صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۳:۳۳
  • دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 13 May 2024
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۸ - ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 17
کد خبر: ۱۹۹۹۶۱

تحریم‌های آمریکا به بهانه انتقال تسلیحات کره شمالی به روسیه

دولت آمریکا سه شرکت را متهم به دست داشتن در نقل و انتقال تسلیحات از کره شمالی به روسیه کرده و هدف تحریم قرار داد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا امروز چهارشنبه سه شرکت را با این ادعا که در نقل و انتقال تسلیحات از کره شمالی به روسیه با هدف استفاده از این تسلیحات در جنگ اوکراین مشارکت دارند، تحریم کرد.

به نوشته پایگاه «هیل»، وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد، سه شرکتی که تحریم شدند متعلق به «آشوت مکرتیچف»، تبعه اسلواکی که ماه مارس گذشته به دلیل تلاش برای تسهیل معاملات تسلیحاتی بین روسیه و کره شمالی توسط واشنگتن تحریم شد هستند.

به ادعای وزارت خزانه‌داری آمریکا مکرتیچف در همکاری با مقام‌های کره شمالی به دنبال دستیابی به بیش از ۲۴ نوع متفاوت از تسلیحات و مهمات برای ارتش روسیه در ازای اعطای اقلامی همچون هواپیما‌های تجاری، مواد خام و کالا‌های مصرفی بوده است.

بر اساس ادعای وزارت خزانه داری آمریکا، مکرتیچف در گفتگو با چند مقام ارشد روس، آمادگی مسکو برای دریافت تجهیزات نظامی از کره شمالی را تایید کرده است.

وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه‌ای نام این سه شرکت مرتبط با مکرتیچف را ذکر کرد که شامل شرکت روسی «وروس» با مسئولیت محدود، شرکت قزاقستانی مهندسی دفاعی با مسئولیت محدود و شرکت اسلواکیایی «ورسور اس. او. آر» هستند.

در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا نوشت شد: «مکرتیچف از شرکت ورسور استفاده می‌کرد تا واسطه ارتباطات مقام‌های کره شمالی با شرکت‌های خارجی شود»

آمریکا به موجب تحریم‌هایی که علیه این شرکت‌ها اعمال کرده اموال و املاک این شرکت‌ها در آمریکا را مسدود کرده و معاملات اشخاص آمریکایی با آن‌ها را ممنوع می‌کند.

«برایان ای. نلسون»، معاون امور اطلاعات مالی و تروریسم وزیر خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای ادعا کرد: «آمریکا به ریشه کن کردن شبکه‌های مالی نامشروع که به دنبال انتقال دادن حمایت‌های کره شمالی به روسیه برای کمک به ماشین جنگی مسکو هستند ادامه می‌دهد.»

اخیرا رسانه‌های کره شمالی گزارش کردند، کیم جونگ اون، رهبر این کشور با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نامه‌هایی را رد و بدل کردند و در آن‌ها رهبر کره شمالی خواستار تبدیل روابط قدرتمند دو کشور به یک «ارتباط راهبردی بلند مدت» شد.

«ودانت پاتل» سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه ضمن ابراز نگرانی از گسترش همکاری نظامی روسیه و کره شمالی گفت اگر مسکو با پیونگ‌یانگ به توافق تسلیحاتی برسد، قطعنامه‌های سازمان ملل را نقض کرده است.

خبرگزاری فرانسه در این خصوص گزارش کرد، پاتل در جمع خبرنگاران گفت: «هرگونه همکاری امنیتی یا قرارداد تسلیحاتی بین کره شمالی و روسیه قطعاً نقض مجموعه‌ای از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است.» / فارس

نظر شما