صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۵۶ - ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 March 17
کد خبر: ۱۷۶۶۴۵
گزارش روزنامه «رأی الیوم»؛

چرا آمریکا نگران افشای قرارداد تبادل زندانیان با ایران است؟

توافق مبادله زندانیان میان آمریکا و ایران شامل آزادی 7 میلیارد دلار پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی می‌شود و شاید همین بند است که دولت آمریکا را مستأصل کرده است. علاوه بر این، اعلام توافق ایران و عربستان در پکن بر شرمساری دولت آمریکا افزود، زیرا ضربه سختی به تلاش‌های تل‌آویو برای گنجاندن عربستان سعودی در توافقنامه صلح ابراهیم وارد کرد.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ اظهارات حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران مبنی بر توافق کشورش با آمریکا برای تبادل زندانیان و انکار همراه با خشم آمریکایی ها درباره صحت این اظهارات تعجب آور بود. چرا تهران این توافق را اعلام کرد و انگیزه آمریکایی ها از انکار آن چیست؟


امیرعبداللهیان روز یکشنبه از توافق ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان خبر داد و عنوان کرد، این توافق در روزهای اخیر به دست آمده است و اگر همه چیز خوب پیش برود، شاهد تبادل زندانیان خواهیم بود. از نظر ما همه چیز آماده است، طرف آمریکایی در حال آخرین هماهنگی‌های فنی خود قرار دارد.

طرف آمریکایی در یک مرحله پذیرفت تبادل زندانیان بدون ارتباط با روند مذاکرات رفع تحریم‌ها انجام شود و مبادله شکل بگیرد


بلافاصله پس از اعلام این خبر از سوی ایران، یکی از مقام های کاخ سفید آن را تکذیب و تأکید کرد، واشنگتن به تضمین آزادی آمریکایی های بازداشت شده در ایران متعهد است. سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز مدعی شد، اظهارات مقام های ایرانی مبنی بر اینکه دو طرف برای آزادی شهروندان آمریکایی که در ایران بازداشت شده اند به توافق دست یافته اند، دروغ است.


ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان را دروغی توصیف کرد که بر رنج خانواده زندانیان می افزاید.

 
ادعاهای مقام های آمریکا در حالی مطرح شد که سخن از میانجی گری قطر در تبادل پیام میان ایران و آمریکاست. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به تکذیب آمریکایی ها تصریح کرد، از ماه مارس سال گذشته میلادی به وسیله یک واسطه توافق مکتوبی در زمینه تبادل زندانیان امضا شد که نماینده معرفی شده رسمی آمریکا نیز آن را امضا کرده، اما به بهانه‌های مختلف تاکنون از سوی دولت آمریکا اجرا نشده است.


وی افزود: در هفته‌های اخیر نیز تبادل پیام‌های غیرمستقیم برای به روز رسانی آن در جریان بوده است. طرف آمریکایی در یک مرحله پذیرفت این موضوع بدون ارتباط با روند مذاکرات رفع تحریم‌ها انجام شود و مبادله شکل بگیرد و در مقطع دیگری آن را به روند مذاکرات هسته‌ای گره زدند.

 
ادعاهای آمریکا در حالی است که بنا به اظهارات مقام های ایرانی، مذاکرات درباره این موضوع در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، 6 ماه پیش با میانجی گری قطر آغاز شد و دوحه پیام هایی را میان دو طرف منتقل کرد.


توافق مبادله زندانیان میان آمریکا و ایران شامل آزادی 7 میلیارد دلار پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی می شود و شاید همین بند است که دولت آمریکا را مستأصل کرده، زیرا در داخل اسرائیل ناآرامی ها رو به افزایش است و اسرائیلی ها مخالف بازگرداندن پول های بلوکه شده ایران هستند.

ادعاهای مقام های آمریکا در حالی مطرح شد که سخن از میانجی گری قطر در تبادل پیام میان ایران و آمریکاست


توافق در زمانی انجام می شود که دولت آمریکا نیاز زیادی به هماهنگی با تل آویو بر سر تعامل در زمینه برنامه هسته ای ایران دارد. علاوه بر این، اعلام توافق ایران و عربستان در پکن بر شرمساری دولت آمریکا افزوده است، زیرا ضربه سختی به تلاش های تل آویو برای گنجاندن عربستان سعودی در توافقنامه صلح ابراهیم وارد کرد. 


دولت آمریکا بر این باور است ایرانی ها عمداً این توافق را برای اهداف سیاسی به صورت یکجانبه افشا کردند. با وجود این، واقعیت ماجرا نشان دهنده وجود توافقی واقعی و مکتوب است، اما دولت آمریکا به دنبال چیدن سناریوی مناسب و بهانه ای برای خروج از زیر هجمه آزادسازی منابع مالی ایران می گردد و به همین دلیل تاکنون اجرای توافق را به تأخیر انداخته است.


طرف آمریکایی پیشنهاد کرد، پول های بلوکه شده ایران به حسابی با مدیریت قطر منتقل شود تا از آن برای خرید کالاهایی مانند دارو و مواد غذایی که در فهرست تحریم‌های ایران نیستند، استفاده شود.


در میان آمریکایی های بازداشت شده در ایران، سیامک نمازی تاجری دوتابعیتی است و در سال 2016 به دلیل جاسوسی و همکاری با دولت آمریکا به 10 سال حبس محکوم شد. عماد شرقی نیز تاجر ایرانی-آمریکایی است که نخستین بار در سال 2018 زمانی که در یک شرکت سرمایه گذاری فناوری کار می کرد، دستگیر و در ایران زندانی شد.

 
مراد طاهباز، فعال محیط زیست ایرانی-آمریکایی که تابعیت انگلیسی را نیز همراه با تابعیت آمریکایی و ایرانی دارد، ازجمله افراد بازداشت شده در ایران است. در مقابل، تهران سال هاست آزادی بیش از 12 ایرانی بازداشت شده در آمریکا را پیگیری می کند، ازجمله هفت ایرانی-آمریکایی با تابعیت دوگانه، دو ایرانی با اقامت دائم در آمریکا و چهار ایرانی بدون وضعیت مشخص قانونی در این کشور.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: