صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 12
کد خبر: ۱۹۸۹۷۶
عطا بهرامی، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

مزایای بهره‌گیری ایران از شبکه بانکی بریکس

عطا بهرامی، تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مزایای پیوستن ایران به «بریکس» استفاده از بانک مشترک آن است، گفت: «بانک توسعه نوین»، بانکی چندملیتی است که عملکردی مانند سوئیفت دارد. اعضای این گروه با تأسیس بانک و ذخیره ارزی مشترک به دنبال مقابله با تحریم نهادهایی مانند صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی هستند.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ بریکس نام گروهی متشکل از پنج کشور توسعه یافته و در حال توسعه شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. این مجموعه ۱۷ سال پیش تشکیل و نخستین نشست سران آن سال ۲۰۰۹ میلادی برگزار شد.


این گروه درباره طیفی از موضوعات از تجارت و سرمایه گذاری گرفته تا توسعه صنعتی، تحقیق و توسعه، امنیت غذایی و تبادلات فرهنگی و گردشگری همکاری تنگاتنگی دارند. بریکس که بدون مشارکت اروپا و آمریکا شکل گرفته، برای مشارکت با دیگر قدرت‌های نوپایه اقتصادی چراغ سبز نشان داده است.

عضویت ایران در بریکس بخش زیادی از مشکلات کشور را در زمینه تأمین کالاهای اساسی حل می کند


عطا بهرامی، تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره مزایای بهره گیری ایران از شبکه بانکی بریکس به «راهبرد معاصر» گفت: بریکس در حال رونمایی از نظام ارزی جدیدی است که به احتمال زیاد پول آن بر پایه طلا قرار داده شده است تا جایگزین ساختار مالی دلار محور شود. طبعاً برای کشورهای بریکس که از «گروه هفت» بزرگتر هستند، این موضوع اتفاقی تاریخی به شمار می‌رود.

 
وی افزود: در این نظام ارزی هیچ کشوری با دلار کار نمی‌کند و ارز طلا مبنای محاسبه قرار می‌گیرد و طبعاً روی قیمت طلا نیز تأثیرگذار خواهد بود. این فرصتی فوق‌العاده برای ایران از منظر دغدغه‌های موجود است، زیرا دیگر در مراودات تجاری و مالی با اعضای بریکس تحریم اثری نخواهد داشت و در بلندمدت گشایش‌های خوبی برای کشور به همراه دارد.

 
تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه عضویت ایران در بریکس بخش زیادی از مشکلات کشور را در زمینه تأمین کالاهای اساسی حل می کند، عنوان کرد: عمده نهاده‌های خوراکی در دنیا نظیر کنجاله‌ و سویا به وسیله کشورهای آمریکای جنوبی، برزیل و روسیه تأمین می‌شود که دو کشور آن عضو بریکس هستند. کشورمان در حال حاضر با روسیه دوجانبه کار می‌کند، اما پیوستن ایران به بریکس در رابطه با برزیل می‌تواند مصداق خوبی باشد و از این منظر مشکل کالاهای اساسی را حل کند.

 
بهرامی درباره حجم ظرفیت‌ تجاری اعضای بریکس گفت: بریکس حجمی در حدود یک سوم اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده است و طبق پیش بینی‌های مراجع آماری، برآورد می‌شود تا ۲۰۳۰ میلادی این رقم به ۵۰ درصد برسد. نرخ رشد اقتصادی کشورهای بریکس میان سه تا هفت درصد است، اما اقتصادهای بزرگ غربی در چند سال اخیر رشد یک تا سه درصدی داشته‌اند. تولید ناخالص داخلی پنج عضو بریکس تا سال ۲۰۲۰ میلادی نزدیک به از ۱۸ هزار میلیارد دلار بود و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ میلادی تولید ناخالص داخلی اعضای این گروه رشد ۴.۵ درصدی داشته باشد.
 

ظرفیت‌هایی که ایران در حوزه انرژی و ترانزیت دارد، باعث شده است اعضای بریکس به نقش ایران در تجارت جهانی واقف باشند


وی عنوان کرد: یکی از مهم ترین مزایای پیوستن ایران به بریکس استفاده از «بانک توسعه نوین» به عنوان بانک مشترک گروه است؛ بانکی چند ملیتی که عملکردی مانند سوئیفت دارد. اعضای گروه با تأسیس این بانک و ذخیره ارزی مشترک به دنبال مقابله با تحریم‌ نهادهایی مانند صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی هستند.
 


تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی ایران سبب شده است کشورهای دنیا به کشورمان نگاه ویژه داشته باشند، افزود: ایران با تمدنی چندهزارساله محل تلاقی شرق به غرب، در نزدیکی اتصال سه قاره، دارای مرز آبی و خاکی با ۱۳ کشور، مالک نزدیک به ۱۰ درصد منابع نفتی و ۱۸ درصد منابع گازی است که کشورهای دنیا به ایران نگاه ویژه ای دارند.
 
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: ظرفیت‌هایی که ایران در حوزه انرژی و ترانزیت دارد، باعث شده است اعضای بریکس به نقش ایران در تجارت جهانی واقف باشند. ایران به عنوان مسیر اتصال ترانزیتی شرق به غرب مورد توجه کشورهایی نظیر چین و روسیه است. چین در حال حاضر یکی از بزرگترین صادرکنندگان کالا در جهان به شمار می‌رود که به دنبال این است مسیر ارزان با مسافت کوتاه برای تجارت خود ایجاد کند تا به این وسیله بتواند کالاهای خود را به غرب آسیا و اروپا صادر کند و ایران می‌تواند این شرایط را به راحتی برای چین فراهم کند.
 
وی ادامه داد: ایران، هند و روسیه به خوبی از اهمیت کریدور شمال-جنوب مطلع هستند و می‌دانند تکمیل و فعال شدن این مسیر سبب ایجاد همگرایی و افزایش مبادلات تجاری برای سه کشور خواهد شد. همچنین شاهد شکل گیری نظم جدیدی در نظام بین ‌الملل خواهیم بود که دیگر هژمونی تک بعدی با محوریت آمریکا وجود نخواهد داشت.

نظر شما