صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۲:۳۸
  • پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲
  • Thursday 08 June 2023
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۶ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 May 26
کد خبر: ۱۸۵۴۷۳
الله مراد سیف، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» پاسخ داد:

چگونه می‌توان از شکل‌گیری تورم شدید جلوگیری کرد؟

الله مراد سیف، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه بخشی از راهکار جلوگیری از ابرتورمی شدن اقتصاد ایران وابسته به مدیریت درست منابع و مصارف ارزی است، گفت: اولویت بانک مرکزی باید مدیریت درست منابع و مصارف ارزی باشد تا با کاهش تنش‌های ارزی مانع بزرگی برابر تشدید تورم ایجاد شود.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند، امسال کشورمان به دلایل مختلف با شوک تورم و در اصطلاح «ابرتورم اقتصادی» مواجه نخواهد شد؛ نخست، اینکه سیاستی شبیه حذف ارز ترجیحی انجام نمی شود. دوم، اینکه نرخ رشد نقدینگی تا حدودی کنترل شده است. علاوه بر این، تورم جهانی کاهش یافته و رشد نرخ دستمزد بسیار کمتر از سال گذشته است.


الله مراد سیف، کارشناس مسائل اقتصادی درباره چرایی ابرتورمی نشدن اقتصاد ایران به «راهبرد معاصر» گفت: برخی اصلاحات شکل گرفته در اقتصاد کشور موانع قابل توجهی پیش روی تورمی شدن اقتصاد قرار داده است؛ به همین دلیل نباید نگران وقوع ابر تورم در سال جاری بود. تعاریف مختلفی درباره ابر تورم وجود دارد، به نحوی که برخی کارشناسان تورم بیش از 100 درصدی را لازمه رسیدن به مرز ابرتورم می دانند و برخی رقم های بالاتر را به عنوان ابر تورمی شدن اقتصاد مطرح می کنند.

مهار تورم و جلوگیری از ابرتورمی شدن اقتصاد ایران در بخش نخست به مدیریت صحیح ارزی منوط است که باید جدی گرفته شود


وی معتقد است: اصلاحات مالی، پولی، ارزی و بانکی اگر به درستی اجرا شود، قطعاً زمینه های لازم برای مهار رشد تورم ایجاد می شود و می توان شعار «مهار تورم» را محقق کرد.

 


عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع) عنوان کرد: مهار تورم و جلوگیری از ابرتورمی شدن اقتصاد ایران در بخش نخست به مدیریت صحیح ارزی منوط است که باید جدی گرفته شود. تنظیم بودجه و جلوگیری از کسری های بزرگ در بودجه می تواند مانع تشدید تورم شود، بنابراین اگر دولت درآمدهای بودجه ای را محقق کند، ابر تورم اتفاق نمی افتد. با وجود اینکه در حال حاضر به صورت ظاهری کسری زیادی در تراز عملیاتی وجود دارد، اما در صورت تحقق درآمدهای نفتی، مالیاتی، فروش اوراق پیش بینی شده و فروش اموال دولتی تورم ایجاد نمی شود.


سیف گفت: در صورتی که کسری بودجه تأمین نشود، سقف آن به نسبت ناسالمی افزایش می یابد؛ یعنی این خطر وجود دارد از سطح 20 تا 50 درصد افزایش یابد، لذا شرایط برای تورمی شدن بیش از پیش اقتصاد خطرناک و کنترل آن سخت می شود، بنابراین مدیریت بودجه مهم است.


وی توضیح داد: کیفیت اجرای بودجه و فراهم کردن ساز و کارهای لازم برای تحقق درآمدهای پیش بینی شده در بودجه ازجمله مالیات بسیار حائز اهمیت است، بنابراین ساز و کارهای لازم برای اخذ مالیات از گروه های هدف باید پیش بینی شود؛ یعنی پایه های مالیاتی و فناوری مالیات ستانی برای تحقق درآمدهای مالیاتی باید متحول شوند.


کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: در زمینه فروش اموال دولتی نیز باید ساز و کارهایی پیش بینی شود تا فروش اموال به بخش واقعی اقتصادی میسر شود و به این وسیله درآمدهای پیش بینی شده محقق  و کسری بودجه رفع شود.


کارشناس مسائل اقتصادی درباره اهمیت مدیریت ارزی در اقتصاد کشور گفت: بخشی از راهکار جلوگیری از ابرتورمی شدن اقتصاد ایران وابسته به مدیریت درست منابع و مصارف ارزی است، یعنی اولویت بانک مرکزی باید مدیریت درست منابع و مصارف ارزی باشد تا با کاهش تنش های ارزی مانع بزرگی برابر تشدید تورم گذاشته شود.

در زمینه فروش اموال دولتی نیز باید ساز و کارهایی پیش بینی شود تا فروش اموال به بخش واقعی اقتصادی میسر شود


سیف معتقد است: با توجه به اینکه تورم به دلیل پویایی دینامیکی به خودی خود میل قابل توجهی به افزایش دارد، افزایش تورم در صورت مدیریت نشدن درست اقتصاد بعید نیست، زیرا اگر به اولویت ها توجه شود انتظارات تورمی کاهش می یابد، تورم مهار و ابزارهای لازم برای تحقق شعار سال فراهم می شود. با توجه به وجود ابزارهای لازم برای مهار تورم در کشور امیدواریم دولت با مدیریت درست و اصولی مانع بزرگی در برابر ابرتورمی شدن اقتصاد کشور قرار دهد.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: