صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۴:۴۴
  • دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 20 May 2024
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۷ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 May 29
کد خبر: ۱۸۶۷۲۲

اردوغان؛ شهرداری که همچنان محبوب است

رجب طیب اردوغان، رهبر حزب عدالت و توسعه ترکیه توانست با اختلاف بیش از دو میلیون رای نسبت به رقیب سرسخت خود کمال قلیچداراوغلو، برای یک دوره ۵ ساله دیگر سکان ریاست‌جمهوری این کشور را در دست بگیرد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ رجب طیب اردوغان، رهبر حزب عدالت و توسعه ترکیه توانست با اختلاف بیش از دو میلیون رای نسبت به رقیب سرسخت خود کمال قلیچداراوغلو، برای یک دوره ۵ ساله دیگر سکان ریاست‌جمهوری این کشور را در دست بگیرد.

اردوغان ۶۹ ساله، فعالیت سیاسی خود را از اواخر دهه ۷۰ میلادی آغاز کرد، اما پس از آنکه در سال ۱۹۹۴ به عنوان شهردار استانبول انتخاب شد، با طرح‌هایی که برای بهبود سیستم حمل و نقل این شهر اجرا کرد، در میان عموم مردم به محبوبیت رسید.

او سپس در سال ۲۰۰۳ به عنوان بیست و هفتمین نخست‌وزیر ترکیه انتخاب شد و در سال ۲۰۱۴ هم توانست با کسب بیش از ۵۰ درصد آرا پس از عبدالله گل، دوازدهمین رئیس‌جمهور ترکیه شود.

اردوغان پس از آن، در سال ۲۰۱۸ با تغییر قانون اساسی ترکیه، قریب به ۵۳ درصد آرای انتخابات سراسری این کشور را از آن خود کرد و به عنوان اولین رئیس‌جمهور نظام ریاستی ترکیه -و با اختیاراتی به مراتب فراتر از قبل- برای یک دوره پنج ساله دیگر نه تنها قدرت اول اجرایی کشور، که فرماندهی کل نیرو‌های مسلح ترکیه را نیز در دست گرفت.

اردوغان در انتخابات سراسری امسال (۲۰۲۳) نیز اگرچه برخلاف دوره‌های قبل نتوانست در همان دور اول به پیروزی برسد، اما میزان آرای او نشان داد که بعد از حدود ۲۰ سال همچنان توانسته است پایگاه اجتماعی و سبد رای خود را در میان هوادارانش حفظ کند.

برخی کارشناسان، راز محبوبیت اردوغان را علاوه بر تقویت جبهه اسلامگرا‌ها در مقابل سکولارها، در نگرانی مردم ترکیه از تکرار کودتا‌های ارتش و بازگشت بی‌ثباتی به این کشور می‌دانند؛ نگرانی قابل‌درکی که اردوغان در طول سال‌های حضور در قدرت و بویژه پس از کودتای نافرجام ۲۰۱۶ به‌خوبی توانسته است با مهار قدرت نظامیان در ساختار سیاسی ترکیه، آن را تا حدود زیادی برطرف کند. / باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما