صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۲۳:۳۹ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 April 29
کد خبر: ۱۸۱۶۹۳

تاکسیرانی مجاز به افزایش ۴۰ درصدی کرایه ها

عضو شوراى شهر تهران گفت: ما در بخش بهای اتوبوس و مترو به طور متوسط تا ۲۵ درصد افزایش قیمت داشتیم. تاکسیرانی هم مجاز به افزایش ۴۰ درصدی کرایه است.

به گزارش راهبرد معاصر ناصر امانی درباره نقش شورای شهر در مدیریت شهری در برنامه تهران۲۰اظهار کرد: شورا‌ها یکی از جلوه‌های مردم سالاری دینی در نظام سیاسی ما هستند و با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شوند. شورا جلوه مردمی بودن مدیریت کشور است. اینکه شورای اسلامی شهر تهران چه میزان به خواسته‌های مردم توجه می‌کند را باید از مذاکرات شورای شهر مردم در روز‌های یکشنبه و سه‌شنبه دریابید.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: به اعتقاد من دو اولویت اول، اولویت شهرداری نبود. البته در بخش نوسازی بافت فرسوده و رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی اقدامات این نهاد قابل قبول بود.

وی در برابر این سوال که شورا در خصوص افزایش کرایه‌های حمل‌ونقل در شهر تهران چه نظری داشت، گفت: اواخر سال گذشته وزارت کشور به دنبال بودجه سال ۱۴۰۲ و عوارض شهرداری مجوز افزایش بهای خدمات شهری بر اساس قانون را صادر کرد؛ لذا بهای خدمات بر اساس قانون خدمات پایدار را در شورا طراحی کردیم. طی سال‌های گذشته متوسط ۲۰ درصد بهای بلیت مترو و اتوبوس افزایش پیدا کرده بود.

امانی با بیان اینکه درحالی که سقف اعلام شده از سوی وزارت کشور ۴۶ درصد بود، اظهار کرد: ما همان ۲۰ درصد را مبنا قرار دادیم به جز در حوزه تاکسیرانی. آن هم به دلیل اینکه قیمت تاکسی نسبت به سال گذشته بالا رفته است. یک تاکسی برای نوسازی ۳۷۰ میلیون تومان باید پول بپردازد. تاکسی ۴۰ درصد گران شده است. تنها در بعضی از موارد قیمت بهای اتوبوسرانی ۳۵ درصد افزایش کرده است.

این عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: ما در بخش بهای اتوبوس و مترو به طور متوسط تا ۲۵ درصد افزایش قیمت داشتیم. تاکسیرانی هم مجاز به افزایش ۴۰ درصدی کرایه است. تنها در موارد استثنا در ساعات پیک به دلیل مصرف سوخت بیشتر، در شیب‌های تند و بارندگی رانندگان مجاز به دریافت مبلغ بیشتر هستند. البته این منوط به سامانه است و هنوز افزایش‌مجوز داده نشده است.

امانی درباره مطالبات شهرداری از دولت گفت: اگر دولت سهم ۳۰ درصد خود را در بلیت اتوبوس و خودرو پرداخت کند و مطالبات ۱۴ هزار میلیارد تومانی خود به شهرداری را بپردازد ما اعلام می‌کنیم به همین نسبت سهم مردم را از بلیت‌ها کاهش می‌دهیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: شاید بیش از ۱۰ سال است که دولت‌ها ۳۰ درصد یارانه اتوبوس و مترو را پرداخت نکردند. راهنمایی و رانندگی هم سهم شهرداری از جریمه‌ها را پرداخت نمی‌کند. شهرداری تهران چگونه می‌تواند مشکلات این ابرشهر را با دست خالی حل کند؟

امانی درباره آزادسازی املاک شهرداری اظهار کرد: ما مصاحبه شورای پنجم را ملاک عمل قرار دادیم که ۱۲ بند در آن مشخص شده است. یکی از آن بند‌ها لیست املاک آزاده است. رییس بازرسی سهرداری تهران سال گذشته گزارشی به رسانه‌ها دادند که بیش از ۱۰۰ ملک شهرداری را که غیر قانونی در دست مردم بوده را پس گرفتیم. ما به شهرداری نامه زدیم تا این لیست را در اختیار شورا بگذارد که تاکنون نگذاشته است.

وی خاطرنشان کرد: ما تذکر کتبی دادیم و نخواستیم وارد مراحل خارج از تذکر بشویم.

این عضو شورای شهر تهران درباره حقوق کارکنان شهرداری و شرکت‌های تابع شهرداری تهران و ادعا‌های حقوق نجومی گفت: با شرمندگی از مردم نظارت شورا در شهرداری کامل نیست. بستر و سامانه حقوق و مزایای شهرداری کامل نیست. ما نمی‌توانیم گزارشی از درآمد‌ها بگیریم. در صورت امکان می‌توانیم مطالبه کنیم. به اعتقاد من بستر و ابزار لازم برای نظارت شورا بر شهرداری فراهم نیست. ما صرفا یک حسابداری داریم و یک تفریق بودجه؛ در حالی که قبلا شورایاری داشتیم که به حاشیه رانده شدند./باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: