صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۹:۴۸
  • دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 20 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۷ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 14
کد خبر: ۱۹۹۴۲۹

افزایش سطح همکاری‌های تهران و «عشق‌آباد»

سفیر ایران در ترکمنستان در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های روسیه از افزایش همکاری‌های تهران با «عشق‌آباد» در زمینه انرژی و حمل و نقل خبر داد.

به گزارش راهبرد معاصر. «غلام عباس ارباب خالص» سفیر ایران در ترکمنستان در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های روسیه درباره ارتقای همکاری‌های این کشور و عشق‌آباد در زمینه انرژی و حمل و نقل گفت‌وگو کرد.

 

بنابر سخنان وی، ایران میزان سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان را از 4.5 - 5 میلیون متر مکعب در شبانه روز تا 7-7.5 میلیون متر مکعب افزایش داد.

 

وی در عین حال خاطرنشان کرد که پتانسیل صادرات گاز در قالب سوآپ در خط «سرخس» تا 20 میلیون متر مکعب در شبانه روز است.

 

ارباب خالص گفت: ایران با ترکمنستان برای کاهش تعرفه‌های ترانزیتی به توافق رسیده است و اقدامات لازم برای ساده سازی روند حمل‌و‌نقل کالا بین دو کشور را ادامه می‌دهد.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر برای افزایش ترانزیت از طریق کشورهای خود به کشورهای ثالث، تعرفه‌های ترانزیت را کاهش داده‌ایم. ما همچنین در حال مذاکره برای حل مسائل قوانین مختلف دو کشور و رویه‌های گمرکی هستیم.

 

طبق سخنان سفیر ایران در ترکمنستان، «تهران» در حال انجام مذاکرات مشابهی با «تاشکند» است.

 

پیش از این گزارش شده بود که ایران، ترکمنستان و ازبکستان قصد دارند یک کریدور حمل‌و‌نقل بین‌المللی را که این 3 کشور را به هم متصل می‌کند، ایجاد و توافقنامه مرتبط در این زمینه را امضا کنند./ فارس

نظر شما