صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۵۰ - ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 17
کد خبر: ۱۸۴۶۴۴

سفیر آلمان به وزارت خارجه ترکیه احضار شد

رسانه‌های ترکیه روز چهارشنبه از احضار سفیر آلمان در آنکارا به وزارت خارجه ترکیه خبر دادند.

به گزارش راهبرد معاصر از خبرگزاری «آناتولی» وزارت امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه پس از دستگیری خبرنگاران این کشور توسط پلیس آلمان در «فرانکفورت»، سفیر آلمان در «آنکارا» را احضار کرد. این منبع خبری گزارش کرد پلیس آلمان به دفتر روزنامه ترکی زبان «دیلی صباح» در شهر فرانکفورت» یورش برد. گولن از مخالفان رئیس جمهور ترکیه است که ساکن آمریکاست.

طی این یورش پلیس، دو روزنامه نگار ارشد این روزنامه توسط پلیس دستگیر شدند و بازرسی در خانه‌های آنها در شهر فرانکفورت انجام شد. وکیل مدافع این روزنامه گفت، بر اساس اطلاعات اولیه، این دو روزنامه نگار با شکایت هواداران سازمان تروریستی «فتح» وابسته به (فتح الله گولن) دستگیر شدند.

پلیس آلمان تلفن‌های همراه و لپ‌تاپ‌های این دو روزنامه نگار ترکیه‌ای را مصادره کرده است. وکیل مدافع این روزنامه تاکید کرد که این افراد صرفا به خاطر حرفه روزنامه نگاری «کاملا غیرقابل قبول» است.

به دنبال این حادثه، وزارت خارجه ترکیه با مقامات آلمانی تماس گرفت و خواستار آزادی فوری روزنامه نگاران شد.

منابع دیپلماتیک گفتند که یورش به دفتر روزنامه، تفتیش اجباری اتاق خبر و دستگیری خبرنگاران اقدامی غیرقابل قبول و نقض شدید آزادی مطبوعات است.

وبگاه شبکه خبری «سی‌جی‌تی‌ان» نیز به نقل از آناتولی گزارش کرد که وزارت امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه پس از دستگیری خبرنگاران ترک توسط پلیس آلمان در فرانکفورت، سفیر آلمان در آنکارا را احضار کرد.

رسانه‌های ترکیه از این اقدام پلیس آلمان ابراز تاسف کرده و نوشتند که مدارای دولت آلمان در قبال گروه فته و عدم تمایل آن به استرداد مظنونین آن به ترکیه، از جمله ژنرال‌های سابق، یا دادستان‌های دخیل در توطئه کودتای ۲۰۱۶، منبع اصلی تنش بین برلین و آنکارا در سال‌های اخیر بوده است./فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: