صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 March 12
کد خبر: ۱۷۶۲۴۶
احمد دستمالچیان، سفیر اسبق ایران در اردن و لبنان در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

ابعاد مهم منطقه‌ای و بین‌المللی احیای روابط ایران و عربستان

احمد دستمالچیان، سفیر اسبق ایران در اردن و لبنان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره معتقد بوده که امنیت منطقه باید به‌وسیله کشورهای منطقه و به دور از هرگونه دخالت خارجی شکل بگیرد، گفت: کنار گذاشتن اختلافات میان ایران و عربستان نه‌تنها در بُعد منطقه‌ای دستاوردهای بسیار مثبتی به دنبال خواهد داشت، بلکه در عرصه بین‌المللی نیز بسیار حائز اهمیت است.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ روز گذشته (جمعه) جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی سعودی پس از پنج دور مذاکرات امنیتی عراق و عمان، سرانجام پیشنهاد مبانجی‌گری چین را پذیرفتند و به صورت رسمی خبر ازسرگیری روابط دیپلماتیک را از پکن به جهان مخابره کردند. در جریان مذاکرات پکن که از 15 الی 19 اسفند میان علی شمخانی و مساعد بن محمد العیبان، مسئولان عالی رتبه نهادهای امنیتی دو کشور برگزار شد، دو طرف توافق کردند وزیران امور خارجه ایران و عربستان با یکدیگر دیدار کنند و در مدت دو ماه روند تبادل سفیران و بازگشایی سفارت‌خانه‌ها انجام شود.


همچنین در بیانیه مشترک سه کشور آمده است، تهران و ریاض با تأکید بر اصول احترام به حاکمیت و مداخله نکردن در امور داخلی یکدیگر، بر اجرای موافقت‌نامه همکاری امنیتی امضا شده در 28 فروردین 1380 و نیز موافقت‌نامه‌های عمومی برای همکاری در حوزه‌های اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، فنی، علمی، فرهنگی، ورزشی و جوانان (5 تیرماه 1377) توافق کردند.

قابل پیش بینی بود نتیجه تأکید بر همسویی و همگرایی با کشورهای منطقه در راستای گسترش روابط میان کشورها ایران و عربستان نتیجه مثبت و مطلوب دربر داشته باشد


احمد دستمالچیان، سفیر اسبق ایران در اردن و لبنان درباره ازسرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارتخانه های ایران و عربستان و دستاوردهای بهبود روابط میان کشورهای منطقه به «راهبرد معاصر» گفت: یکی از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم و متفاوت از عملکرد دولت گذشته، بهبود و ترمیم ارتباط با کشورهای همسایه است؛ کشورهایی که ارتباط با آنها به عنوان بازیگران مهم منطقه ای به دلیل ظرفیت هایی که دارا هستند مهم و قابل تأمل است. رویکرد دولت سیزدهم از ابتدا این بود و هست که نباید از ظرفیت های کشورهای مختلف غافل شد، به همین دلیل اصلاح روابط و حرکت به سمت فعالیت های مختلف از سیاسی گرفته تا اقتصادی کلید خورد.


وی افزود: در بیش از یک سال گذشته شاهد سفرهای رئیس جمهور، هیئت دولت و رئیس بانک مرکزی به کشورهای مختلف منطقه برای دستیابی به نتیجه قابل قبولی در موضوع گسترش روابط و توسعه فضای همکاری در ابعاد مختلف بوده ایم که نتیجه آن را می توان در موضوعات و محورهای مختلفی مانند عضویت ایران در سازمان های همکاری منطقه ای، انعقاد قراردادهای تجاری و اقتصادی و درنهایت ازسرگیری روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی دید.


سفیر اسبق ایران در اردن و لبنان عنوان کرد: قابل پیش بینی بود نتیجه تأکید بر همسویی و همگرایی با کشورهای منطقه در راستای گسترش روابط میان کشورها ایران و عربستان نتیجه مثبت و مطلوب دربر داشته باشد، ضمن اینکه بعد از سفر شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به ریاض و باز شدن فصل جدیدی از روابط راهبردی میان عربستان و چین به نظر می آمد پکن برای اینکه بتواند در منطقه مهم و راهبردی خلیج فارس سرمایه گذاری کند، لازم است تنش ها در کانون های بحرانی منطقه خاموش شود و ارتباط چند سویه ای میان کشورهای منطقه شکل بگیرد؛ همان خواسته ای که ایران سال هاست دنبال می کند و در محافل بین المللی به دنبال تحقق آن بوده است.


دستمالچیان گفت: ایجاد محیط امن و با ثبات برای گسترش روابط تجاری و سرمایه گذاری در منطقه بسیار الزامی است، به همین دلیل رئیس جمهور چین و آیت الله رئیسی بر این موضوع بسیار تأکید کردند. سفر رئیس جمهور کشورمان به چین و مذاکرات بسیار مهمی که با مقام های چینی در این زمینه انجام شد، نشان داد ایران و چین به دنبال شکل گیری روابط تازه ای در منطقه برای کمک به امنیت و رشد اقتصادی منطقه هستند.

جمهوری اسلامی ایران همواره معتقد بوده امنیت منطقه باید به وسیله کشورهای منطقه و به دور از هرگونه دخالت خارجی شکل بگیرد تا منطقه به صلح، ثبات و امنیت دست یابد


وی تصریح کرد: کنار گذاشتن اختلافات میان ایران و عربستان نه تنها در بُعد منطقه ای دستاوردهای بسیار مثبتی به دنبال خواهد داشت، بلکه در عرصه بین المللی نیز بسیار حائز اهمیت است، ضمن اینکه وجود بحران های منطقه ای مانند یمن و اختلافات مشابه به از بین رفتن ثبات و امنیت منطقه منجر می شود.

 


کارشناس سیاست خارجی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره معتقد بوده امنیت منطقه باید به وسیله کشورهای منطقه و به دور از هرگونه دخالت خارجی شکل بگیرد تا منطقه به صلح، ثبات و امنیت دست یابد و در نتیجه باعث رشد، توسعه، عمران و آبادانی شود؛ به همین دلیل رئیس جمهور اعتقاد راسخ دارد، نخستین گام برای تحقق این موضوع مهم نزدیک کردن کشورهای خلیج فارس به یکدیگر است تا کانون بحرانی که با دخالت ها و سیاست های غلط آمریکا به وجود آمده است، روی آرامش به خود بگیرد.


دستمالچیان گفت: حضور منفی آمریکا در سال های گذشته در منطقه به بی ثباتی، درگیری ها و اختلافاتی میان کشورهای منطقه منجر شده است؛ به همین دلیل همکاری و ارتباط نزدیک ایران و چین به عنوان کشورهای قدرتمند و اثرگذار منطقه ای نقش بسیار مهمی در توسعه صلح و ثبات و دخالت نکردن بیگانگان در امور منطقه ایفا می کند؛ نقشی که اگر سایر کشورهای منطقه نیز متوجه مهم بودن و اثرگذاری آن در آینده کشور خود باشند و به این سمت گرایش یابند، بسیار موفقیت آمیز می شود و منطقه شکل جدیدی به خود می گیرد که به زیان آمریکا و غرب است.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: