صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۸:۲۷
  • پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲
  • Thursday 11 May 2023
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 09
کد خبر: ۱۸۳۲۳۲

یورش کُردهای وابسته به آمریکا به اساتید و دانشجویان سوری

منابع محلی حاضر در استان الحسکه خبر دادند که شبه نظامیان کُرد وابسته به آمریکا، با حمله به دانشگاه الفرات که در نزدیکی پایگاه این کشور قرار دارد، اساتید و دانشجویان را از خوابگاهها اخراج کردند.

به گزارش راهبرد معاصر. شبه‌نظامیان کُرد موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه که وابسته به آمریکا هستند، شامگاه امروز دوشنبه به دانشگاه الفرات واقع در استان الحسکه (شمال شرق سوریه) حمله کردند.

 

منابع محلی به خبرگزاری اسپوتنیک گفتند که عناصر کُرد به ساختمانهای دانشکده‌های ادبیات و علوم تربیتی و خوابگاه این دانشگاه یورش بردند. این دانشگاه در نزدیکی پایگاه نظامی غیر قانونی آمریکا قرار دارد.

 

به گفته این منابع، عناصر مسلح تمامی افراد حاضر در خوابگاه را اخراج کردند که شامل شماری از اعضای هیأت علمی دانشگتها الفرات از جمله رؤسای دانشکده‌ها و کارکنان دانشگاه بود. عناصر کُرد پس از اخراج اساتید و دانشجویان، در ساختمانهای دانشگاه مستقر شدند.

فرماندهی هنگ نظامی عناصر کُرد هم دستور تخلیه شمار دیگری از این خوابگاهها را صادر کرده است که حدود ۶۰ خانواده در آن زندگی می‌کنند. این عناصر خواستار تخلیه فوری این خوابگاهها شدند.


این عملیات امنیتی و نظامی، درست چند ساعت پس از ورود تجهیزات نظامی و لجستیکی ارتش آمریکا به پایگاه خود در الحسکه صورت گرفته است. هنوز علت این اقدامات مزدوران کُرد و عناصر آمریکایی مشخص نیست.

 

درباره اقدامات مشکوک آمریکاییها، «کریم علیوی» عضو پارلمان عراق از ائتلاف الفتح نسبت به افزایش فعالیت‌ها و تحرکات نیروهای آمریکایی در مرزهای مشترک عراق با سوریه و عربستان سعودی هشدار داد.

 

وی با اشاره به فرود مشکوک بالگردهای نظامی آمریکایی در شهرستان «الطیب» از توابع استان میسان، توضیح داد: «اخیرا اطلاعات دقیقی درباره تحرکات نیروهای رزمی آمریکا در داخل مرزهای عراق و خارج آن در مرزهای مشترک سوریه و عربستان سعودی با عراق به دست آمده است».

 

علیوی در ادامه با هشدار به دولت و نیروهای امنیتی به ویژه اطلاعاتی افزود که فعالیت نیروهای آمریکایی در این مناطق، هر روز در حال افزایش است و باید این تحرکات در داخل و خارج از اراضی عراق رصد و پیگیری شود.

 

وی افزود: اطلاعاتی غیر تایید شده به دست آمده که حاکی از فرود شماری از هواپیماهای نظامی آمریکایی در شهرستان الطیب از توابع استان میسان طی مدت کوتاه اخیر است و صحت این اطلاعات در دست بررسی است.

 

آمریکاییها در شرق و شمال شرق سوریه به صورت غیر قانونی حضور دارند و روزانه هزاران لیتر نفت از این کشور، به یغما می‌برند و محصولات کشاورزی آن را غارت می‌کنند. دولت سوریه بارها تأکید کرده است که به این حضور اشغالگرانه واشنگتن در خاک خود، پایان خواهد داد./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: