صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۳:۰۷ - ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ - 2023 March 24
کد خبر: ۱۷۷۴۹۹

افشای جزئیات جدید از خرابکاری در پروژه نورد استریم

یک روزنامه انگلیسی فاش کرد چند روز پیش از انفجار خط لوله نورد استریم کشتی دانمارکی مانور‌های عجیبی را نزدیک این خط لوله انجام داده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ روزنامه انگلیسی تایمز به نقل از یک محقق دانمارکی و داده‌های ردیابی کشتی می‌نویسد، یک کشتی دانمارکی، یک هواپیمای سوئدی و یک کشتی نظارتی چهار روز قبل از انفجار‌ها در نزدیکی خطوط لوله گاز نورد استریم مانور‌های غیرعادی انجام دادند.

 

به گفته این نشریه، کشتی دانمارکی پی ۵۲۴ نایمفن که حرکت کشتی‌های روسی را ردیابی می‌کرد، در پایان ماه سپتامبر به طور غیرمنتظره‌ای از مسیر معمول خود منحرف شد. این روزنامه می‌نویسد، برای اولین بار پس از چند سال، کشتی جزیره بورنهولم را دور زد و به سمت شمال شرق حرکت کرد، پس از آن به مدت نیم ساعت توقف کرد و فرستنده‌ها را خاموش کرد و برای چند ساعت از سیستم‌های ردیابی بین المللی ناپدید شد. چند دقیقه بعد، یک هواپیمای دیدبانی نیروی هوایی سوئد شروع به چرخش در نزدیکی کرد و یک کشتی گشتی سوئدی نیز دیده شد.

 

جاکوب کارسبو، افسر سابق اطلاعات دانمارک گفت: در واقع به نظر می‌رسد که این کشتی رصدی دانمارکی بنا بر دلایلی در اطراف محل انفجار چرخیده است.

 

یک منبع نزدیک به تحقیقات حملات تروریستی در آلمان گفت: بازرسان به حل این پرونده نزدیک نیستند. ما صادقانه نمی‌دانیم چه کسی این کار را انجام داده است.

 

با این وجود پیشتر، سیمور هرش، روزنامه نگار آمریکایی و برنده جایزه پولیتزر مقاله‌ای در مورد تحقیقات خود در مورد انفجار‌های مربوط به خطوط لوله گاز نورد استریم منتشر کرده بود. او در این مقاله می‌گوید غواصان آمریکایی در جریان رزمایش ناتو در تابستان ۲۰۲۲ مواد منفجره‌ای را در زیرخطوط لوله نورد استریم نصب کردند که نروژی‌ها سه ماه بعد آن را فعال کردند.

 

هرش می‌گوید که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پس از ۹ ماه بحث‌های مخفیانه با تیم امنیت ملی این کشور تصمیم به تخریب خطوط لوله گاز نورد استریم گرفته است. بعد‌ها پنتاگون ادعا کرد آمریکا دخالتی در انفجار خطوط لوله گاز روسیه در سال گذشته ندارد./ باشگاه خبرنگاران

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: