صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۱:۴۸
  • چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۲
  • Wednesday 12 April 2023
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۶ - ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 March 16
کد خبر: ۱۷۶۴۲۰
منصور صالح فرد، رایزن اقتصادی سابق ایران در چین در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» پاسخ داد:

احیای روابط با عربستان چه مزایای اقتصادی برای ایران دارد؟

منصور صالح فرد، رایزن اقتصادی سابق ایران در چین با بیان اینکه ازسرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان می‌تواند تأثیر زیادی در افزایش سطح روابط اقتصادی ایران با کشورهای همسایه و جهان اسلام داشته باشد، گفت: کشورهای زیادی منتظر احیای روابط ایران و عربستان هستند و این فرصت اکنون برایشان فراهم خواهد شد تا علاوه بر توسعه روابط با کشورمان، از ظرفیت‌های اقتصادی موجود بهره‌برداری کنند و شاهد انتفاع اقتصادی متقابل باشیم.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ کارشناسان معتقدند بخشی از مشکلات اقتصادی به وسیله کانال سیاسی قابل حل است و زمانی که روابط کشورمان که در شرایط بن بست مذاکرات رفع تحریم ها قرار داریم، به ویژه با کشورهای همسایه بهبود یابد، شرایط اقتصادی بهتر خواهد شد. تجارت خارجی در حال حاضر به وسیله ارتباط با کشورهای همسایه مانند عراق و امارات انجام و ارز نیز از همین کانال وارد کشور می شود؛ بنابراین بهبود و گسترش روابط با کشورهای همسایه گام مثبتی در راستای ورود ارز به کشور است.


به باور ناظران اقتصادی، احیای روابط ایران با عربستان پس از رکودی هفت ساله می تواند تعاملات اقتصادی کشور را با اعراب حاشیه جنوبی خلیج فارس بیشتر کند. طبعاً هر چقدر روابط ایران با کشورهای همسایه بهبود یابد، ورود ارز به کشور تسهیل خواهد شد.


پس از بن بست در مذاکرات بازگشت آمریکا به برجام، گسترش روابط با کشورهای همسایه ایران می تواند در ثبات بازار ارز کمک زیادی کند و هر اقدامی در این راستا به بهبود شرایط ارزی کشور خواهد انجامید. در این میان اقدامات بانک مرکزی نیز مؤثر است و باید در تعامل با بانک های کشورهای همسایه ورود ارز را به کشور تسهیل کند که با این اقدام ارز با هزینه کمتری وارد کشور خواهد شد.

با افزایش صادرات کالای داخلی شاهد ارزبری بیشتر خواهیم بود و تورم کنترل خواهد شد. اقدام دولت سیزدهم در زمینه احیای روابط با عربستان بسیار خوب بود


منصور صالح فرد، رایزن اقتصادی سابق ایران در چین درباره مزایای اقتصادی احیای روابط با عربستان برای جمهوری اسلامی ایران به خبرنگار «راهبرد معاصر» گفت: ازسرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان می تواند تأثیر زیادی در افزایش سطح روابط اقتصادی ایران با کشورهای همسایه و جهان اسلام داشته باشد. جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست «نگاه به شرق» و امضای سند همکاری راهبردی ۲۵ ساله با چین، با میانجیگری این کشور برای احیای روابط با عربستان موافقت کرد.

 
وی افزود: کشورهای زیادی منتظر احیای روابط ایران و عربستان هستند و این فرصت اکنون برایشان فراهم خواهد شد تا علاوه بر توسعه روابط با کشورمان، از ظرفیت های اقتصادی موجود بهره برداری کنند و شاهد انتفاع اقتصادی متقابل باشیم. در شرایط موجود که کشور زیر تحریم های ظالمانه غرب قرار دارد، بهترین گزینه گسترش روابط با کشورهای همسایه است و ظرفیت عربستان، کویت، قطر و امارات باعث سرازیر شدن ارز خارجی به کشور می‌شوند و صادرات کالای داخلی افزایش خواهد یافت.

 
رایزن اقتصادی سابق ایران در چین عنوان کرد: با افزایش صادرات کالای داخلی شاهد ارزبری بیشتر خواهیم بود و تورم کنترل خواهد شد. اقدام دولت سیزدهم در زمینه احیای روابط با عربستان بسیار خوب بود. در سه سال گذشته که تمام تلاش صهیونیست‌ها برای برقراری روابط با چند کشور کوچک عربی بود، نتوانستند روابط خود را با عربستان آشکارسازی کنند و این در حالی است که احیای روابط عربستان با ایران ضربه سختی به رژیم صهیونیستی وارد کرد و شکست بزرگی برای نخست وزیر این رژیم است.

 
صالح فرد گفت: اتحادیه اروپا به تازگی از پایان کار کانال ساز و کار مالی اینستکس خبر داد تا در راستای تحریم های ظالمانه آمریکا فشار مضاعفی بر ایران وارد کند. اقدام ایران در احیای روابط با عربستان این پیام را به غرب می رساند که تهران عزم راسخی در سیاست نگاه به شرق و ارتباط با همسایگان دارد و منافع خود را نه در غرب، بلکه در توسعه روابط با کشورهای منطقه می جوید.

 
وی تصریح کرد: توسعه روابط با عربستان زمینه ساز تقویت همکاری ها در حوزه ائتلاف ایران، روسیه و عربستان در زمینه همکاری های نفتی در چارچوب اوپک پلاس است و می تواند نقش مهمی در فروش نفت ایران در بازارهای جهانی و منطقه‌ای داشته باشد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: