صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۴:۰۶
  • دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 20 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۲ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - 2023 June 18
کد خبر: ۱۸۹۹۵۰

حمله جمهوری‌خواهان به طرح موشکی پنتاگون برای اوکراین

براساس گزارش‌ها، جمهوری‌خواهان در کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان آمریکا در حال کاستن قابل توجه در هدف بلندپروازانه پنتاگون برای افزایش تولید موشک در شرایطی هستند که برای مسلح کردن اوکراین تلاش دارند و برای درگیری احتمالی با چین آماده می‌شود.

به گزارش راهبرد معاصر؛ نشریه آمریکایی پولیتیکو گزارش داد، نمایندگان جمهوری‌خواه عضو کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان آمریکا خواستار اعمال کاهش شدید هزینه‌ها در این برنامه شده‌اند.

این رسانه آمریکایی روز شنبه با استناد به پیش‌نویس یک گزارش این کمیته تصریح کرد، اعضای جمهوری‌خواه کمیته تخصیص بودجه مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرده‌اند که باید بالغ بر ۲.۵ میلیارد دلار از هزینه‌های تامین موشک برای ارتش آمریکا کاسته شود.

پولیتیکو در این گزارش نوشت، آن‌ها استدلال کردند پنتاگون نتوانسته ثابت کند که خرید حجم بالایی از موشک‌ها لزوما به پایین آمدن قیمت‌ها منجر می‌شود. به نوشته راشا تودی، این کمیته تصمیم گرفت بخشی از بودجه تامین موشک را به دیگر بخش‌ها شامل آموزش نظامی، نگهداری و تحقیق و توسعه اختصاص دهد.

نمایندگان مخالف عضو این کمیته در گزارش خود نوشته‌اند: "کمیته به طور ویژه نگران است، چون وزارت دفاع آمریکا نمی‌تواند برآورد‌های واقع‌بینانه از هزینه‌ها را ارائه کرده و درخواست‌های چند ساله آن در زمینه تامین موشک درک محکمی از هزینه‌های مربوط به هر واحد این برنامه و ظرفیت‌های تولید آن ندارد. "

در ادامه این مطلب آمده است، برنامه اصلی مربوط به خرید‌های چندساله این مهمات بخشی از تلاش دولت جو بایدن برای افزایش هزینه‌های نظامی همچنان که به ارائه تجهیزات نظامی به ارزش میلیارد‌ها دلار به اوکراین ادامه می‌دهد، محسوب می‌شود.

یک فاکتور دیگر در این تلاش افزایش نگرانی نسبت به درگیری در آینده با چین است.

درخواست‌های اعضای جمهوری‌خواه این کمیته برای کاستن از هزینه‌های این برنامه با انتقاد‌های شدید از سمت همتایان دموکراتشان مواجه شده است. پولیتیکو پیش‌بینی کرده که با انتشار گزارش اصلی در چند روز آینده، نمایندگان دو حزب اصلی آمریکا در مجلس نمایندگان و سنا مشاجره کنند.

چند روز قبل بلومبرگ ادعا کرد، بسته کمک‌های نظامی جدیدی که اخیرا واشنگتن به کی‌یف وعده داده، ممکن است با تاخیر فراوان اجرایی شود، چون نیاز به انعقاد قرارداد برای تولید تسلیحات این بسته وجود دارد.

از زمان آغاز کارزار نظامی روسیه علیه اوکراین در ماه فوریه سال گذشته میلادی، آمریکا اصلی‌ترین حامی تسلیحاتی اوکراین بوده است. مسکو مکررا ارسال تسلیحات غربی به کی‌یف را محکوم و تاکید کرده که این کار تنها به طولانی‌تر شدن جنگ و افزایش خطر تشدید جنگ منجر خواهد شد. / ایسنا

نظر شما