صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۷:۰۶ - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 March 01
کد خبر: ۱۷۵۱۱۹

رایزنی عراق و انگلیس برای برچیده شدن اردوگاه الهول در سوریه

«قاسم الاعرجی»‌ مشاور امنیت ملی عراق و «لورد طارق احمد» وزیر دولت انگلیس در امور خاورمیانه، آسیای جنوبی و ملل متحد؛ برای برچیده شدن اردوگاه الهول در سوریه و بازگرداندن اتباع خارجی ساکن در این اردوگاه به کشورهایشان گفت و گو کردند.

به گزارش راهبرد معاصر رسانه های عراق امروز چهارشنبه از دیدار «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی این کشور با «لورد طارق احمد» وزیر دولت انگلیس در امور خاورمیانه، آسیای جنوبی و ملل متحد خبر دادند و به نقل از بیانیه دفتر مشاور امنیت ملی عراق افزودند: در این دیدار که با حضور « مارک برایسون ریچاردسون» سفر انگلیس در بغداد برگزار شد، روابط همکاری و دوستی دو کشور و راه‌های ارتقای آن به نحوی که منافع مشترک دو کشور و دو ملت را تامین کند، بررسی شد.

همچنین در این دیدار پرونده ها و موضوعات مورد علاقه مشترک به ویژه پرونده اردوگاه الهول سوریه و اهمیت کمک به جامعه جهانی برای برچیدن این اردوگاه و پایان دادن به این پرونده مهم و حساس و بازگرداندن اتباع بیگانه ساکن در این ارودگاه به کشورشان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اردوگاه الهول جمعیت زیادی را در خود جای داده که در شمال شرق سوریه و در ۱۰ کیلومتری مرز عراق قرار دارد و اداره این اردوگاه را گروه مسلح موسوم به "نیروهای دمکراتیک سوریه" (قسد) وابسته به ارتش آمریکا بر عهده دارند.

منابع خبری دیروز (سه شنبه) از بازگشت ۱۵۴ خانواده شامل ۵۸۲ نفر از اردوگاه الهول در شرق سوریه به اردوگاه جدعه در عراق خبر دادند. پیش از این آخرین مرحله بازگشت اتباع عراقی اردوگاه الهول در سوریه به دی ماه گذشته باز می گردد که طی آن ۱۴۵ خانوار متشکل از ۵۸۳ راهی عراق شدند.

منابع محلی در سوریه می‌گویند بیشتر این اتباع عراقی از خانواده گروهک تروریستی داعش بودند که در اردوگاه الهول زندانی بودند.

عراق و انگلیس برای برچیده شدن اردوگاه الهول در سوریه گفت و گو کردند

در ادامه بیانیه دفتر مشاور امنیت ملی عراق آمده است: در این دیدار تاکید شد که عراق در مبارزه با تروریسم، انگلیس را شریک می داند و چاره ای جز ادامه همکاری، مشارکت و حمایت در زمینه مبارزه با تروریسم تا تحقق ثبات منطقه وجود ندارد.

مشاور امنیت ملی عراق با اشاره به اینکه چالش های مختلفی برای عراق وجود دارد، افزود: عراق در منطقه بسیار مهمی قرار دارد و بغداد در تلاش برای ایجاد تعادل در روابط و منافع مشترک با کشورها است.

وی افزود:‌ دولت « محمد شیاع السودانی» بر اساس اصل گفت و گو و دیپلماسی برای حل اختلافات در منطقه و جهان تلاش می کند.

بر اساس بیانیه دفتر مشاور امنیت ملی عراق، الاعرجی تلاش برای آرامش در منطقه را ضروری دانست و با تاکید بر اینکه عراق توانایی ایفای این نقش را دارد، اظهار داشت که منطقه بدون عراقِ باثبات نمی تواند به سمت پیشرفت و توسعه پایدار پیش رود.

همچنین «لورد طارق احمد» وزیر دولت انگلیس در امور خاورمیانه، آسیای جنوبی و ملل متحد نیز از تداوم همکاری کشورش با عراق و حمایت از بغداد در زمینه امنیت سایبری، ارتباطات و تبادل تجربیات خبر داد./ایرنا

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: