صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۲۱ - ۱۸ فروردين ۱۴۰۲ - 2023 April 07
کد خبر: ۱۷۸۷۲۴
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

اتحاد محور مقاومت برابر تجاوزات صهیونیست‌ها

عبور هم‌زمان رژیم صهیونیستی از خطوط قرمز جهان اسلام و مقاومت در مسجدالاقصی و سوریه سبب ایجاد جبهه‌ای واحد برای پاسخ به تجاوزات و صهیونیست‌های افراطی در میان کشورهای اسلامی شده است. حال علاوه بر کرانه باختری و نوار غزه، جبهه جدیدی در شمال سرزمین‌های اشغالی برای پاسخ به حملات صهیونیست‌ها ایجاد شده است.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ پس از فروکش کردن آتش اعتراضات مربوط به کودتا علیه دستگاه قضایی رژیم صهیونیستی، هتک حرمت صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی، حمله به معتکفین با بمب صوتی، گاز اشک‌آور و دستگیری 400 نفر از نمازگزاران موجب ایجاد دور تازه‌ای از تنش در سرزمین‌های اشغالی شده است. در این دور از اعتراضات علاوه بر فلسطینی‌های ساکن نوار غزه و کرانه باختری شاهد واکنش تند رهبران کشورهای اسلامی علیه دولت راست‌گرای رژیم صهیونیستی هستیم. 

 

 

برخی کارشناسان معتقدند بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به وسیله طرفداران افراطی خود به دنبال ایجاد بحران با نوار غزه و لبنان است تا بار دیگر توجهات را از مشکلات داخلی رژیم بردارد و شکاف فلسطینی- صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی فعال شود. 

 

پس از حملات مقاومت، ارتش رژیم صهیونیستی نیز مواضع گردان‌های عزالدین قسام را در مرکز غزه بمباران کرد

کابینه نتانیاهو برخلاف وعده‌ها و بیانیه‌هایی که خطاب به کشورهای اسلامی در زمینه وضعیت کرانه باختری و فلسطینی‌ها می‌دهد، در ماه مبارک رمضان اقدام به حمله به صحن مسجدالاقصی و تحریک مسلمان داخل و خارج صحن مقدس کرد. در واکنش به این اقدام، گروه‎‌های مقاومت با شلیک چندین موشک به شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف غزه، پیام هشدارآمیزی درباره تداوم شیطنت‌ از سوی صهیونیست‌های افراطی ارسال کردند. 

 

 

طبق اخبار منتشر شده، یکی از 20 موشک شلیک شده از سوی مقاومت به کارخانه‌ای در سدیروت برخورد کرد و موجب خسارت مالی شده است. پس از این حملات اعضای تندروی کابینه یعنی اصموطریچ و بن‌گویر خواستار انجام عملیات‌هایی علیه مقاومت در کرانه باختری و نوار غزه شدند. آن‌ها حتی طرح ترور فرماندهان مقاومت را نیز در جلسه امنیتی کابینه مطرح کردند. پس از حملات مقاومت، ارتش رژیم صهیونیستی نیز مواضع گردان‌های عزالدین قسام را در مرکز غزه بمباران کرد. 

 

 

علاوه بر اعتراضات جاری در قدس و حملات جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و جهاد اسلامی، جوانان در مناطقی همچون ام‌الفحم، اردوگاه شعفاط و الجلیل نیز با نظامیان صهیونیست وارد درگیری شدند. در این درگیری‌ها بسیاری از فلسطینیان و عرب‌های 1948 به‌وسیله نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی مورد حمله قرار گرفتند و زخمی شدند. به گفته کارشناسان موضوع فلسطین، اوج تنش میان مسلمانان و صهیونیست‌ها با آغاز عید پسح کلید خورد. 

 

 

گروهی افراطی موسوم به «جوانان هیکل» در جریان عید پاک با ورود به صحن مسجدالاقصی اقدام به قربانی کردند. چنین اتفاقی سطح تنش میان رژیم صهیونیستی و کشورهای اسلامی را به اوج می‌رساند. پس از افزایش تهدیدات و توهین صهیونیست‌ها به فضای معنوی مسجدالاقصی، کشورهای اسلامی واکنش تندی نسبت به این حادثه نشان دادند. ترکیه، پادشاهی سعودی، امارات، قطر، اردن، مصر، دولت نجات ملی یمن و ... ازجمله کشورهای اسلامی بودند که علاوه بر محکوم کردن توهین صهیونیست‌ها به حرم شریف، بر توقف حملات به صحن مقدس مسجدالاقصی تأکید کردند. 

 

 

همچنین امارات عربی متحده و چین به صورت مشترک خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت برای بررسی آخرین وضعیت فلسطین اشغالی شدند. در این جلسه دولت آمریکا با اتخاذ مواضع  جانبدارانه نسبت به رژیم صهیونیستی مانع از صدور بیانیه در محکومیت یورش نظامیان صهیونیست به صحن مسجدالاقصی شد. پیش از جلسه شورای امنیت نیز کاخ سفید بدون اشاره به تندروی‌های رژیم صهیونیستی،  در موضع‌گیری ای جانبدارانه مدعی شد رژیم صهیونیستی حق دفاع از  خود دارد. 

 

 

روز گذشته (پنج‌شنبه) گروه‌های مرتبط با حماس از جنوب لبنان مناطقی را در شمال سرزمین‌های اشغالی ازجمله شهرک‌های صهیونیست نشين شلومی، ماتزوفا، هانیتا، آدمیت، علیون و حیلا با راکت‌های کاتیوشا و گراد هدف قرار دادند که فعال شدن سامانه گنبد آهنین منجر شد. منابع صهیونیستی نیز در حالی اخبار پرتاب 30 راکت به سرزمین‌های اشغالی را مخابره می‌کردند که دامنه این حملات موشکی از سال 2006 تاکنون بی‌سابقه اعلام شد. 

 

امارات عربی متحده و چین به صورت مشترک خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت برای بررسی آخرین وضعیت فلسطین اشغالی شدند

برخی منابع لبنانی این حمله را نتیجه سفر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس به بیروت دانستند و از آماده‌باش مقاومت اسلامی در این کشور خبر دادند. کمی بعد منبعی آگاه در مصاحبه با العربی الجدید اعلام کرد، این حزب نقشی در حمله رژیم صهیونیستی نداشته است. خبرگزاری الجزیره نیز به نقل از منابع صهیونیستی اعلام کرد، فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های رژیم صهیونیستی از حیفا تا مرز لبنان بسته شده است. 

 

 

کمی بعد سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی از شلیک 44 راکت به‌وسیله گروه‌های مقاومت غزه و ادعای رهگیری 29 راکت به‌وسیله سامانه  گنبد آهنین خبر داد. در پاسخ به دور جدید حملات مقاومت، رژیم صهیونیستی دولت لبنان و حماس را مسئول دانست و به سه نقطه در جنوب لبنان (تأسیسات مرتبط با حماس) و 10 نقطه در نوار غزه حمله کرد.

 

 

بهره سخن

عبور هم‌زمان رژیم صهیونیستی از خطوط قرمز جهان اسلام و مقاومت در مسجدالاقصی و سوریه سبب ایجاد جبهه‌ای واحد برای پاسخ به تجاوزات و صهیونیست‌های افراطی در میان کشورهای اسلامی شده است. حال علاوه بر کرانه باختری و نوار غزه، جبهه جدیدی در شمال سرزمین‌های اشغالی برای پاسخ به حملات صهیونیست‌ها ایجاد شده است.

 

 

به عبارت دیگر، ارتش رژیم صهیونیستی باید با کابوس نبرد هم‌زمان در جبهه شمالی و جنوبی مواجه شود. به نظر می‌آید نتانیاهو به قیمت آسیب دیدن روابط این رژیم با برخی کشورهای عرب منطقه، به دنبال به حاشیه راندن اعتراضات مربوط به طرح اصلاح اختیارات دستگاه قضایی است. در چنین شرایطی پرونده‌های همچون صلح ابراهیم یا «نشست‌ النقب» به حاشیه خواهد رفت و جهان اسلام برای مقابله با تل‌آویو دست‌کم در مقام موضع‌گیری سیاسی، صدایی واحد خواهد داشت. آنچه که قطعی به نظر می‌آید تداوم رویکرد افراطی کابینه نتانیاهو، گام‌به‌گام کشورهای اسلامی را از این رژیم دور کرده و می‌تواند منجر به انزوای تاریخی رژیم صهیونیستی شود.

 

نظر شما