صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۰:۵۸
  • پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲
  • Thursday 18 May 2023
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۷ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 April 29
کد خبر: ۱۸۱۶۲۲

باکو و ایروان در «واشنگتن» به صلح می‌رسند؟

سخنگوی وزارت امور خارجه ارمنستان روز شنبه گفت که ارمنستان و جمهوری آذربایجان فردا یکشنبه دور جدیدی از مذاکرات را در «واشنگتن دی سی» در آمریکا جهت عادی سازی روابط برگزار می‌کنند.

به گزارش راهبرد معاصر از خبرگزاری «رویترز»، «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان روز یکشنبه برای یک سفر کاری در واشنگتن دی سی خواهد بود. جمهوری آذربایجان هنوز در این زمینه از خود واکنش نشان نداده است.

بر اساس این گزارش، نیروهای حافظ صلح روس در سال ۲۰۲۰ برای پایان دادن به جنگ در مرزهای بین این دو کشور همسایه مستقر شدند.

با وجود سال‌ها تلاش میانجی گری بین آنها، ارمنستان و جمهوری آذربایجان هنوز به توافقنامه صلحی دست پیدا نکرده‌اند. جمهوری آذربایجان یکشنبه گذشته یک ایست بازرسی جدید در جاده قره باغ در مسیر لاچین ایجاد کرد. به دنبال این اقدام ارمنستان آن را نقض فاحش آتش بس ۲۰۲۰ خواند.

این در حالی است که «باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا سه شنبه گذشته جمهوری آذربایجان را تهدید به قطع کمک‌های امنیتی کرد(جزئیات بیشتر).

این دیدار در حالی انجام می‌شود که یک مقام دولت ارمنستان روز چهارشنبه گذشته از رجوع این کشور به دیوان لاهه بابت تحرکات اخیر جمهوری آذربایجان در مسیر لاچین خبر داد.

«اسمیک سامولیان» از مقامات دولت ارمنستان گفت: «ارمنستان در رابطه با ایجاد منطقه ایست بازرسی در ورودی مسیر لاچین توسط جمهوری آذربایجان به دیوان بین‌المللی دادگستری(دیوان لاهه) رجوع کرده است.»

یگان خدمات مرزی جمهوری آذربایجان با ادعای جلوگیری از انتقال نیروی انسانی، مهمات و سایر تجهیزات نظامی از ارمنستان برای گروه‌های مسلح غیرقانونی در خاک خود یک ایست بازرسی در ابتدای جاده لاچین-خان کندی ایجاد کرد.

این مقام ارمنستانی توضیح داد که دولت ارمنستان در نامه‌ای که به لاهه ارسال شده این اقدام جمهوری آذربایجان را نقض تصمیمات این دادگاه عنوان کرده است.

دیوان بین‌المللی دادگستری ماه فوریه به جمهوری آذربایجان دستور داد «تمام اقدامات در حوزه اختیارات خود» را برای تضمین عبور و مرور بدون مانع افراد، وسایل نقلیه و محموله‌ها در امتداد گذرگاه لاچین در هر دو طرف انجام دهد./فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: