صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۲:۱۰
  • چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲
  • Wednesday 14 June 2023
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 May 29
کد خبر: ۱۸۶۷۵۹

ستاره‌ها طی ۲۰ سال آینده نامرئی می‌شوند

افزایش استفاده از دیودهای ساطع کننده نور، دید ما را نسبت به کهکشان راه شیری کم کرده و همچنین به سلامت انسان و حیات وحش آسیب وارد می‌کند.

به گزارش راهبرد معاصر، دانشمندان دریافته‌اند که افزایش استفاده از دیودهای ساطع کننده نور و سایر اشکال نورپردازی، آسمان شب را با سرعت چشمگیری روشن می‌کند. استفاده بی رویه از روشنایی خارجی، چراغ‌های خیابان‌ها، تبلیغات و مکان‌های ورزشی نورانی اکنون دید ما را نسبت به ستاره‌ها کور کرده است.

 

اخترشناسان در سال 2016، گزارش دادند که کهکشان راه شیری دیگر برای یک سوم بشریت قابل مشاهده نیست و از آن زمان به بعد آلودگی نوری به طور قابل توجهی بدتر شده است. تخمین زده می شود که با سرعت کنونی، اکثر صورت های فلکی بزرگ تا 20 سال آینده غیرقابل کشف خواهند بود.

 

تحقیقات انجام شده توسط کریستوفر کیبا، فیزیکدان مرکز علوم زمین آلمان، نشان می‌دهد که آلودگی نوری باعث شده آسمان شب با نرخی در حدود 10 درصد در سال روشن شود، افزایشی که باعث از بین رفتن دیدن همه ستاره ها به جز درخشان ترین آن ها می شود. یعنی کودکی که امروز در جایی که 250 ستاره در شب قابل مشاهده است به دنیا بیاید تا 18 سالگی، فقط می تواند حدود 100 ستاره را ببیند.

 

لاک پشت های دریایی از جمله حیات وحش هایی هستند که تحت تاثیر آلودگی نوری قرار می گیرند.

 

دانشمندان معتقدند که ایجاد کمی تغییرات در نورپردازی می تواند پیشرفت قابل توجهی ایجاد کند. مشکل این است که هنوز آلودگی نوری توسط عموم به عنوان یک تهدید تلقی نمی شود. همانطور که اسکار کورچو، از دانشگاه پلی‌تکنیک مادرید، بیان کرده است: پیامدهای منفی آلودگی نوری به اندازه سیگار کشیدن در دهه 80 برای مردم ناشناخته است.

 

با این حال اکنون به اقدام فوری نیاز است. علاوه بر تأثیرات نجومی و فرهنگی، آلودگی نوری پیامدهای زیست محیطی جدی نیز دارد. لاک پشت های دریایی و پرندگان مهاجر توسط نور ماه هدایت می شوند. آلودگی نوری باعث سردرگمی و گمراهی آنها می شود. حشرات که منبع اصلی غذا برای پرندگان و سایر حیوانات هستند، به سمت نورهای مصنوعی کشیده می شوند و بلافاصله پس از تماس با منبع از بین می روند./ فارس

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: