صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۲۳ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 21
کد خبر: ۱۸۹۹۴۸
حسین کنعانی مقدم، کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

خنثی شدن تحریم‌ها و افزایش تعاملات بین‌المللی با ایران

حسین کنعانی مقدم، کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه بعضی کشورهای دنیا به دلیل مزیت‌های همکاری اقتصادی و تجاری مایل به همکاری با ایران هستند، گفت: آمریکا به‌عنوان هژمونی که سعی داشت مقابل ایران سد ایجاد کند، اینک شکاف برداشته است. فروش نفت کشورمان حتی با وجود تحریم چند برابر شده است، زیرا آمریکا دیگر تنها قدرت اقتصادی و سیاسی تعیین‌کننده جهان نیست که بتواند برای کشورهای دنیا تعیین تکلیف کند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ به باور بسیاری از صاحب نظران، شکل‌گیری گروه‌های اقتصادی بزرگ ازجمله اجلاس شانگهای و عضویت ایران در آنها نشان‌دهنده پیشرفت‌های نظام جمهوری اسلامی در دوران تحریم است. علاوه بر این، ارتباطات و تعاملات با ایران در عرصه بین‌الملل که لاین روزها به اوج خود رسیده، نشان‌دهنده پذیرش نقش قدرت ایران در منطقه و جهان است. تعاملات کشورهای روسیه و چین برای رسیدن به اقصی نقاط دنیا ازجمله دریای سیاه از مسیر تعامل با ایران می‌گذرد و این نشان می‌دهد کشورمان با وجود تحریم ها در کانون توجهات قرار دارد.


حسین کنعانی مقدم، کارشناس سیاست خارجی درباره اهمیت شکسته شدن اثر تحریم ها با افزایش فروش نفت ایران به «راهبرد معاصر» گفت: توسعه روابط کشورهای دنیا نشان داده است آمریکا نمی تواند مناسبات اقتصادی کشورها را مانند دهه های گذشته تحت تأثیر قرار دهد، زیرا روابط اقتصادی در دنیای امروز فراتر از سلطه اقتصادی آمریکا شده است.

آمارها نشان می دهد چین به عنوان خریدار نفت ایران، میزان خرید را چند برابر افزایش داده است. این اقدام ثابت می کند کشورهای مختلف در مراوده با هم می توانند تحریم ها را بیش از پیش بی اثر کنند


وی افزود: چین، روسیه، هند و بسیاری کشورهای دیگر که در پیوندها و ائتلاف های اقتصادی همکاری می کنند، به دنبال دور زدن تحریم ها و اعمال فشار آمریکا هستند.


کارشناس سیاست خارجی عنوان کرد: پیوندهای میان کشورهای مهم منطقه مانند ارتباطات اقتصادی ایران با روسیه، چین، هند، عربستان و عضویت در سازمان های اقتصادی و تجاری منطقه ای مانند شانگهای، بریکس، اکو و سایر پیمان های منطقه ای راه های عبور از بحران تحریمی را پیش پای کشورهای مختلف باز می کند.


کنعانی مقدم گفت: گرچه ممکن است بعضی کشورهای یاد شده و کشورهای مختلف دنیا زیر تحریم آمریکا نباشند، اما به دلیل مزیت های همکاری اقتصادی و تجاری مایل به همکاری با ایران هستند؛ به همین دلیل توجهی به تحریم ها علیه ایران نمی کنند.


وی درباره دور زدن تحریم های آمریکا به وسیله چین با خرید نفت از ایران تصریح کرد: آمارها نشان می دهد چین به عنوان خریدار نفت ایران، میزان خرید را چند برابر افزایش داده است. این اقدام ثابت می کند کشورهای مختلف در مراوده با هم می توانند تحریم ها را بیش از پیش بی اثر کنند.


کنعانی مقدم معتقد است: افزایش همکاری های منطقه ای کشورهای مختلف علاوه بر بی اثر کردن تحریم ها، باعث شده است ایران در مناسبات منطقه ای به ویژه در غرب آسیا با کشورهای شرق آسیا پیوندهای درازمدت اقتصادی برقرار کند؛ موضوعی که می تواند ما را از سلطه اقتصادی غرب برهاند.

 

کارشناس سیاست خارجی گفت: کشورهای مختلف منطقه به این دلیل مایل به توسعه ارتباطات اقتصادی با ایران هستند که کشورمان توانسته است در مناسبات منطقه‌ای و بین المللی جایگاه خود را ارتقا و به شرکای تجاری خود اطمینان دهد. شرکای ما باید نسبت به تداوم همکاری با ایران اطمینان خاطر داشته باشند تا از کاهش خطر تجارت خارجی با ایران مطمئن شوند؛ این موضوع می تواند به توسعه و تداوم همکاری اقتصادی ایران بسیار کمک کند.


وی توضیح داد: یکی از موضوعات مهم در مؤلفه های قدرت، پایان دادن به سلطه اقتصادی یک کشور بر دنیاست. وقتی همکاری های متعددی با کشورهای هم پیمان منطقه ای داشته باشیم و کشورهای قدرتمندی مانند چین از ما انرژی خریداری کنند، هم پیمانان جدید نیز مانند عربستان مایل به توسعه ارتباط اقتصادی خود با ایران می شوند.


کنعانی مقدم تأکید کرد: توسعه روابط اقتصادی با کشورهای منطقه به معنای شکستن هژمون آمریکاست؛ هژمونی که سعی داشت مقابل ما سد ایجاد کند و اینک شکاف برداشته است. فروش نفت ایران حتی در شرایط تحریم چند برابر شده است، زیرا آمریکا دیگر تنها قدرت اقتصادی و سیاسی تعیین کننده جهان نیست که بتواند برای سایر کشورهای دنیا تعیین تکلیف کند.

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: