صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 April 30
کد خبر: ۱۸۱۵۲۴
عطا بهرامی، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» پاسخ داد:

ظرفیت‌های قزاقستان برای توسعه روابط اقتصادی کدامند؟

عطا بهرامی، تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان امتیازات قابل‌توجه داده‌شده در قزاقستان برای سرمایه‌گذاری در کشت فرا سرزمینی، گفت: این موضوع موقعیت بسیار خوبی برای ایران است تا محصولی ارزان و باکیفیت تولید، در داخل استفاده و حتی صادر کند. با سیاست‌گذاری درست، جذب سرمایه‌ها و ایجاد مشوق‌هایی برای سرمایه‌ها باید این بخش برجسته و تقویت شود.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در دیدار نخست وزیر قزاقستان گفت: گرچه رشد قابل توجه روابط تجاری ایران و قزاقستان در سال گذشته وضعیت را نسبت به قبل متفاوت کرده است، اما سطح روابط متناسب با ظرفیت‌های دو کشور نیست و باید برای ارتقای آن تلاش مضاعف داشت.


وی همچنین خواستار توجه به توسعه روابط فرهنگی و تمدنی ایران و قزاقستان و ایجاد کمیته فرهنگی مشترک برای ارتقای روابط در این حوزه شد.


با توسعه تجارت با قزاقستان به عنوان دومین کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا؛ می‌توان علاوه بر تأمین کالاهای اساسی کشور و صادرات محصولات ایرانی، با استفاده از ظرفیت‌های لجستیکی ایران و توسعه همکاری‌های ترانزیتی و دیپلماسی لجستیکی؛ به بازار کشور‌های حوزه خزر و همچنین حاشیه خلیج فارس نیز دست یافت که موجب پر رنگ تر شدن نقش جمهوری اسلامی ایران در تبادلات تجاری و فعال‌سازی کریدورهای تجاری شود.

با توجه به اینکه قزاقستان تولیدکننده بسیاری از مواد اولیه مخصوص دام و طیور است، خرید مواد اولیه این صنعت برای ایران به عرضه بیشتر مواد اولیه و افزایش دامداری و عرضه بیشتر محصولات این حوزه منجر می شود که نیاز مبرم امروز جامعه است


عطا بهرامی، تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره اهمیت افزایش مراودات تجاری و ارتقای ظرفیت همکاری های اقتصادی و تجاری میان ایران و قزاقستان به «راهبرد معاصر» گفت: قزاقستان مهم ترین کشور آسیای مرکزی از نظر جمعیت و حجم اقتصاد به شمار می رود که می تواند بخش عمده ای از نیازهای ما را که از آن به عنوان کالای اساسی یاد می شود، با قیمت های مناسب و در کمترین زمان ممکن تأمین کند.

 


وی افزود: با توجه به اینکه قزاقستان تولیدکننده بسیاری از مواد اولیه مخصوص دام و طیور است، خرید مواد اولیه این صنعت برای ایران به عرضه بیشتر مواد اولیه و افزایش دامداری و عرضه بیشتر محصولات این حوزه منجر می شود که نیاز مبرم امروز جامعه است، زیرا کاهش عرضه به افزایش قیمت ها و دست نیافتن به خوراک و مواد اولیه دام و طیور و قیمت های بالای آنها منجر می شود و باعث فرار سرمایه ها از این بخش شده است.


تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره ظرفیت های مهمی که در تعامل با قزاقستان می تواند به تأمین نیازهای ضروری ایران کمک کند، عنوان کرد: با توجه به اینکه قوانین مرتبط با کشت فراسرزمینی در قزاقستان تدوین و تصویب شده و قانونگذار به کشورهای دیگر و سرمایه گذاران امکان سرمایه گذاری در کشت های فراسرزمینی را داده است، این موضوع می تواند بستر خوبی برای توسعه صادرات و تأمین برخی نیازهای ضروری کشور با توجه به اقلیم خاص ایران و بارش های محدودی باشد که حفظ  آب را برای ایران نسبت به تولید برخی محصولات حیاتی تر می کند.


بهرامی گفت: امتیازات قابل توجه داده شده از سوی قانونگذار در قزاقستان به سرمایه گذاری در کشت فراسرزمینی موقعیت بسیار خوبی برای ایران حاصل می کند تا محصولی ارزان و با کیفیت تولید، در داخل استفاده و حتی صادر کند؛ لذا با سیاست گذاری های درست، جذب و ایجاد مشوق هایی برای سرمایه ها باید این بخش را برجسته و تقویت کرد.


وی درباره موقعیتی که می تواند به رقابتی شدن خودروسازی کشور منجر شود، گفت: با توجه به اینکه برخی خودروسازان آمریکایی، کره جنوبی یا چینی در حال تولید خودرو در قزاقستان هستند و این کشور نیز مانند ایران عضو مجمع اقتصادی اوراسیاست، طبق توافق های انجام شده نزدیک به 5 هزار و 700 قلم کالا معاف از تعرفه یا منع واردات هستند که با واردات خودروهای خارجی تولید شده در این کشور می توان زمینه را برای رقابتی شدن صنعت خودروسازی داخلی فراهم کرد.


تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره بازار مالی قزاقستان و سرمایه های این بازار تصریح کرد: قزاقستان دارای بازار مالی بسیار پیشرفته ای است، به طوری که برخلاف بسیاری از کشورهای آسیای مرکزی مانند ترکمنستان که بازار مالی خاصی ندارد، صاحب بازار مالی پیشرفته با تنوع و ابزارهای مختلف تأمین مالی است و برای توسعه روابط اقتصادی مزیت های قابل توجهی دارد، ضمن اینکه قزاقستان به دلیل وجود 2 میلیون آلمانی و روس های مقیم این کشور از سطح فناوری بالایی برخوردار است که می توان بخشی از نیاز صنعتی خود را که مشمول تحریم هاست از این کشور وارد کرد.


بهرامی در زمینه ظرفیت های بازار بزرگ قزاقستان برای نیروی ماهر کار ایرانی عنوان کرد: قزاقستان ظرفیت و موقعیت فوق العاده ای برای بازار کار ایرانی دارد، مهندسان ایرانی می توانند بازار کار بسیار خوبی در قزاقستان داشته باشند، ضمن اینکه قزاقستان می تواند بازار بسیار خوبی برای صادرات لوازم خانگی و صنعت ساختمانی باشد.

قزاقستان دارای بازار مالی بسیار پیشرفته ای است، به طوری که صاحب بازار مالی پیشرفته با تنوع و ابزارهای مختلف تأمین مالی است و برای توسعه روابط اقتصادی مزیت های قابل توجهی دارد


وی توضیح داد: اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت با کمک وزارت امور خارجه موفق به اعزام رایزنان بازرگانی و تجار موفق به این کشور شود، قطعاً بازار درخشانی در انتظار ملت ایران است؛ تحقق این موضوع و باز شدن پای فعالان اقتصادی ایران به قزاقستان تنها منوط به عملکرد جدی در زمینه بازرگانی و بازاریابی است.

 


بهرامی گفت: در سال های گذشته در زمان پسا شوروی، قزاقستان خریدار جدی محصولات ایرانی بود که متأسفانه به دلیل اهمال کاری دولت ها این ظرفیت از دست رفت، لذا باید از تجارب درس عبرت گرفت و با راهکارهای درست، از دست ندادن فرصت و زمان ایجاد شده راه را برای توسعه همکاری های مختلف اقتصادی و تجاری با قزاقستان باز و هموار کرد.

 

نظر شما