صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۴:۵۲
  • سه‌شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
  • Tuesday 09 May 2023
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 April 29
کد خبر: ۱۸۱۵۵۴

لاوروف: آمریکا در منزوی کردن روسیه، کاملا شکست خورد

وزیر خارجه روسیه در یک سخنرانی برای «کنفرانس جهانی درباره چند قطبی» اعلام کرد که به رغم تلاش‌های همه جانبه آمریکا و متحدانش، آنها نمی‌توانند جلو گذار جهان به سمت نظام چند قطبی را بگیرند.

به گزارش راهبرد معاصر، دیپلمات ارشد مسکو تلاش‌های واشنگتن و اقمارش برای منزوی کردن مسکو به ‌طور کامل شکست خورده است.

 

به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در یک سخنرانی مجازی برای «کنفرانس جهانی درباره چند قطبی» از شکست غرب به سرکردگی آمریکا برای انزوای روسیه و معکوس کردن گذار جهان از نظام تک قطبی و حرکت به سمت نظام چند قطبی سخن گفت.

 

لاوروف تصریح کرد: «طبیعی به نظر می رسد که تلاش‌های واشنگتن و اقمارش برای معکوس کردن مسیر تاریخ و وادار کردن جامعه بین المللی به اجرای یک "نظم جهانی مبتنی بر قوانین" (مورد ادعای غرب) شکست خورده باشد».

 

این مقام ارشد مسکو ادامه داد: «من فقط روی مسیر کاملا شکست خورده برای منزوی کردن روسیه اشاره می‌کنم که غربی‌ها در حال دنبال کردن آن بوده‌اند».

 

به گفته وزیر خارجه روسیه، «اکثریت کشورهای جهان که حدود 85 درصد جهان را تشکیل می‌دهند، راغب نیستند برای قدرت‌های استعماری سابق خودشان را به آب و آتش بزنند».

 

اشاره سرگئی لاوروف به تحرکات و فشارهای شدید آمریکا به دیگر کشورهای جهان برای قطع مراودات با روسیه و همچنین اعمال تحریم‌های بی سابقه است که به دنبال جنگ اوکراین انجام شده است.

 

به رغم فشارهای شدید آمریکایی‌ها، کشورهایی از قبیل چین، هند، برزیل و دیگر کشورهای جهان با کارزار بی سابقه تحریم‌های آمریکا و غرب علیه روسیه همراهی نکرده‌اند.

 

پیش از سخنرانی لاوروف در این کنفرانس، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که این کنفرانس یک بار دیگر به سیاستمداران، مقامات رسمی، روزنامه‌نگاران، و شخصیت‌های دانشگاهی و فرهنگی از سراسر جهان که خواستار یک نظام چندقطبی و عادلانه‌تر هستند، توجه می‌کند.

 

آمریکا که پیش از آغاز جنگ اوکراین در تاریج پنجم اسفند ماه ۱۴۰۰، روابطی سردی با روسیه داشته، به دنبال شروع این جنگ کارزار اعمال تحریم‌های بی سابقه علیه روسیه را راه انداخته و همزمان ارائه حمایت‌های همه جانبه تسلیحاتی، اقتصادی و اطلاعاتی به اوکراین را در دستورکار قرار داده است./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: