صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 05
کد خبر: ۱۹۷۷۹۴

جزئیات نشست صلح اوکراین در جده منتشر شد

نشریه پولیتیکو فهرستی از کشور‌های شرکت کننده در نشست صلح اوکراین و اهداف آن‌ها را منتشر کرده است.

به گزارش راهبرد معاصر، در حالی که مقامات ده‌ها کشور تلاش می‌کنند مذاکرات صلح اوکراین را آغاز کنند، آماده‌سازی برای نشست دو روزه جده با موضوع اوکراین در حال انجام است. این گردهمایی در ادامه نشست ژوئن در کپنهاگ برگزار می‌شود که نمایندگانی از سراسر جهان در تلاش برای تدوین یک طرح صلح گرد هم آمدند.

 

نشریه پولیتیکو در گزارشی جزئیات این نشست را منتشر کرده است. گفته می‌شود ده‌ها مشاور امنیت ملی و مقامات بلندپایه برای شرکت در نشست جده در کرانه دریای سرخ، فردا و پس‌فردا گرد هم می‌آیند. در میان دعوت‌شدگان، برزیل، هند، ترکیه، ژاپن و آمریکا حضور دارند. اما سوال بزرگ این است که آیا چین نیز در این نشست شرکت می‌کند یا خیر.

 

اوکراین در این نشست حضور خواهد داشت، اما گفته می‌شود روسیه دعوت نشده است. گفته می‌شود هدف اصلی مقامات توافق بر سر بیانیه‌ای مشترک در پایان نشست جده است. نتیجه‌ای که در نشست کپنهاگ محقق نشد. اوکراین همچنین این نشست را پله‌ای به سوی برگزاری نشست صلح خود می‌داند که احتمالا فصل پاییز برگزار شود.

 

مقامات اوکراینی از تصمیم عربستان برای میزبانی این گردهمایی استقبال کرده‌اند و تلاش دارند طرح صلح ۱۰ ماده‌ای خود را در این نشست ترویج کنند.

 

عربستان که پیش‌تر به خاطر قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار واشنگتن پست در سطح جهانی مورد انتقاد قرار گرفته بود، از زمان آغاز جنگ اوکراین تلاش کرده ارتباط خود را با هر دو طرف جنگ حفظ کرده و نقش میانجی را بین طرفین ایفا کند.

 

ریاض از یک سو برای بازگرداندن کودکان اوکراینی از روسیه میانجیگری کرده و از سوی دیگر در میانه تماس‌های مستقیم با مسکو تصمیم به کاهش تولید نفت در اوپک پلاس گرفت. نشریه پولیتیکو در این خصوص می‌نویسد عربستان با برگزاری نشست صلح برای اوکراین به دنبال ترمیم چهره پیشین خود است./ باشگاه خبرنگاران

نظر شما