صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۷:۱۷
  • سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Tuesday 14 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۲ - ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 13
کد خبر: ۱۸۹۱۸۳

نگرامی‌ها از احتمال وقوع جنگ در قره‌باغ

وزارت امور خارجه ارمنستان ضمن ابراز نگرانی شدید درباره آماده‌شدن جمهوری آذربایجان برای تجاوز جدید به منطقه قره‌باغ کوهستانی، از نیرو‌های صلح‌بان روسیه خواست که وضعیت را به‌دقت زیر نظر بگیرند.

به گزارش راهبرد معاصر؛ همزمان با اعتراض ایروان درباره حملات خمپاره‌ای نظامیان جمهوری آذربایجان به مواضع مرزی این کشور، وزارت خارجه ارمنستان درباره احتمال تجاوز مجدد نیرو‌های باکو به منطقه قره‌باغ کوهستانی شدیداً ابراز نگرانی کرد.

این وزارتخانه امروز (سه‌شنبه) طی بیانیه‌ای گفت: «وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از مدت‌ها پیش اخبار جعلی در مورد نقض آتش‌بس توسط نیرو‌های قره‌باغ کوهستانی در منطقه تحت مسئولیت صلح‌بانان روسی را پراکنده است. لازم به ذکر است که در بیانیه نیرو‌های حافظ صلح روسیه، نقض آتش‌بس فقط توسط جمهوری آذربایجان ثبت شده است».

روز دوشنبه بود که وزارت دفاع ارمنستان از حملات خمپاره‌ای نیرو‌های مسلح جمهوری آذربایجان به مواضع مرزی خود خبر داده و گفت که نیرو‌های این کشور متحمل هیچگونه خسارتی نشدند.

به نوشته وبگاه «آرمن پرس»، در بیانیه وزارت خارجه ارمنستان آمده است: «با در نظر گرفتن تجربه ثابت‌شده جمهوری آذربایجان برای ارائه حمایت اطلاعاتی قبل از انجام اقدامات آتی قهریه و نسبت دادن جعلی مسئولیت آن اقدامات به طرف مقابل، ارمنستان شدیداً نگران است که سران نظامی-سیاسی جمهوری آذربایجان علی‌رغم تمامی تعهدات خود، در حال آماده‌سازی زمینه برای اقدامات تجاوزکارانه و پاکسازی قومی دیگری در قره‌باغ باشند».

وزارت خارجه ارمنستان با درخواست از نیرو‌های حافظ صلح فدراسیون روسیه برای رصد دقیق تحرکات جمهوری آذربایجان و وضعیت میدانی و همچنین ملزم‌کردن باکو به رعایت آتش‌بس، توضیح داد: «همزمان، ارمنستان نیز موضع خود را در مورد لزوم اعزام یک هیأت حقیقت‌یاب بین‌المللی به قره‌باغ کوهستانی، که می‌تواند اطلاعات موثق و بی‌طرفانه‌ای را درباره وضعیت خط تماس بین طرفین و هم درمورد بحران انسانی در این منطقه - ناشی از ممانعت جمهوری آذربایجان در عملکرد گذرگاه لاچین، مسدود کردن گاز طبیعی و برق به قره‌باغ و همچنین هدف قراردادن کشاورزان - ارائه کند، تکرار می‌نماید».

روسیه، از کشور‌های مهم حاضر در مذاکرات باکو و ایروان بار‌ها تاکید کرده اجرای توافقات سه‌جانبه بین روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان امکان دستیابی به توافق در قفقاز جنوبی را فراهم می‌کند.

در پایان این بیانیه آمده است: «ارمنستان به این باور رسیده که رسیدگی به مسائل حقوقی و امنیتی مردم قره‌باغ کوهستانی در چارچوب یک مکانیسم بین‌المللی از طریق گفتگو ضروری است و نباید به تعویق بیافتد و از جامعه بین‌المللی می‌خواهد که از این فرایند حمایت کند».

ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکنون دو بار باهم جنگیده‌اند و طی آن باکو بخش‌هایی از اراضی خود را مجددا به دست آورده است. این جنگ‌ها به ویژه نبرد دوم قره باغ بر منطقه قفقاز اثرات نامطلوبی برجای گذاشته است. / فارس

نظر شما