صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۸:۵۲ - ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 July 31
کد خبر: ۱۹۷۲۴۳

روزنامه عبری: قطار عادی‌سازی با ریاض در واشنگتن متوقف شده است

یک روزنامه عبری زبان تلاش آمریکا برای رسیدن به توافقی با عربستان را تنها در راستای منافع آمریکا دانسته و تاکید کرد که عادی‌سازی عربستان با رژیم صهیونیستی تنها یک نتیجه از پیش حاصل شده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ در گزارشی که روزنامه عبری زبان یسرائیل هیوم منتشر کرد، آمده است، قطار عادی‌سازی با ریاض در واشنگتن متوقف شده است و آمریکا در حال بررسی شروط عربستان در ازای عادی‌سازی است، البته این مسائل پنهان نبوده و در انتظار موافقت کاخ سفید است که تمایل دارد نفوذ چین از طریق عربستان متوقف شود.

یکی از خبرنگاران سیاسی شبکه خبری "کان" به نقل از برخی منابع آگاه از جزئیات مذاکرات، اظهار کرد: در هر قرارداد اسرائیلی-سعودی-آمریکایی، "اسرائیل" مجبور خواهد بود اقدامات جدی را درمورد تشکیلات خودگردان فلسطین در پیش بگیرد آن هم نه فقط به دلیل خواست عربستان بلکه به دلیل نیاز به آرام کردن نمایندگان حزب دموکرات که مخالف سلاح عربستانی-آمریکایی و قرارداد ائتلاف دفاعی هستند.

نویسنده این گزارش در ادامه نوشت: در حقیقت "اسرائیل" به صورت پنهانی روابطی را با عربستان آغاز کرده که می‌توانیم آن را شبه‌عادی‌سازی بخوانیم و فکر نمی‌کنم مساله فلسطین هیچ نقشی در ممانعت از این روابط ایفا کند.

همچنین در ادامه این گزارش آمده است: "اسرائیل" از زمان تشکیل کابینه فعلی، اصل اجتناب از اقداماتی که می‌تواند هرگونه توافقی را در آینده مختل کند، در پیش گرفته است، البته این عبارت کلی است و کسی از چگونگی توافق آتی و یا اقداماتی که می‌تواند مانع آن شود، اطلاعی ندارد، علاوه بر آن توافقنامه‌های ابراهیمی (عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی) در نتیجه آمادگی "اسرائیل" برای تعلیق گسترش حاکمیت خود در کرانه باختری که قرار بود در چارچوب طرح ترامپ از سال ۲۰۲۰ انجام شود، حاصل شدند.

بر اساس قرارداد معامله قرن، فلسطینی‌ها باید پس از گسترش دامنه کنترل رژیم صهیونیستی ظرف چهار سال، وارد مذاکراتی با این رژیم می‌شدند و اگر این کار را انجام نمی‌دادند، رژیم صهیونیستی می‌توانست حاکمیت خود را بر مناطق دیگری اعمال کند، طبق آنچه در این گزارش آمده است، مهلت چهارساله یاد شده در تابستان سال ۲۰۲۳ پایان خواهد یافت. / ایسنا

نظر شما