صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۵:۳۷
  • دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 20 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۲ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 14
کد خبر: ۱۸۹۳۲۶

معادن لیتیوم در ایران به تغییر توازن قدرت منجر می‌شود

کارشناسان صهیونیست می گویند کشف معادن لیتیوم در ایران می‌تواند به تغییر توازن قدرت در منطقه و بهبود اقتصاد تهران منجر شود.

به گزارش راهبرد معاصر، کارشناسان صهیونیست با اشاره به کشف معادن لیتیوم در ایران، اعلام کردند ذخایر لیتیوم در ایران می‌تواند به تغییر توازن قدرت در منطقه منجر شود، اقتصاد ایران را نجات دهد و تحریم‌های غرب علیه آن را بی اثر کند.

 

به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، چشمان اسرائیل به معدن‌های لیتیوم ایران دوخته شده است. اعلام تهران در این خصوص موضوع جدیدی نیست؛ چرا که از اعلام این موضوع بیش از دو ماه می‌گذرد؛ اما اسرائیلی‌ها از وضعیت بی سابقه ژئوپلیتیک و اقتصادی به سبب معادن لیتیوم نگران هستند. به نوشته روزنامه معاریو، کارشناس اسرائیلی جغرافیای سیاسی، می‌گوید: کشف معادن بزرگ لیتیوم به تغییر توازن قدرت در منطقه منجر خواهد شد.

 

همه این مسائل در شرایط تغییرات منطقه‌ای روی داده است که به نفع اسرائیل نیست و نگرانی هایش را دوچندان می‌کند، زیرا قدرت نظامی ایران در حال گسترش است و در اختیار داشتن منابع انرژی، قدرت آن را دوچندان می‌کند. آنچه موجب افزایش اهمیت راهبردی این موضوع می‌شود، احیای روابط ایران با کشور‌های حاشیه منطقه خلیج فارس و برخی از دیگر کشور‌های عربی است. از روابط نظامی دریایی ایران در اقیانوس هند گرفته تا برقراری روابط راهبردی با چین و همچنین روابط راهبردی ایران و روسیه که با توجه به رویارویی روسیه و پیمان ناتو، این روابط در سطح بیشتری در حال تقویت شدن است.

 

معاریو بر این باور است که ایران با در اختیار داشتن ده درصد از ذخایر لیتیوم جهان، سود بسیار زیادی کسب می‌کند. به طوری که به گفته کارشناس اسرائیلی، این ذخایر می‌تواند اقتصاد ایران را نجات دهد و تحریم‌های غرب علیه آن را بی اثر کند. روزنامه معاریو در خصوص جزئیات اهمیت این ذخایر افزود کشف این ذخایر لیتیوم بر بازار‌های انرژی و معادن جهان اثر زیادی می‌گذارد. معاریو در این خصوص به صنایع باطری سازی بخصوص صنعت خودرو‌های برقی اشاره کرد که تجهیزات آن از فلز لیتیوم است.

 

این کارشناس پیش بینی کرد تغییرات جهانی بلندمدتی در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی روی دهد و بار دیگر خاورمیانه در مرکز اهمیت و توجه قرار می‌گیرد، زیرا ایران یکی از بازیگران مهم ژئوپلیتیک است که ماده خام راهبردی مهمی را در اختیار دارد./ باشگاه خبرنگاران

نظر شما