صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۴:۲۱ - ۲۱ تير ۱۴۰۲ - 2023 July 12
کد خبر: ۱۹۴۰۹۰

الحاق عربستان به معاهده «آ سه آن»

وزیر خارجه عربستان به دستور پادشاه این کشور پیوستن ریاض به معاهده دوستی کشور‌های جنوب شرق آسیا را امضا کرد.

به گزارش راهبرد معاصر، فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان به دستور سلمان بن عبدالعزیز و محمد بن سلمان، پادشاه و ولیعهد این کشور امروز چهارشنبه در سفرس به اندونزی داشت، معاهده دوستی کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به آ سه آن را امضا کرد.

 

براساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، بن فرحان با قدردانی از روابط متمایز بین عربستان و کشورهای آ سه آن، اعلام کرد ریاض برای گسترش چارچوب های همکاری بین عربستان و کشورهای آ سه آن در بسیاری از زمینه ها و مسائل مربوط به آن آمادگی دارد.

 

او با تاکید بر اهمیت این معاهده در زمینه همکاری در منطقه جنوب شرق آسیا به ویژه انطباق آن با اصول منشور ملل، گفت: روابط نزدیک با کشورهای عضو این معاهده در تحقق آرمان های همه کشورها در جهت دستیابی به اهداف توسعه پایدار، ترویج اقدام مشترک و ایجاد فرصت های توسعه و اقتصاد جدید برای همه موثر است.

 

اتحادیه ملل جنوب شرق آسیا موسوم به ASEAN در ۸ اوت ۱۹۶۷ توسط وزرای خارجه پنج کشور اندونزی، مالزی، سنگاپور، تایلند و فیلیپین و با صدور اعلامیه بانکوک پایه گذاری شد.

 

دبیرخانه اتحادیه در جاکارتا می باشد و ریاست آن بصورت دوره ای و یکساله است. آ سه آن یکی از موفق ترین اتحادیه های منطقه ای در جهان است که در طول ۵۰ سال گذشته، به نماد همکاریهای مثبت بین المللی و پیشرفت منطقه گرایی در جنوب شرق آسیا تبدیل شده است./ باشگاه خبرنگاران

نظر شما