صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۴۹ - ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 March 02
کد خبر: ۱۷۵۲۰۲

رفع محاصره یمن؛ خط قرمز غرب!

در موضوع یمن، سازمان ملل متحد بار دیگر به بازیگر غایب میدان تبدیل شده است! در اینجا نه از محکومیت نسل‌کشی، کشتار و نقض مکرر آتش‌بس از سوی سعودی‌ها خبری هست و نه حتی از تلاشی حداقلی برای ایجاد صلح واقعی.

به گزارش راهبرد معاصر، محاصره یمن همچنان از سوی سعودی‌ها و اماراتی‌ها ادامه دارد و نقض مکرر آتش‌بس ایجاد شده توسط نیروهای اشغال‌گر در یمن از یک سو و تشدید بحران‌های انسانی ناشی از محاصره غذایی و دارویی این کشور، منجر به رنج زنان، مردان و کودکانی شده که خود را قربانی دست‌اندازی بیگانگان به خاک کشورشان می‌بینند.

 

اعضای غربی شورای امنیت سازمان ملل متحد یعنی سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه که اصلی‌ترین حامیان ریاض در آغاز و استمرار این جنگ خانمان‌سوز محسوب می‌شوند، محاصره یمنی‌ها را برگ برنده‌ای برای سعودی‌ها در صحنه جنگ یا حتی مذاکره قلمداد می‌کنند!

 

به عبارت بهتر؛ واشنگتن و متحدانش تلاش دارند تا تامین حداقل‌های انسانی و زیستی در یمن را مترادف با نوعی امتیازدهی به ساکنان جنگ‌زده این کشور القاء کنند تا بلکه از این رهگذر مانع از تحقق شکست کامل سعودی‌ها و اماراتی‌ها در این میدان شوند.

 

«محمد بن‌سلمان» ولی‌عهد سعودی‌ها که در سال 2014 میلادی به دولت اسبق آمریکا در زمان اوباما وعده تسخیر دو هفته‌ای یمن را داده بود، اکنون انتقام شکست در جنگ یمن و ناکامی در اشغال این کشور را با محاصره همه‌جانبه آن گرفته است.

 

در این معادله، سازمان ملل متحد بار دیگر به بازیگر غایب میدان تبدیل شده است! در اینجا نه از محکومیت نسل‌کشی، کشتار و نقض مکرر آتش‌بس از سوی سعودی‌ها خبری هست و نه حتی از تلاشی حداقلی برای ایجاد صلح واقعی در یمن!

 

مقامات سازمان ملل متحد تمام تلاش‌ خود را معطوف به ارائه آمارهای مربوط به جمع‌آوری کمک‌های دولتی به ساکنان یمن کرده و گامی در راستای برداشتن محاصره یمن بر نمی‌دارند.

 

اخیرا سازمان ملل متحد اعلام کرده است که تاکنون موفق به جمع‌آوری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار کمک برای میلیون‌ها نفر از ساکنان کشور جنگ زده یمن شده است. این رقم البته به مراتب از عدد چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری مورد نظر سازمان ملل کمتر است.

 

با این حال «مارتین گریفیتس» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه ابراز امیدواری کرده است که کمک‌های مالی جمع‌آوری شده برای یمن طی روزهای آینده به دو میلیارد دلار برسد.

 

هم اکنون دو سوم از جمعیت یمن به دریافت کمک‌های بشردوستانه وابسته هستند و شماری از سازمان‌ها و گروه‌های غیردولتی و فعال در امور بشردوستانه رقم پائین کمک‌های جمع‌آوری شده برای یمن را نشانه «رها شدن» این کشور از سوی جامعه جهانی ارزیابی کرده‌اند.

 

«ارین هاچسینسون» مسئول امور یمن در سازمان نروژیِ «شورای پناهندگان» در همین راستا گفته؛ رقم جمع‌آوری شده برای یمن نشان می‌دهد «ارزش برخی انسان‌ها کمتر از دیگران است.»

 

یورونیوز در گزارش خود در این خصوص اذعان کرده است که سخنان ارین هاچسینسون طعنه‌ای به کمک‌های گسترده جهانی به اوکراین و کم‌توجهی به بحران انسانی در یمن محسوب می‌شود.

 

سازمان ملل متحد به کمک سوئیس و سوئد هفتمین کنفرانس جمع‌آوری کمک مالی برای یمن را در ژنو برگزار کرده و سازمان‌های فعال در امور بشردوستانه امیدوار هستند که بتوانند طی سال جاری میلادی به ۱۷ میلیون نفر از ساکنان یمن کمک کنند. این در حالی است که ۲۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در این کشور جنگ‌زده محتاج دریافت کمک هستند.

 

اما سوال اصلی اینجاست که حتی اگر کمک‌های آماده شده به میزان مطلوب برسد، چگونه می‌خواهد میان یمنی‌ها توزیع شود؟

 

مقامات سازمان ملل متحد تاکنون بارها اذعان کرده‌اند که به دلیل محاصره یمن، امکان کمک‌رسانی متوازن و سریع به این کشور را از دست داده‌اند.

 

برخی کمک‌ها نیز از مجاری اشغال‌گران و متجاوزین یمنی یعنی سعودی‌ها و اماراتی‌ها قرار است توزیع شود!

 

به عبارت بهتر؛ کسانی که مولد جنگ یمن بوده و عامل مستقیم کشتار، نسل‌کشی و محاصره غذایی این کشور محسوب می‌شوند، مسئولیت توزیع برخی کمک‌های سازمان ملل به یمنی‌ها را بر عهده دارند و این تناقض تلخ و وقیحانه ناشی از همان ساختار سلطه‌گرانه و غیرحقوقی حاکم بر سازمان ملل متحد است.

 

بدیهی است که سه کشور آمریکا، فرانسه و انگلیس به عنوان حامیان سعودی‌ها در شورای امنیت سازمان ملل متحد جرمی کمتر از آنها در این فاجعه انسانی ندارند./ نور نیوز

نظر شما