صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۱:۴۵
  • شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
  • Saturday 29 April 2023
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۳ - ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - 2023 March 15
کد خبر: ۱۷۶۸۷۱

جذابیت‌ها و دلایل متقابل ایران و روسیه برای تقویت روابط

در حال حاضر روسیه و ایران در وضعیت مشابهی چون تحریم‌های غرب و تلاش برای تحمیل‌ شکست‌های سیاسی برای فرو بردن در یک بحران عمیق اقتصادی و منزوی ساختن تهران- مسکو در عرصه بین‌المللی قرار دارند که این وضعیت، اتحاد آنها را بیش از پیش خواهد کرد.

به گزارش راهبرد معاصر روابط روسیه و ایران در سال های اخیر با توجه به تحریم های شدید غرب و تنش های شدید الحن میان روسیه و غرب پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین به شدت تغییر کرده و انگیزه جدی برای نزدیکی روابط میان تهران- مسکو ایجاد کرده است. به گفته کارشناسان، روسیه و ایران برای چندین دهه یک شراکت راحت علیه قدرت‌های غربی ایجاد کرده‌اند، روسیه با دیدگاه ایران در مورد نظم جهانی چندقطبی که نقش ایالات متحده در آن کاهش یافته است، مشترک است.

 

به نظر می رسد روابط دو کشور بر اساس رویکرد مشترک آنها به سیاست بین الملل پی ریزی شده است. دو کشور خواستار ایجاد و حفظ یک نظم جهانی چند قطبی هستند؛ در حالیکه روسیه این هدف را بیشتر در سطح جهانی می بیند، ایران بیشتر بر اجرای خوانش نظم بین المللی در منطقه فوری خود تمرکز دارد. روسیه به طور کامل آماده تعامل با ایران در زمینه طیف گسترده ای از موضوعات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی از جمله تجارت، انرژی و امنیت است. با این حال، اگرچه دو کشور اهداف بسیاری مشترک دارند و همکاری امیدوارکننده به نظر می‌رسد، اما دو طرف همچنان نیازمند راهکارهای ماهرانه برای اجتناب از شکنندگی روابط هستند.

 

در حال حاضر روسیه و ایران در وضعیت مشابهی چون تحریم های غرب و متحدان اروپایی آن و تلاش در جهت تحمیل های شکست سیاسی برای فرو بردن در یک بحران عمیق اقتصادی و منزوی ساختن تهران- مسکو در عرصه بین المللی هستند. انگیزه هر دو در حال حاضر دشمنی شدید نسبت به ایالات متحده است که تحریم هایی را علیه هر دو کشور اعمال کرده است و این امر جهان بینی غالب آنها را شکل می دهد. ایران نیز مانند روسیه، سلطه ایالات متحده در سیستم جهانی را رد می کند و به دنبال کاهش این سلطه در منطقه خود است. مسکو و تهران در مخالفت با نظم موجود جهانی شریک هستند.

 

در چنین شرایطی مسکو و تهران در چارچوب چرخش به شرق فعالانه به تقویت روابط و همکاری با کشورهایی داشته اند که تسلیم برنامه ها و اهداف آمریکا نگشته و خواهان توسعه روابط دوستانه با روسیه و ایران می باشند. این اقدامات حرکتی در جهت خنثی سازی پیامدها و تهدیدات نظامی و کاستن از فشار تحریم هایی است که برای منزوی ساختن روسیه و ایران و جلوگیری از شکل گیری نظم نوین جهانی است./تسنیم

برچسب ها
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: