صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۰:۳۲
  • پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
  • Thursday 08 June 2023
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۱ - ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 16
کد خبر: ۱۸۴۳۹۷

تلاش استولتنبرگ برای افزایش بودجه نظامی ناتو

دبیر کل ناتو روز دوشنبه از تلاش برای افزایش بودجه نظامی اعضای این ائتلاف با بهانه «تعهد قوی‌تر» خبر داد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در جریان حضور در «اجلاس دموکراسی» در شهر «کپنهاگ» در دانمارک گفت که در نشست آتی برای «تعهد بسیار قوی‌تر» به سران ناتو برای افزایش هزینه نظامی به شدت فشار خواهد آورد. اجلاس سران ناتو قرار است در ۱۱ تا ۱۲ جولای (۲۱ و ۲۲ تیر) در شهر «ویلنیوس» در لیتوانی برگزار شود.

تحقیقات یک موسسه معتبر سوئدی نشان می‌دهد که هزینه‌های نظامی اروپا در سال ۲۰۲۲ با سرعتی بی‌سابقه‌ از زمان جنگ سرد، رشد کرده و به سطح زمان جنگ سرد تاکنون رسیده است. «نان تیان» از کارشناسان موسسه «سیپری» در سوئد گفت: «جنگ در اوکراین سبب افزایش هزینه‌های بودجه اروپا می‌شود، اما تنش‌های حل‌نشده در شرق آسیا بین ایالات متحده و چین وجود دارد.»

به نوشته رویترز، استولتنبرگ تاکید کرد که امیدوار است بتواند با اعضای ائتلاف بر روی تعهد بسیار قوی‌تری به توافق رسید. وی اختصاص ۲ درصد تولید ناخالص داخلی اعضای ناتو بریا هزینه‌های نظامی را یک «کف و حداقل» نه «به عنوان سقف» خواند.

استولتنبرگ با بیان اینکه زندگی در دنیای امروزی خطرناک‌تر شده، متعهد به سرمایه گذاری در امور نظامی اعضای این ائتلاف شد. وی همچنین اشاره کرد که انتظار می‌رود سران کشورهای عضو ناتو ارائه یک بسته کمکی را برای تبدیل ارتش اوکراین به استانداردهای روز ناتو اختصاصص دهند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز شنبه از افزایش هنگفت هزینه ‌های نظامی در سطح جهانی خبر داد. «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «هزینه‌های نظامی جهان در سال گذشته بار دیگر افزایش یافت و به حد نصاب ۲.۲ تریلیون دلار رسید.»

مجله آمریکایی «فارین پالیسی» نیز چندی قبل گزارش داد که فروش تسلیحات آمریکایی به کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۲۲ به لحاظ تعداد و ارزش تقریبا دو برابر شده است. در حالی که درگیری در اوکراین ذخایر نظامی اروپا را خالی کرده، تاجران اصلی سلاح آمریکا همگی شاهد افزایش سرسام آور قیمت سهام خود هستن/فارس

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: