نقش ژئوپلتیک ایران در تجارت منطقه‌ای و جهانی-راهبرد معاصر
واکنش سخنگوی سپاه به ادعای آسیب‌دیدن نیروگاه دیمونا در حمله ایران علیه رژیم صهیونیستی حرکت غیراخلاقی اسماعیلی‌فر پس از گل‌زنی برای پرسپولیس بهترین زمان برای مصرف قهوه سخنان مربی پرسپولیس بعد از پیروزی مقابل صنعت نفت خواص شگفت انگیز لیموی یخ زده خبر مهم از اعمال افزایش حقوق ها در سال جدید خبر خوب درباره طرح نهضت ملی مسکن/چند واحد تحویل متقاضیان شده است؟ اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد/ باید مانع حمله به رفح شد امیر عبداللهیان: حمله ایران ضروری بود چون ایران گزینه دیگری جز آن نداشت گوترش: اسرائیل جهنم شعله‌ور در غزه به راه انداخته است کارشناسی داوری دیدار پرسولیس و صنعت نفت درمورد پنالتی و یک گل مشکوک پرسپولیس جدول لیگ برتر ایران امروز 30 فروردین 1403 پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیس‌جمهور تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اعلام شد/ بایدن بیانیه صادر کرد امیرعبداللهیان: ایران با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی پاسخ خواهد داد کمبود این ۶ ویتامین‌ باعث سردرد و میگرن می‌شود هشدار شدیدالحن رئیس جمهور ایران به اسرائیلی‌ها؛ خطا نکنید شوک دوباره به پرسپولیس؛ یک ستاره دیگر مصدوم شد! یک منبع آگاه: ادعای «معاریو» درباره حمله به دیمونا توسط ایران کذب است منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد نتیجه دیدار پرسپولیس و صنعت نفت امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + خلاصه دیدار اعلام رای کمیته انضباطی درباره شکایت ذوب آهن از پرسپولیس نتیجه دیدار پیکان و هوادار امروز 30 فرودرین 1403 ترکیب پرسپولیس برابر صعنت نفت آبادان امروز 30 فروردین 1403+ عکس هندوانه ای که ظاهرش اینگونه است نخورید؛ مسموم می شوید گفتگوی تلفنی محمد مخبر و نخست وزیر سوریه هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها یارانه این خانوار‌ها واریز شد+ جزئیات و مبلغ توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به استان‌های درگیر سیل کنعانی: شایسته بود سران اروپا و گروه ۷ قدردان ایران باشند آغاز سال تحصیلی از "مهر" به "شهریور" تغییر می‌کند؟! تصویب لایحه تجارت پس از ۲۰ سال/ تشدید مجازات‌ سرقت سردار حاجی زاده: با تسلیحات حداقلی به سرزمین های اشغالی حمله شد سردار احمد حق طلب: مراکز هسته‌ای کشور در امنیت کامل هستند پرویز داوودی درگذشت حمله موشکی حزب‌الله لبنان به پایگاه اسرائیلی المالکیه واکنش طالبان به به رزمایش روسیه و تاجیکستان گاف جدید بایدن: به اسرائیلی‌ها گفتم به حیفا حمله نکنید! وزیر تندروی صهیونیست: اسیران فلسطینی را اعدام کنید، زندان‌ها خلوت می‌شوند پنتاگون: نمی‌خواهیم تنش در منطقه تشدید شود/ وضعیت غزه خطرناک است رشد جزئی یورو مبادله‌ای/دلار ثابت ماند نیویورک‌تایمز: تل‌آویو تصور نمی‌کرد پاسخ ایران به حمله به کنسولگری دمشق تا این اندازه شدید باشد رئیس قوه قضاییه:مسئولان قضایی در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم تدابیر مقتضی را اتخاذ کنند مجازات سنگین در انتظار مجرمان آزمون سراسری رئیس‌جمهور: قاچاق کالا خنجری بر پشت تولید است/بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند ایرانیان فردا در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی می‌کنند مجمع تشخیص با بندی از برنامه هفتم مخالفت کرد کیفیت هوای تهران چطور است؟ رئیس جمهور وارد سمنان شد هشدار هواشناسی برای این استان ها قیمت خودرو‌های ایران خودرو و سایپا امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳+ جدول قیمت دلار و یورو و نرخ ارز امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳+ جدول قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳+ جدول قدردانی وزیر دفاع از رئیس جمهور بابت «وعده صادق» زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ + جزئیات اسامی منتخبان زن مجلس دوازدهم/ رقابت ۷ خانم در دور دوم نامه عشقی به پورابراهیمی/تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۳ به ضرر بورس جزئیات واگذاری زمین نهضت ملی مسکن در روستاهای تهران اوجی: امسال در رشد تولید نفت و گاز رکورد می‌زنیم چرا ورود آیفون ممنوع شد؟ قیمت جدید پژوپارس اعلام شد+ جدول ۵ باور غلط درباره رتبه اعتباری بانکی/امکان اصلاح رتبه هست؟ جزئیات تعرفه‌های پزشکی اعلام شد رای پرونده کثیرالشاکی "کینگ‌مانی" صادر شد توافق ایران و پاکستان برای آزادی زندانیان ۲ کشور زمان برگزاری مراسم یاد بود و تشییع رضا داودنژاد برائت از جنایات رژیم غاصب صهیونیستی وظیفه و تکلیف شرعی است نرخ ویزیت پزشکان عمومی در سال ۱۴۰۳ واکنش حسین پاکدل به ادعای امین حیایی+ عکس اینفوگرافیک/ اعمال مشترک شب‌های قدر گاندو و پایتخت جدید در ۱۴۰۳ ساخته می‌شوند شب‌های قدر هیئت کجا برویم؟ + آدرس و جزئیات دستگیری عاملان جنایت هولناک در بوستان نهج البلاغه توضیحات سختگوی وزارت بهداشت درباره علت مرگ دکتر بخشی توضیحات سخنگوی شهرداری تهران درباره ساخت مسجد قیطریه منطق ساخت مساجد در پارک‌های بزرگ چیست؟ اعلام تمهیدات ترافیکی شب‌های قدر در تهران برنامه آموزش و پرورش برای استخدام ۷۲ هزار معلم جدید آیا حمام کردن و یا شنا در استخر، روزه را باطل می‌کند؟ آغاز پخش ویژه برنامه‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ از تلویزیون سومین سالگرد آیت‌الله مصباح یزدی با حضور رئیس‌جمهور اولویت فیش عمره و حج چگونه استعلام شود؟ لوح| شکست خوردگان در باتلاق نسل کشی اطلاع نگاشت| کودکان غزه زیر آوار جنگ کاریکاتور| آمریکا؛ شریک جرم قطعی پیکر آتیلا پسیانی بعد از چند روز به ایران رسید + عکس مرتضی پورصمدی درگذشت سروده‌هایی در رثای عباس‌بن علی(ع)/ از مشک پاره اشک فرات است می‌چکد؛ غیر از لب تو نیست مگر آرزوی آب برای درخواست گذرنامه زیارتی به این 2 هیأت مراجعه کنید اینفوگرافیک|کریدور شمال به جنوب، رقیب جدی برای کانال سوئز عباسعلی براتی‌پور درگذشت امشب مهمانی برویم، فطریه‌مان با چه کسی است؟ نظر 10 مرجع تقلید درباره میزان زکات فطره که فردا باید پرداخت کنیم اینفوگرافیک| الزامات و لوازم تحقیق رشد اقتصادی اینفوگرافیک|هدیه ۱۱ میلیارد دلاری ایرانی‌ها به اقتصاد ترکیه اینفوگرافیک| هراس پدرخوانده‌های داعش از سپاه پاسداران اینفوگرافیک|ایران؛ یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های گاز دنیا اینفوگرافیک| اما و اگر‌های مالیات بر عایدی سرمایه اینفوگرافیک| شهید حاج قاسم سلیمانی از نگاه رهبر معظم انقلاب طرح | رهبرانقلاب: با ایران قوی مخالفند اینفوگرافیک| بزرگترین تولید کنندگان اورانیوم جهان اینفوگرافیک/ نقشه کامل مسیرهای پیاده‌روی اربعین + هزینه‌ها اینفوگرافیک | ایران چهاردهمین اقتصاد جهان، در سال ۲۰۲۲ ماجرای لغو مجوز صوت و تصویر «روبیکا»+ علت جزئیات تکمیلی نتایج شمارش آرای ریاست جمهوری 1400+ آمار دقیق نتیجه نهایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری تهران 1400 نتایج انتخابات شورا‌ی شهر استان تهران ۱۴۰۰+ اسامی آرای آیت الله رئیسی در تهران چقدر بود؟ نتایج انتخابات شورای شهر اراک 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قزوین 1400 نتایج انتخابات شورای شهر کرمانشاه 1400 آمار دقیق انتخابات ریاست جمهوری 1400 به تفکیک استان‌ها+ جدول نتایج انتخابات شورای شهر ایلام 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قم 1400 نتایج انتخابات شورای شهر ساری 1400 نتایج انتخابات شورای شهر تبریز ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر سنندج ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر همدان 1400 نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری 1400/ آیت الله رییسی برنده انتخابات سیزدهم جدی‌ترین تهدید سایبری فعلی علیه ایران چیست؟ حکمرانی داده‌ها در دنیای دیجیتال مصادیق مجرمانه محیط زیستی جدید در فضای مجازی اعلام شد جریمه سنگین اپل از سوی سازمان ضد انحصار روسیه آپدیت جدید «تلگرام» به جنگ با «کلاب هاوس» رفت کلاب هاوس هک شد/ افشای اطلاعات شخصی ۱.۳ میلیون کاربر سارا بهرامی مهمان این هفته برنامه همرفیق+عکس تأیید هک اطلاعات ۱۵ هزار کاربر آمریکایی ۱۴.۵ میلیون آمریکایی به اینترنت ثابت دسترسی ندارند درخواست ترامپ از ایالت‌های آمریکا درباره غول‌های فناوری افزایش ظرفیت لایو اینستاگرام وقتی عربستان ثروتمند و نفت‌خیز هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد همسریابی در فضای مجازی و کلاهبرداری از مردم اقوام ایرانی «اقلیت» نیستند تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است
راهبرد معاصر بررسی می‌کند؛

نقش ژئوپلتیک ایران در تجارت منطقه‌ای و جهانی

شبکه های ارتباطی ریلی، جاده ای و هوایی ایران، پتانسیل های ارزشمند و یک فرصت استثنایی و بی نظیر اقتصادی و تجاری برای کشور محسوب می شوند. به رغم قرارگیری ایران در مسیرهای ترانزیتی مختلف توجه لازم و کافی به این ظرفیت فوق العاده نشده است. عدم توجه لازم به ظرفیت ترانزیتی ایران در حالی است که این موضوع علاوه بر درآمدزایی و نقش مهم در اقتصاد کشور، می تواند ارزش راهبردی برای کشور داشته باشد.
توحید ورستان؛ کارشناس اقتصاد بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۵ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۱ - 2022 April 05
کد خبر: ۱۲۸۱۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

نقش ژئوپلیتیک ایران در تجارت منطقه‌ای

 

به گزارش راهبرد معاصر، ایران از نظر استراتژیک به عنوان یک کشور ترانزیتی در انواع کریدورهای حمل و نقل ریلی بین‌المللی حضور دارد. برای نمونه، ایران یکی از کشورهای ترانزیت اصلی در مسیری است که از آن به «مسیرهای جنوبی» در جاده ابریشم جدید یاد می‌شود و همراه با ترکیه، زمینه ترانزیت به کشورهای اروپای جنوب شرقی مانند بلغارستان، یونان یا رومانی را فراهم می‌کند. از سوی دیگر، حمل و نقل بار از طریق ایران در مسیر چین، هند، پاکستان و افغانستان انجام می‌شود و کریدور حمل و نقل شمال-جنوب، روسیه را از طریق ایران به هند متصل می‌کند.

 

اتصال به چین

خدمات حمل و نقل ریلی از ایران به چین از ژانویه سال ۲۰۱۶ آغاز و اولین قطار از Yiwu به سمت تهران بارگیری شد. دومین سرویس قطار باری که ینچوان و تهران را به هم متصل می کرد در سپتامبر همان سال شروع بکار کرد و سپس ارتباط جدیدی از شهر بیاننور در منطقه خودمختار مغولستان داخلی شمال چین به تهران برقرار شد.

 

در حال حاضر دو مسیر ممکن برای تردد بین چین و ایران وجود دارد. مسیری که از قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان می‌گذرد و مسیری مشابه که ازبکستان را دور می‌زند. مسیر اول بخشی از کریدور آلماتی - بندرعباس است که از طریق نقطه مرزی سرخس وارد ایران می‌شود. این کریدور در سال ۲۰۱۱ افتتاح و پتانسیل حمل سالانه ۲ میلیون تن بار را دارد. این مسیر بخشی از کریدور شمال به جنوب است که از روسیه شروع و تا خلیج فارس ادامه دارد. با این حال، این خط از شرق دریای خزر منحرف می‌شود تا از قزاقستان و ترکمنستان عبور کند. این خط راه آهن در پایان سال ۲۰۱۴ راه اندازی و پیش بینی می‌شد سالانه حدود ۱۵ میلیون تن بار تا سال ۲۰۲۲ حمل و نقل شود. مسیر دیگری بین چین و ایران از قرقیزستان، تاجیکستان و ترکمنستان می‌گذرد و بخشی از کریدور استانبول-آلماتی است که در سال ۲۰۰۲ ایجاد شد. اگرچه تردد بین ترکیه و ایران منظم است، اما زیرساخت‌های شرق ایران برای تامین ظرفیت مورد نیاز ناکافی است.

 

اتصال به اروپا

ایران از طریق کریدور استانبول - آلماتی به ترکیه متصل می‌شود و از آنجا به بلغارستان، رومانی، مجارستان و اتریش و کلن آلمان خدمات ارائه می‌کند، ایران و ترکیه متعهد شده بودند که با هدف جابجایی یک میلیون تن بار از گذرگاه مرزی رازی، حمل‌ونقل ریلی از این مسیر را افزایش دهند. زمانی که تحریم‌ها علیه ایران در سال ۲۰۱۶ لغو شد شرکت‌های اروپایی مختلفی علاقه خود را به توسعه خدمات حمل و نقل ریلی در طول این کریدور ابراز کردند چون آنها به دنبال مسیر چندوجهی با دور زدن ترکیه بودند. این مسیر شامل خط راه آهن کلن-رومانی است که به سمت دریای سیاه منحرف می‌شود. کشتی‌ها بار را به گرجستان منتقل می‌کنند و از آنجا با ریل و کامیون از طریق جمهوری آذربایجان به تهران منتقل می‌شوند.

 

در همین حال، شاخه جنوب غربی کریدور حمل و نقل شمال-جنوب به عنوان یک مسیر جایگزین، اروپا را به ایران متصل می‌کند. این مسیر اسلاوکف در لهستان، ایلیچفسک در اوکراین، باتومی در گرجستان، باکو در آذربایجان، آستارا در ترکمنستان و بندرعباس در ایران را در یک سفر ۱۲ روزه به طول ۵۳۱۱ کیلومتر به هم متصل می‌کند.

 

اتصال به هند، پاکستان و افغانستان

 ایران در حال حاضر در حال توسعه کریدور ریلی چابهار - هرات است که افغانستان و اقیانوس هند را در بندر چابهار وصل می‌کند. از آنجایی که افغانستان مواد معدنی زیادی تولید می‌کند، انتظار می‌رود که این کریدور حجم صادرات این کشور محصور در خشکی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، هرچند که در مورد سیاست طالبان در حال حاضر تردید وجود دارد.

 

کریدور خلیج فارس- دریای سیاه

پروژه کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج فارس - دریای سیاه که توسط ایران آغاز شده به تدریج در حال شکل‌گیری است. در صورت اجرا، این پروژه می‌تواند با تقویت روابط تجاری آسیا و اروپا و همچنین افزایش سهم اقتصادی و سیاسی ایران در منطقه و به ویژه قفقاز جنوبی، جاده ترانزیتی بزرگی از هند به کشورهای اروپای شرقی ایجاد کند.

 

کریدور حمل و نقل خلیج فارس-دریای سیاه یک برنامه بین‌المللی بزرگ است که هدف آن اتصال اقتصادی بنادر خلیج فارس و دریای سیاه است. ایران این ایده را  از سال ۲۰۱۶ پیش  می‌برد، در آن زمان تهران اعلام کرد که این پروژه شامل هر سه جمهوری قفقاز جنوبی نیز می‌شود که البته وجود اختلافات مرزی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، تا حدودی بر این پروژه سایه افکنده است. البته این کشورها در کریدور شمال-جنوب که در دست ساخت است، می تواند سهم زیادی در این پروژه داشته باشد.

در حال حاضر علاوه بر ایران کشورهای جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، یونان و بلغارستان در این طرح مشارکت دارند. با این حال کشورهای دیگر از جمله هند نیز می‌توانند در این پروژه مشارکت داشته و جغرافیای این کریدور را بسیار گسترش دهند. از زمان راه اندازی ابتکار در سال ۲۰۱۶، پنج مرحله مذاکرات کارشناسی تشکیل شده که ۲ بار آن در تهران و بقیه در صوفیه، تفلیس و آخرین مرحله در ایروان برگزار شده است.

 

به باور کارشناسان، راه اندازی این پروژه به دلیل کارایی اقتصادی و امنیت این کریدور به افزایش نرخ مبادلات تجاری آسیا با اروپا کمک می‌کند. با در نظر گرفتن نقاط شروع و پایان آن، لازم به ذکر است که این کریدور چندوجهی است. محموله های خلیج فارس از طریق دریا وارد ایران می‌شود، باید توجه داشت که ایران بنادر بزرگی در جنوب دارد که برخی از آنها در مرحله توسعه هستند. سپس از طریق زمینی و شبکه راه آهن و یا جاده‌های کشورهای موجود در مسیر مانند ایران، ارمنستان، گرجستان و آذربایجان قابل حمل است. در بخش بعدی، یعنی از بنادر دریای سیاه تا مقصد نهایی، گزینه حمل و نقل دریایی را می‌توان اعمال کرد.

 

اهمیت ایران برای تجارت خارجی هند

همچنین پیوستن هند به کریدور خلیج فارس-دریای سیاه می‌تواند منافع هند در ایران را افزایش دهد. البته ایران و هند در زمینه حمل‌ونقل همکاری خوبی دارند و شرکت‌های هندی در برنامه توسعه بندر چابهار و ساخت راه‌آهن جدید در شرق ایران مشارکت دارند. باید توجه داشت که همه کشورها علاقه مند به داشتن مسیرهای راحت و متنوع هستند، از همین روی ایجاد زیرساخت‌های مربوطه و تسهیل حمل و نقل در امتداد خلیج فارس به دریای سیاه نه تنها برای کشورهای مذاکره کننده، بلکه برای همه کشورهایی که به خلیج فارس و دریای سیاه دسترسی دارند، جذاب خواهد بود.

 

البته تهران و دهلی تنها در این کریدور همکاری ندارند بلکه در کریدور شمال-جنوب و قرارداد عشق آباد نیز مشارکت دارند. برای مثال دو روز پیش، «رام نات کوویند» رئیس جمهوری هند در سفر خود به عشق آباد گفته بود که بندر چابهار در ایران که هند در توسعه آن مشارکت داشته است، سکوی اوج گیری روابط تجاری هند با آسیای میانه است و می‌تواند موجب بهبود روابط تجاری ما شود.

 

هند و ایران عضو قرارداد عشق اباد هستند که موجب تسهیل دسترسی به بازارهای آسیای میانه می‌شود.  در واقع، عضویت در این پیمان گزینه‌های ارتباطی هند با آسیای مركزی را گسترش و تاثیر مثبتی بر روابط تجاری و اقتصادی هند با منطقه داشت است. توافق نامه عشق آباد، توافق نامه‌ای در زمینه حمل و نقل میان كشورهای عمان، ایران، تركمنستان، ازبكستان و قزاقستان و برای ایجاد یك کریدور ترانزیتی و حمل و نقل بین‌المللی است. هدف از این توافق نامه تسهیل حمل‌و‌نقل کالا بین دو منطقه آسیای مركزی و حوزه خلیج فارس است. این توافق نامه در ماه آوریل سال ۲۰۱۱ به امضای کشورهای فوق رسید.

 

 نتیجه

موقعیت سرزمینی ایران از دیرباز جایگاه ویژه‌ای برای کشورمان در تجارت جهانی ایجاد کرده بود که البته در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های سخت تا حدودی این جایگاه تقلیل یافته است. با این وجود، هنوز ایران می‌تواند نقش کانونی در تجارت آتی جهانی داشته باشد که در موارد بالا نیز بدان اشاره است. البته نباید از این موضوع غفلت کرد که شاید امنیت داخلی نسبتا بالای ایران در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه، کشورهای بزرگ غیرغربی مانند چین، روسیه، هند و ترکیه را مجاب کند که از موقعیت ایران نهایت بهره‌مندی را ببرند. در نتیجه می‌توان پیش بینی کرد که در صورت کاهش فشار تحریم‌ها، با برنامه ریزی مدون و دیپلماسی اقتصادی مناسب پتانسیل بالقوه کشور را به بالفعل تبدیل کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
0
0
این مقاله نشان می دهد که نیاز امروز ایران سرمایه گذاری گسترده و هدفمند روی اتصال های ریلی و بندری برای تکمیل مسیرهای عبوری ترانزیتی و صادراتی از ایران است !! مسیر ترانزیتی با گذشت زمان و افزایش توان و اعتماد گسترده تر هم می شود !!! ایران نیاز دارد که توان خودش را در مسیر تکمیل کننده ریلی و بندری خروجی از کشور از جمله راه آهن رشت آستارا !! بصره شلمچه !! کرمانشاه خسروی خانقین !! راه آهن شرق از چابهار به مشهد !!! و توان ترانزیتی در دریای خزر با گسترش ظرفیت پسکرانه بنادر و افزایش در ناوگان کشتی ها و تعداد کانتینرها گسترش دهد !!! و شروع کند به ظرفیت سازی و اعتماد سازی بین کشورهای همسایه و دیگر کشورها و ابرکشورهای بزرگ آسیا و دنیا (چین ! هند ! اتحادیه اروپا ! روسیه ! کشورهای cis و ... ) که در ایران دفاتر ترانزیتی تشکیل دهند و ایران را بخش اصلی مسیر ترانزیت و صادرات کالاهای خود قرار دهند !!! این ویژگی با توجه به گسترش آن در آینده و امکان استفاده ایران از آن به عنوان مسیر گسترش صادرات کالاهای خود !!! می تواند آینده اصلی برای ایران باشد !!!
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار