صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۸:۲۶ - ۲۷ فروردين ۱۴۰۲ - 2023 April 16
کد خبر: ۱۷۹۶۵۷
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

ضرورت تداوم مذاکرات میان صنعا و ریاض

اتفاقات دیپلماتیک کنونی متأثر از شرایط میدانی و بن‌بستی است که در این زمینه حاکم شد. درواقع سعودی‌ها در این مقطع از بحران واقف‌اند شرایط موجود تنها به معنای مستهلک سازی است؛ ازاین‌رو روند مذاکرات را با حضور میانجی‌ها دنبال می‌کنند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ اخبار روند مذاکرات یمن طبق گمانه زنی ها پیش می رود و دلیل آن دسترسی نداشتن به اطلاعات دقیق و روشن در این زمینه است. با وجود این، آنچه تاکنون از روند مذاکرات میان صنعا با ریاض مشاهده می شود، تمایل فزاینده طرف سعودی در زمینه به سرانجام رساندن مذاکرات است. تبادل اسیران و اخبار مثبت در زمینه پرونده مذکور، حضور محمد آل جابر سفیر سعودی در یمن و تلاش های هیئت عمانی در این راستا، حضور چندین باره در صنعا در ماه ها و هفته های اخیر و حتی احتمال پذیرش شروط تعیینی صنعا از سوی ریاض و ... همگی حاکی از آن است می توان به آینده مذاکرات برای دستیابی به آتش بس خوش بین بود.


واقعیت اینکه اتفاقات دیپلماتیک کنونی متأثر از شرایط میدانی و بن بستی است که در این زمینه حاکم شد. در واقع سعودی ها در این مقطع از بحران واقف اند شرایط موجود تنها به معنای مستهلک سازی است؛ از این رو روند مذاکرات را با حضور میانجی ها دنبال می کنند.

برقراری روابط با تهران به نوعی می تواند سرفصل تازه ای برای کنش ورزی ریاض در سطح منطقه ای باشد


در ارتباط با ریاض باید این نکته مهم را بیان کرد، ریاض تلاش می کند دامنه تعارضات را با صنعا بکاهد و حتی آنها را به صفر یا حداقل برساند که حاضر شدن به پذیرش (عمده) شروط صنعا نمونه آن است. با وجود این، همچنان تلاش می کند نه به عنوان طرف درگیری، بلکه به عنوان وکیل یا نماینده دیگر جریان های یمنی شناخته شود و در مذاکره با صنعا ادعای وکالت منافع جریان وابسته به خود را دارد که به وسیله سفیر این کشور در یمن نیز به طور مستقیم به آن پرداخته که با واکنش شورای عالی سیاسی دولت نجات ملی و هیئت مذاکره کننده آن مواجه شد.


با وجود این، در رابطه با تصمیمات سعودی در زمینه کاهش اصطکاک و تعارضات با صنعا نباید فراموش کرد آنچه می تواند مبنایی برای عملکرد ریاض در سطح مذکور به شمار رود، برآوردهای میدانی آنها در عرصه داخلی، عرصه میدانی یمن و منطقه ای از سویی و سیاستگذاری نوین منطقه ای آنها در عرصه مواجهه با بحران ها یا خروج از بحران ها بعد از فارغ شدن از تیرگی روابط با تهران است. به عبارت بهتر، برقراری روابط با تهران به نوعی می تواند سرفصل تازه ای برای کنش ورزی ریاض در سطح منطقه ای باشد که عبور از بحران یمن می تواند شروعی برای قابلیت بخشی به این سیاستگذاری به شمار رود.


از سوی دیگر روند تحولات در یمن نشان می دهد صنعا با به سرانجام رساندن مذاکرات و کسب موفقیت دیپلماتیک در صورت برآورده شدن شروطش به دنبال دستاوردی تازه در عرصه جغرافیایی یمن است؛ به طوری که این دستاورد نه تنها اعتبار و وجهه سیاسی آنها را تقویت و اقالیم تحت سیطره را نسبت به رهبری آنها برای آینده امیدوار خواهد کرد، بلکه می تواند سایه سیادت سیاسی آنها را در نزد اذهان و افکار عمومی به دیگر بازیگران یمنی بگستراند.


در واقع روند مثبت مذاکرات با حصول به نتیجه مطلوب می تواند دو هدف خودبنیاد را در مناطق تحت سلطه و مناطق خارج سلطه صنعا به همراه داشته باشد؛ این یعنی صنعا با رهبری انصارلله در ذیل موفقیت دستیابی به توافق آتش بس با ریاض، هم قابلیت های سیاسی و هم نظامی خود را به منصه ظهور خواهد رساند و این می تواند موجب تقویت روحیه آنها در مقابل تضعیف روحیه طرف های مقابل در جنوب باشد و بار روانی سختی را بر آنها متحمل کند.

روند تحولات در یمن نشان می دهد صنعا با به سرانجام رساندن مذاکرات و کسب موفقیت دیپلماتیک در صورت برآورده شدن شروطش به دنبال دستاوردی تازه در عرصه جغرافیایی یمن است


در مجموع باید گفت، روند مذاکرات و استقبال ویژه دو طرف در این زمینه در راستای به نتیجه رساندن آن در ذیل اولویت های مشخص شده در قالب برنامه ها و اهداف انجام می شود. گرچه بن بست موجود در ذیل انجام عملیات های میدانی علتی مستقل و ویژه در این زمینه به شمار می آید، اما مؤلفه های دیگری در این حوزه مورد توجه دو طرف است که آنها را به انجام مذاکرات و ترغیب به دستیابی به نتیجه متمایل کرد. از همین رو و با توجه به انگیزه های سیاسی و روانی موجود می توان نسبت به حصول آتش بس با شرایط موجود خوش بین بود، در صورتی که در روزهای اخیر شاهد اتفاقات تازه ای با شاخص های سلبی و منفی نباشیم. 

 

نظر شما