صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۲:۴۹
  • چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Wednesday 15 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۴ - ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 14
کد خبر: ۱۸۹۳۳۶

چند ایرانی به سن ۱۰۰ سالگی رسیده‌اند؟

استاد دانشگاه، سالمندی سالم و فعال را در کشور قابل دسترسی دانست و گفت: در حال حاضر بیش از 6 هزار هموطن بالای 100 سال و بیش از یک میلیون فرد بالای 80 سال در کشور وجود دارد.

به گزارش راهبرد معاصر،‌ احمد دلبری متخصص طب سالمندی و استاد دانشگاه در برنامه «روزنه» رادیو گفت‌وگو درباره مولفه‌های سالمندی سالم اظهار کرد: خیلی از افراد به اشتباه واژه سالمندی را مساوی با ناتوانی و زمین گیر شدن می‌دانند درصورتیکه رسیدن افراد به سن سالمندی، نشانه سلامتی بیشتر آنهاست.

 

وی سالمند بودن را به معنای برخورداری از سلامتی بیشتر تعریف کرد و افزود: سالمندی سالم و فعال و پویا در کشور ما قابل دسترسی است کمااینکه ما در حال حاضر بیش از 6 هزار نفر بالای 100 سال و بیش از یک میلیون نفر بالای 80 سال داریم.

 

این استاد دانشگاه درمورد دستیابی به دوران سالمندی سالم و فعال و پویا گفت: از نظر سازمان بهداشت جهانی راه تحقق این مهم، مشارکت اجتماعی و تعاملات اجتماعی و تقویت ارتباطات با دیگران است اما متأسفانه به واسطه تنهایی و زندگی‌های شهری خیلی از افراد تنهاتر شدند و این تنهایی زمینه ساز بیماری‌های روحی روانی و بیماری‌های جسمی خواهد بود.

 

دلبری به افراد بازنشسته و سالمند توصیه کرد که ارتباطات خود را با خانواده و همسایگان و همکاران قدیمی حفظ کنند چون رعایت این موارد به داشتن سالمندی سالم و پویا کمک زیادی خواهد کرد.

 

متخصص طب سالمندی با تأکید بر اینکه دستیابی به سالمندی سالم نیازی به خرج و هزینه آنچنانی ندارد گفت: نکته اول نوشیدن آب کافی است چون معمولاً سالمندان احساس تشنگی نمی‌کنند لذا توصیه می‌شود اگر این افراد مشکل کلیوی و ریوی ندارند روزانه دو لیتر آب شامل چای کم رنگ و آب و شیر مصرف کنند و منتظر تشنه شدن نباشند.

 

وی افزود: دومین راهکار آسان و رایگان و در دسترس برای برخورداری از دوران سالمندی سالم، ورزش کردن است چون بسیاری از مشکلات دوران سالمندی ریشه در بی حرکتی و بی تحرکی دارد و نیم ساعت تحرک روزانه می‌تواند خیلی از مشکلات را برطرف کند.

 

دلبری همچنین خواب کافی و خوب را به عنوان راهکار سوم مطرح کرد و گفت: این حرف و این باور برخی افراد که چهار ساعت خوابیدن کافی است کاملاً اشتباه است و سالمندان در شب باید 7 تا 8 ساعت خواب خوب داشته باشند و البته چکاپ دوره‌ای را هم فراموش نکنند./ فارس

نظر شما