صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۰:۵۴ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - 2023 May 21
کد خبر: ۱۸۵۱۵۹

واکنش لاهه به حکم روسیه برای بازداشت رئیس دادگاه کیفری بین‌المللی

دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) حکم روسیه برای بازداشت «کریم خان» دادستان این دیوان غیرقابل قبول و نگران‌ کننده خواند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ به نقل از خبرگزاری فرانسه، این دیوان که در لاهه هلند مستقر است، شنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد: دادگاه کیفری بین‌المللی چنین اقدامات را غیرقابل قبول می‌داند. دادگاه در اجرای مسئولیت قانونی خود برای پاسخگو کردن عاملان شدیدترین جنایت‌ها، متوقف نخواهد شد.

دادگاه کیفری بین‌المللی تاکید کرد که نسبت به «اقدامات زورگویانه، غیرقانونی و توجیه‌ناپذیر مقام‌های فدراسیون روسیه عمیقا نگران است.»

این دادگاه همچنین از ۱۲۳ کشور عضو خواست تا «تلاش‌های خود را برای دفاع از این دادگاه، مقام‌ها و پرسنل آن افزایش دهند.»

«مجمع طرف‌های عضو دادگاه کیفری بین‌المللی» نیز در بیانیه‌ای با ابراز نگرانی درباره اقدامات روسیه، نسبت به «این اقدامات ارعاب‌آمیز و تلاش‌های غیرقابل قبول برای تضعیف مسئولیت‌های این دیوان ابراز تاسف کرد.»

در ماه مارس، دادگاه کیفری بین‌المللی حکم بازداشت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری و ماریا لووا بلوا کمیسر حقوق کودکان روسیه را به اتهام تسهیل اخراج اجباری هزاران کودک از اوکراین به روسیه صادر کرد، جایی که بسیاری از آنها تحت سرپرستی خانواده‌های روسی قرار گرفته‌اند.

وزارت کشور روسیه شنبه در واکنش به این احکام دستور بازداشت کریم خان را صادر کرد.

تصویر وی در تارنمای این وزارتخانه منتشر شده اما مشخصا اشاره‌ای به جرم وی نشده است.

روسیه عضو دادگاه کیفری بین‌المللی نیست و اعلام کرده که حکم بازداشت پوتین «بیهوده» است.

پوتین و لووا بلوا هیچ کدام منکر فرستادن کودکان اوکراینی به نزد خانواده‌های روسی نشده‌اند. لووا بلووا در ماه فوریه با اعلام اینکه خودش یک کودک ۱۵ ساله از ماریوپل را به فرزندخواندگی پذیرفته است، به پوتین گفت: من می‌دانم انجام دادن وظیفه مادری برای کودکی از دونباس (اوکراین) به چه معناست.

کی‌یف روسیه را به ربودن بیش از ۱۶ هزار کودک از این کشور از زمان آغاز تهاجم گسترده در فوریه سال گذشته متهم کرده است./ایرنا

مطالب مرتبط
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: