتاب موشک ها و در زمره اهداف قرار گیرند.


به تازگی رژیم صهیونیستی عملیات نظامی خود را در سوریه افزایش داده و در آنجا از تمامی خطوط قرمز عبور کرده است. صهیونیست ها فرودگاه های غیرنظامی را هدف قرار دادند، فرودگاه دمشق را برای مدتی کوتاه از خدمت خارج کردند و فرودگاه حلب را هدف قرار دادند. صهیونیست ها همچنین ساختمان های مسکونی را در دمشق هدف قرار دادند که باعث جان باختن ده ها غیرنظامی شد. بنابراین لازم شد شروع عملیات نظامی علیه رژیم صهیونیستی در دستور کار قرار بگیرد.


طیف وسیعی از شرایط بین‌المللی وجود دارد که به انجام چنین عملیات‌هایی علیه رژیم صهیونیستی کمک می‌کند که نخستین آنها جنگ اوکراین و شکاف بزرگ میان روسیه و رژیم صهیونیستی است. در سال‌های گذشته روسیه با استفاده از موشک‌های اس-300 علیه جنگنده های رژیم صهیونیستی مخالفت می کرد، اما امروز دمشق در حال خرید سامانه‌های پدافند هوایی ایران است که دولت سوریه تصمیم به استفاده از آن علیه صهیونیست ها دارد.

 
آمریکا به عنوان متحد رژیم صهیونیستی درگیر جنگ اوکراین و نیز قاچاق مواد مخدر به منطقه است. البته همه می‌دانند آمریکا و متحدانش، سوریه و حزب‌الله را به قاچاق مواد مخدر در غرب آسیا متهم می‌کنند، اما دولت‌ها و مقام های منطقه به خوبی می‌دانند قاچاقچی مواد مخدر خود آمریکاست و این کار را با ابزار لجستیکی و نفوذی که در کشورها دارد، انجام می دهد. در این راستا پاسخ به حملات رژیم صهیونیستی و در دست گرفتن ابتکار عمل در حمله به سرزمین های اشغالی به واقعیت و حق مشروع برای دولت سوریه تبدیل شده است که در زمان و مکان مناسب انجام می شود.

طیف وسیعی از شرایط بین‌المللی وجود دارد که به انجام چنین عملیات‌هایی علیه رژیم صهیونیستی کمک می‌کند که نخستین آنها جنگ اوکراین و شکاف بزرگ میان روسیه و رژیم صهیونیستی است


محور مقاومت امروز در معرض آزمونی بزرگ قرار دارد، اگر سال های گذشته سکوت در برابر تجاوزات رژیم صهیونیستی  به دلیل جنگ و شرایط خاص سوریه بود، پاسخ امروز که خواستگاه مردمی دارد مورد حمایت بسیاری از امت های اسلامی و عربی منطقه است. افزایش توان نظامی سوریه به وسیله ایران بار دیگر دست برتر نظامی این کشور را در منطقه و جهان اثبات می کند و نشان می دهد ایران و سوریه در حال آماده سازی خود برای پاسخی قاطع به تجاوزات رژیم صهیونیستی هستند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: