صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - 2023 August 21
کد خبر: ۲۰۰۵۶۱

چین: بریکس به‌دنبال اصلاح نظم حاکم بر جهان است

وزارت خارجه چین با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد گروه کشورهای «بریکس» متعهد به حمایت از چندجانبه‌گرایی و اصلاح نظم جهانی هستند.

به گزارش راهبرد معاصر. وزرات خارجه چین در آستانه برگزاری نشست سران «بریکس» با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که گروه بریکس از چندجانبه‌گرایی در جهان حمایت می‌کند.

 

در این بیانیه تأکید شده است که «گروه کشورهای بریکس متعهد به دفاع از چندجانبه‌گرایی و اصلاح نظام حاکم بر جهان است. بریکس سکو و چارچوبی مهم برای همکاری بین کشورهای درحال‌توسعه است.»

 

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است که «گروه بریکس به عنوان یک سکوی مهم برای همکاری با بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه، به دنبال حمایت از کثرت‌گرایی است و سخت در تلاش است تا با افزایش نمایندگی بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه، و تقویت حق رای آنها، اصلاحات در سیستم حکمرانی جهانی را انجام دهد.»

 

نشست سران بریکس و همچنین نشست گروه دوستان بریکس از ۲۲ تا ۲۴ آگوست (۳۱ مرداد تا دوم شهریور) در آفریقای جنوبی برگزار می‌شود.

 

گروه «بریکس» هم‌اکنون متشکل از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین، و آفریقای جنوبی است. هم‌اکنون آفریقای جنوبی ریاست این گروه را به عهده دارد.

 

سرواژه بریکس(BRICS ) از کنارهم‌قرارگرفتن حرف اول نام انگلیسی این کشورها تشکیل شده است. ۳۰ درصد تولید ناخالص و ۴۰ درصد جمعیت جهان در حوزه بریکس تعریف می‌شود./ مهر

نظر شما