صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۶:۱۲
  • سه‌شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
  • Tuesday 09 May 2023
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۶ - ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 07
کد خبر: ۱۸۲۹۴۸

توافق ترکیه با سوریه برای ایجاد مرکز هماهنگی

وزیر دفاع ترکیه درحالی امروز یکشنبه از توافق آنکارا با دمشق برای ایجاد یک مرکز هماهنگی میدانی مشترک در خاک سوریه خبر داد که دولت سوریه هنوز در این باره اظهار نظری نکرده است.

به گزارش راهبرد معاصر «خلوصی آکار» در گفت وگو با تی.وی۱۰۰ ترکیه گفت: در نشست چهارجانبه و دیدار با مقامات سوریه اعلام کردیم که مبارزه با تروریست‌ها، علت اصلی حضور نظامی ترکیه در خاک سوریه است و در برابر خواسته آنها مبنی بر خروج از مناطق شمالی سوریه، ترکیه نیز دغدغه خود را مطرح کرد.

وی در پاسخ به این سوال که «برای عادی سازی با سوریه چه گام هایی برداشته می شود؟» افزود: به طرف سوری اعلام کرده‌ایم که ترکیه به هیچ وجه یک نیروی اشغالگر نیست و به تمامیت ارضی همسایگان خود احترام می‌گذارد.

ارتش ترکیه هم اکنون بیش از یکصد پایگاه در شمال سوریه ایجاد کرده است و در حالی که آنکارا مدعی است که حضور نظامیانش در شمال سوریه با هدف جلوگیری از تهدید تروریستها است، دمشق این اقدام را "غیرقانونی و اشغالگری" می‌داند. دولت سوریه همچنین از "حمایت ترکیه از گروههای تروریست در شمال سوریه" سخن می گوید.

دولت دمشق در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و رییس دوره‌ای شورای امنیت، نسبت به حضور نیروهای نظامی ترکیه در خاک خود اعتراض کرده و خواستار خروج این نیروها از سوریه شده است.

وزیر دفاع ترکیه در ادامه گفت وگوی امروز خود با تی.وی۱۰۰ از توافق دو طرف ترکیه و سوریه برای «خلاص شدن فوری از شر تروریست‌ها» سخن گفت و ادامه داد: آنکارا دیگر توان پذیرش آوارگان اضافی را ندارد و باید از ورود موج جدید آوارگان از خاک سوریه به ترکیه جلوگیری شود.

وی هدف دیگر از حضور نیروهای نظامی کشورش در خاک سوریه را جلوگیری از هجوم آوارگان عنوان و اضافه کرد: تروریست ها از ثروت متعلق به سوریه استفاده کرده و با غصب مناطق زندگی و نادیده گرفتن حقوق شهروندان، آنها را از خانه خود بیرون کرده و به سوی ترکیه هدایت می کنند.

آکار در واکنش به سخنان یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در خصوص اخراج اتباع و آوارگان سوری از ترکیه ابراز عقیده کرد: خیال برادران سوری ما آسوده باشد، ما به آسایش مردم ترکیه و برادران سوری خود بیش از هر چیز ارزش می دهیم./ایرنا

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: