صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۲:۵۳
  • يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
  • Sunday 21 May 2023
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۶ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 March 05
کد خبر: ۱۷۵۵۹۴

ادامه تلاش مسکو برای تصرف کامل شهر باخموت

در دهمین روز پس از یک سالگی جنگ اوکراین و روسیه، تلاش مسکو برای تصرف کامل شهر باخموت ادامه دارد و رسانه‌های غربی از ورود ۲ خلبان اوکراینی به آمریکا به منظور ارزیابی توانایی برای هدایت جنگنده‌ها خبر می‌دهند.

به گزارش راهبرد معاصر  ۳۷۴ روز از آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین می‌گذرد و آخرین تحولات و گزارش‌ها از شدت گرفتن درگیری‌ میان دو طرف در چندین جبهه به ویژه در شهر «باخموت» در شرق اوکراین حکایت دارد.

شبکه خبری سی ان ان، فشار در باخموت را به نقل وزارت دفاع انگلیس، «فزاینده و شدید» توصیف کرد و نوشت: مقاومت در خطوط مقدم درگیری ادامه دارد و ارتش اوکراین هنوز برای خروج از شهر و عقب نشینی دستوری صادر نکرده است.

وزرات دفاع انگلیس گزارش داد روسیه با هدف مسدود کردن دسترسی نیروهای اوکراین و محاصره کامل باخموت حملات توپخانه‌ای به مسیرهای ارتباطی باقی‌مانده این شهر را افزایش داده است.

روزنامه «گاردین» نیز به نقل از معاون شهردار باخموت از کشیده شدن درگیری‌ها به خیابان‌های این شهر خبر داد و گفت: نیروهای روسیه هنوز کنترل شهر را به دست نگرفته‌اند.

شبکه خبری «اسکای نیوز» نیز گزارش داد: ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین در آخرین ساعات روز شنبه در پیامی در فیس‌بوک نوشت نیروهای روسیه در تلاشی ناموفق در پی محاصره باخموت هستند. نیروهای دفاعی اوکراین تعداد قابل توجهی از حملات در درون و اطراف این شهر را دفع کرده‌اند.

این رسانه انگلیسی می‌گوید: روسیه، تصرف شهر باخموت را گام مهمی به جلو در مسیر تکمیل فرآیند تسلط بر مناطق صنعتی «دونباس» می‌داند.

همچنین شبکه خبری «ان بی سی نیوز» در گزارشی اختصاصی به نقل از دو مقام رسمی آمریکایی، از ورود دو خلبان اوکراینی به این کشور به منظور ارزیابی توانایی آن‌ها در هدایت جنگنده‌های آمریکایی و برآورد زمان مورد نیاز جهت تکمیل فرآیند آموزش خلبانان اوکراینی خبر داد.

بر اساس این گزارش، واشنگتن همچنان در مورد امکان ارسال جت‌های جنگی و یا پهپادهای پیشرفته هدایت‌شوند از راه دور به کی‌یف سکوت کرده و اظهار نظری نکرده است.

به گزارش این رسانه‌ آمریکایی، مقام‌های این کشور همچنین با ورود ۱۰ خلبان اوکراینی دیگر در ماه میلادی جاری برای ارزیابی‌های بیشتر موافقت کرده‌اند.

گزارش‌ها حاکیست که سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه روز گذشته در اقدامی غیر معمول از یکی از پایگاه‌های نیروهای این کشور در جنوب دونتسک بازرسی کرده است.

به گزارش خبرگزاری تاس، شویگو امروز یکشنبه نیز در دیدار با فرماندهان نظامی روسیه در جنگ اوکراین در جریان وضعیت مناطق تحت پوشش آن‌ها و برنامه هر یک برای اقدامات آتی قرار گرفت.

وی در این دیدار بر ضرورت فراهم کردن مسیری امن برای اعزام نیروها به میدان جنگ، سازماندهی حمایت همه جانبه از نیروها و اهمیت فعالیت واحدهای درمانی و پشتیبان تاکید کرد.

سناریو جدید غرب علیه روسیه؛ ایجاد مرکز رسیدگی به جرائم جنگی

به گزارش شبکه خبری اسکای نیوز، روبرتا متسولا رییس پارلمان اروپا در سفر به اوکراین و دیدار با ولودمیر زلنسکی رییس‌جمهوری این کشور نسبت به آغاز مذاکرات اتحادیه اروپا در سال جاری میلادی (۲۰۲۳) ابراز امیدواری کرد.

وی در نشست خبری مشترک با زلنسکی گفت: پیش از دستیابی به صلحی متداوم، باید عدالت در خصوص مسئولان جرائم جنگی روسیه در اوکراین از جمله ولادیمیر پوتین [رییس جمهوری روسیه] اجرا شود.

در همین رابطه، اورسلا فون در لاین رییس کمیسیون اروپا در توییتی از توافق اعضای این کمیسیون در خصوص ایجاد یک مرکز بین‌المللی در لاهه به منظور پیگیری قانونی آنچه «جرائم جنگی روسیه» خواند، خبر داد.

وی در این توییت نوشت: روسیه باید بهای جنایات خود را بپردازد. این توافق گامی کلیدی در مسیر پیگیری جنایت تهاجم است. باید هر آنچه در توان داریم برای اجرای عدالت در خصوص عاملان این جرائم انجام دهیم/ایرنا

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: