صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۱:۰۷ - ۰۵ تير ۱۴۰۲ - 2023 June 26
کد خبر: ۱۹۱۲۳۰

پیروزی بی‌سابقه انتخاباتی برای حزب افراطی آلمان

حزب راست افراطی آلمانی AfD پس از آنکه نظرسنجی‌ها در هفته‌های اخیر افزایش آرای این حزب را نشان دادند، نخستین پیروزی خود را در یک انتخابات محلی تجربه کرد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ نامزد حزب دست راستی «آلترناتیو برای آلمان» (AfD) روز یکشنبه با پیروزی در دور دوم انتخابات شهرداری شهر «زونبرگ»، نخستین پیروزی این حزب در یک انتخابات محلی را رقم زد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان عمر ۱۰ ساله دارد و احزاب جریان اصلی آلمان رسما از همکاری با این حزب به دلیل داشتن دیدگاه‌های افراطی امتناع کرده‌اند.

«رابرت سسلمان»، کاندیدای این حزب در دور دوم انتخابات تعیین شهرداری شهر «زونبرگ» واقع در ایالت «تورینگن» آلمان با کسب ۵۲.۸ درصد رای، «یورگن کوپر»، رقیب خود از جناح راست میانه‌رو که ۴۷.۲ درصد رای به دست آورد را شکست داد.

شهر کوچک زونبرگ تنها ۵۶۸۰۰ نفر جمعیت دارد، اما این پیروزی یک اتفاق بی‌سابقه و تحول نمادین برای حزب AfD است. آرای این حزب در نظرسنجی‌های سراسری اخیر جهش چشمگیری پیدا کرده و به حدود ۱۸ تا ۲۰ درصد رسیده است.

ائتلاف حاکم متعلق به «اولاف شولتز»، صدر اعظم آلمان که شامل حزب سبز‌ها و حزب «دموکرات‌های آزاد» است، شاهد افت محبوبیت خود به دلیل چالش‌های افزایش ورود مهاجران، طرح جایگزینی میلیون‌ها سامانه گرمایشی منازل، درگیری‌های داخلی و بالا ماندن تورم بوده که زمینه تبلیغاتی مناسبی را برای حزب AfD به وجود آورده است.

این حزب حتی برنامه دارد تا در انتخابات فدرال سال ۲۰۲۵ آلمان نامزدی برای سمت صدراعظمی آلمان معرفی کند.

نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند این حزب در ایالات حوزه آلمان شرقی کمونیست سابق محبوبیت بالایی دارد و ممکن است در انتخابات سال آینده میلادی در سه ایالت شرقی آلمان پیروز شود.

حزب AfD در سال ۲۰۱۷ نخستین بار در پارلمان آلمان کرسی به دست آورد. این حزب در زمان انتخابات عمدتا روی مساله ورود سیلی از مهاجران در سال‌های قبل به آلمان مانور داد و اخیرا نیز با حمایت‌های برلین از اوکراین در جنگ با روسیه مخالفت کرده است.

نامزد این حزب راست افراطی چند روز قبل در انتخابات شهرداری شهر «شِورین»، مرکز ایالت «مکلنبورگ-فورپومرن» به دور دوم رسید، اما در دور دوم از رقیب خود شکست خورد.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، حزب AfD در طول سال‌های اخیر به تدریج گرایش راست افراطی پیدا کرده و به شکل فزاینده‌ای تحت نظر سازمان اطلاعات داخلی آلمان قرار گرفته است.

«بیورن هوک»، مسئول شاخه این حزب در ایالت تورینگن آلمان اخیرا توسط دادستان‌های آلمان متهم به استفاده از یک شعار زمان آلمان نازی در یک سخنرانی خود در سال ۲۰۲۱ شد.

بخشی از اعضای این حزب راست افراطی آلمانی منکر هولوکاست بوده و از اینکه یکی از بزرگترین بنا‌های یادبود آلمان در شهر برلین برای قربانیان هولوکاست ساخته شده انتقاد می‌کنند.

مهر ماه سال ۱۴۰۱، هولگر وینشتاین یک سیاستمدار این حزب راست افراطی در اقدامی جنجالی روی یکی از تخته سنگ‌های بنای یادبود هولوکاست در شهر برلین رقصید و عکس رقصیدن او بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی پیدا کرد.

سه عضو این حزب شامل دو نماینده آن در پارلمان آلمان در ماه گذشته میلادی سفری جنجالی به اراضی اشغالی داشته و از موزه تاریخ هولوکاست در شهر قدس مشهور به «ید وشم» بازدید کردند. / فارس

نظر شما