صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 12
کد خبر: ۱۸۳۶۷۶

هشدار ترکیه به آمریکا درباره دخالت در انتخابات این کشور

وزیر کشور ترکیه، گفت: آمریکا در انتخابات ترکیه دخالت می کند و همه این موضوع را می دانند و خود «جوبایدن» رئیس جمهوری این کشور هم آنرا علنی کرده است.

به گزارش راهبرد معاصر به نقل از اسپوتنیک، «سلیمان سویلو» روز جمعه با هشدار به آمریکا برای دخالت در انتخابات این کشور، اعلام کرد: کاملا مشخص است که حمله به «محرم اینجه» کاندیدای ریاست جمهوری و رهبر حزب «مملکت» از کجا نشات می گیرد. بایدن آدم هایش را در ترکیه فعال کرده است.

اینجه روز پنج شنبه و سه روز مانده به انتخابات، از نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه انصراف داد.

«محرم اینجه» یکی از نامزدهای انتخابات روز پنجشنبه انصراف خود را از رقابت‌های انتخاباتی اعلام کرد، اقدامی که به اعتقاد تحلیلگران منجر به افرایش شانس پیروزی قلیچدار اوغلو رقیب اصلی رجب طیب اردوغان خواهد شد.

اینجه یکی از چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری ترکیه بود که قرار است یکشنبه هفته آینده برگزار شود. انتخابات پارلمانی ترکیه نیز قرار است در همان روز برگزار شود.

اردوغان که از سال ۲۰۰۳ به عنوان نخست‌وزیر و رئیس‌جمهور، ترکیه را رهبری می‌کند با چالش‌برانگیزترین انتخابات حکومت ۲۰ ساله خود مواجه است.

نظرسنجی‌ها به قلیچدار اوغلو برتری جزئی نسبت به اردوغان داده است، اگرچه انتظار نمی‌رود که هیچ یک از نامزدها بیش از ۵۰ درصد آرای لازم برای انتخاب شدن در دور اول را کسب کنند.

اینجه زمانی که نامزدی او در انتخابات برای نخستین بار اعلام شد، حدود ۸ درصد از آرا را به خود اختصاص داده بود اما طبق نظرسنجی‌ها، محبوبیت او از آن زمان تاکنون به حدود ۲ درصد کاهش یافته است.

این سیاستمدار سرسخت از نامزد دیگری حمایت نکرد، اما تحلیلگران عقیده دارند که کناره‌گیری او شانس قلیچدار اوغلو را افزایش می‌دهد.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه همزمان با بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی این کشور روز یکشنبه (۱۴ ماه می ۲۰۲۳ / ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲) برگزار می‌شود.

در تبلیغات این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، رجب طیب اردوغان نامزد مورد حمایت ائتلاف «جمهور»، کمال قلیچدار اوغلو نامزد مورد حمایت ائتلاف «ملت»، محرم اینجه نامزد معرفی شده از سوی حزب «مملکت» (میهن) و سینان اوغان نامزد مورد حمایت ائتلاف «آتا» در حال رقابت بودند که با کناره گیری اینچه از جمع رقیبان، انتخابات با حضور سه نامزد دیگر برگزار خواهد شد./ایرنا

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: