صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۳:۳۸
  • چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۲
  • Wednesday 02 August 2023
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۷ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 03
کد خبر: ۱۸۲۴۱۳

جروزالم‌پست: سفر رئیسی نمایش اتحاد تهران-دمشق است

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» سفر کنونی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به سوریه را نمایش اتحاد بین دو کشور و تهدیدی برای موجودیت رژیم صهیونیستی ارزیابی کرد.

به گزارش راهبرد معاصر روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» ایران را متحد کلیدی سوریه توصیف کرد و نوشت: سفر رئیسی نمایش اتحاد دو کشور است.

این روزنامه صهیونیستی هیات اعزامی همراه رئیس جمهوری اسلامی ایران به سوریه را هیاتی بزرگ متشکل از مقامات ارشد اقتصادی و نفتی ایران اعلام کرد و افزود: هدف از سفر این هیات، امضای توافقنامه هایی است که به دو کشور کمک کنند تحریم های غرب را دور بزنند.

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» افزود: این سفر بسیار مهم است و توافقاتی که امضا خواهد شد، نماد اتحاد تهران - دمشق و نفوذ منطقه ای ایران است.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله رئیسی صبح امروز چهارشنبه در صدر هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی به دعوت رسمی «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه و با بدرقه «محمد مخبر» معاون اول رئیس‌جمهور و حجت‌الاسلام والمسلمین «محسن قمی» معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از اعضای دولت عازم دمشق شد.

آیت‌الله رئیسی نخستین در اولین سفر خارجی خود در سال ۱۴۰۲ امروز عازم سوریه شد و در فرودگاه دمشق مورد استقبال وزیر محمدسامر الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت سوریه قرار گرفت و پس از آن راهی کاخ ریاست جمهوری سوریه شد تا مراسم رسمی استقبال توسط همتای سوری برگزار شود.

رئیس‌جمهور همچنین در مسیر فرودگاه تا کاخ ریاست جمهوری سوریه، مورد استقبال پرشور مردم این کشور قرار گرفت. استقبال‌کنندگان از رئیس جمهور کشورمان با در دست داشتن تصاویری از آیت‌الله رئیسی و بشار اسد و شهدای مقاومت، از سفر رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران به این کشور پس از ۱۳ سال بحران و جنگ، ابراز خرسندی کردند.

آیت‌الله رئیسی و بشار اسد پس از برگزاری مراسم رسمی استقبال در کاخ ریاست جمهوری سوریه، با یکدیگر دیدار و گفت وگو کردند.

آیت‌الله رئیسی ضمن ابراز خرسندی از پیروزی دولت و ملت سوریه و جبهه مقاومت برابر تروریسم‌ و عبور از دوران سخت، گفت: تغییرات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بسیار، نتوانسته بر روابط برادرانه دو کشور تاثیر گذارد.

رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: روابط ایران و سوریه با خون شهدای عزیز ما به ویژه شهید حاج قاسم سلیمانی گره خورده‌ و این اسم رمز پایداری‌ و استحکام روابط دو کشور است.

آیت‌الله رئیسی خاطرنشان‌ کرد: دولت و ملت سوریه دشواری‌ها و مشکلات بزرگی را پشت سر گذاشتند و امروز می‌توانیم بگوییم که شما این مشکلات را پشت سر گذاشتید و با وجود تهدیدها و تحریم‌هایی که علیه شما تحمیل شد، توانستید پیروز شوید.

رئیس جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: امروز حقانیت‌ جایگاه ایران و سوریه، انطباق این مسیر با عقلانیت‌ و مقاومت و ایستادگی کاملاً اثبات شده و جواب داده و کسانی که تا دیروز نسبت به موضع و جایگاه سیاسی و نظرات و دیدگاه‌های ایران درباره سوریه تردید داشتند، متقاعد شده‌اند که این موضع، به‌ حق و عادلانه بوده است.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر حمایت و کمک ایران به تحقق صلح پایدار، ثبات‌ و آرامش در سوریه، گفت: جمهوری اسلامی همانطور که در مبارزه با تروریسم کنار دولت و ملت سوریه ایستاد، در عرصه آبادانی و پیشرفت هم کنار برادران سوری خود خواهد ماند.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه هم در این نشست، با قدردانی از مواضع و حمایت‌های جمهوری‌ اسلامی از دولت و ملت سوریه در روزهای سخت‌ و بحرانی این کشور گفت: دولت و ملت سوریه محبت‌ها و کمک‌های برادران ایرانی خود را فراموش نخواهند کرد.

رئیس جمهور سوریه خواستار نقش‌آفرینی بیشتر جمهوری اسلامی ایران در برقراری صلح و امنیت پایدار در این کشور و حضور مؤثر در بازسازی مناطق جنگ‌زده شد.

بشار اسد تصریح کرد: روابط سوریه و ایران، غنی و مملو از تجارب است؛ به این دلیل که حتی در دوره‌های سخت و دشوار هم با وجود توفان‌های شدید سیاسی و امنیتی در منطقه خاورمیانه، روابط با ثبات و پایداری بوده‌ است.

در این دیدار، رؤسای جمهور ایران و سوریه با اشاره به امضای اسناد همکاری‌ بین دو کشور، بر اهمیت «برنامه جامع همکاری‌ راهبردی و بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه» در جهت تأمین منافع دو ملت و سایر ملت‌های منطقه تأکید کردند.

رئیس جمهور و هیأت همراه، در سفر ۲ روزه خود به سوریه با مقامات عالی این کشور درباره راهکارهای تحکیم و تقویت روابط سیاسی و گسترش و ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی و تجاری فی‌مابین رایزنی خواهند داشت.

علاوه بر این، رئیس جمهور در این سفر در نشست مشترک تجار ایران و سوریه حضور یافته و با آنان در زمینه‌های اقتصادی گفت‌وگو و تبادل نظر می‌کند.

دیدار و گفت‌وگو با ایرانیان مقیم و زیارت اماکن مقدسه سوریه از دیگر برنامه‌های سفر آیت‌الله رئیسی به سوریه است./ایرنا

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: