صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۲:۲۹
  • يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Sunday 19 May 2024
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 July 26
کد خبر: ۱۹۶۴۱۱

درخواست بلاروس برای عضویت در «بریکس»

وزارت خارجه بلاروس ضمن اشاره به درخواست رسمی این کشور برای پیوستن به بریکس، گفت که اعضای این گروه در حال گفتگو درباره تعیین معیارهایی برای عضویت یا احتمالاً ایجاد یک گروه موازی از کشورهای شریک بریکس هستند.

به گزارش راهبرد معاصر، بعد از ابراز تمایل دولت بلاروس برای پیوستن به گروه «بریکس»، اکنون از ارائه درخواست رسمی مینسک برای عضویت در این سازمان اقتصادی-امنیتی منطقه‌ای خبر می‌رسد.

 

وزارت خارجه بلاروس شامگاه سه‌شنبه درباره تصمیم به پیوستن به گروه بریکس گفت: «این تصمیم یک گام کاملا منطقی در زمینه گسترش همکاری در قالب‌های چندجانبه با شرکای سنتی و کشورهای دوست بود».

 

شبکه «ریانووستی» نیز گزارش داد دولت بلاروس در ماه می برای پیوستن به گروه پنج کشور پیشرو در حال توسعه در بریکس شامل روسیه، برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی، درخواست رسمی داده است.

 

دولت بلاروس، به‌عنوان متحد نزدیک روسیه که خودش نیز توسط غرب به بهانه‌های حقوق‌بشری و اجازه دادن به روسیه برای استفاده نظامی از خاک این کشور تحت تحریم قرار گرفته، می‌گوید که همزمان با آنها، ۲۵ کشور نیز تاکنون برای پیوستن به گروه بریکس درخواست داده‌اند.

 

در بیانیه وزارت خارجه بلاروس آمده است که اعضای بریکس در حال گفتگو درباره تعیین معیارهایی برای عضویت یا احتمالاً ایجاد یک گروه موازی از کشورهای شریک بریکس هستند.

 

کشورهای برزیل، هند، چین و آفریقای جنوبی به‌عنوان چهار عضو بریکس، همگی از پیوستن به تحریم‌های اقتصادی غرب علیه روسیه به بهانه جنگ اوکراین، خودداری کرده‌اند.

 

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، وزارت خارجه بلاروس همچنین گفت: «اهمیت و تأثیر بریکس در جهان به‌طور پیوسته افزایش خواهد یافت»./ فارس

نظر شما