صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۱۷:۰۹
  • دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
  • Monday 20 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - 2023 September 04
کد خبر: ۲۰۲۷۷۳

ابتکار نبیه بری برای خروج از بن بست سیاسی و انتخاب رئیس جمهور لبنان

رئیس پارلمان لبنان با اشاره به ابتکار خود برای انجام گفتگوی ملی میان احزاب و نیروهای سیاسی لبنان به مدت ۷ روز اعلام کرد که باید در ماه جاری خط پایان بحران را ترسیم و رئیس جمهور را انتخاب کنیم.

به گزارش راهبرد معاصر؛ «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان طی سخنانی درباره آخرین تحولات سیاسی این کشور به ویژه در پرونده ریاست‌جمهوری و ابتکاری که وی برای گفتگوی ملی میان لبنانی‌ها مطرح کرده گفت، باید یادآوری کنیم که پارلمان مسئولیت نجات کشور را بر عهده دارد.

 

نبیه بری در گفتگو با روزنامه الجمهوریه اظهار داشت، ما اگر با یکدیگر می‌نشستیم و گفتگو می‌کردیم، رئیس جمهور ماه‌ها قبل انتخاب می‌شد و طی حداکثر دو ماه می‌توانستیم تکلیف پرونده ریاست‌جمهوری را روشن کنیم و کار به اینجا نمی‌رسید. ابتکاری که من برای گفتگو مطرح کردم آخرین فرصتی است که نباید از دست بدهیم؛ البته اگر واقعا به فکر نجات لبنان و خروج از بحران و انتخاب رئیس جمهور هستیم.

 

وی تصریح کرد، اساس ابتکار من این است که همه احزاب و نیروهای سیاسی بدون استثناء پای میز مذاکره بنشینند و هر تیمی هم نماینده خاص خودش را دارد. درحال حاضر می‌بینیم که پارلمان لبنان به دو جناح تقسیم شده؛ جناحی که خواستار گفتگو و سپس انتخاب رئیس جمهور است و یک جناح دیگر که می‌خواهد اول رئیس جمهور را انتخاب کند و سپس وارد گفتگو شود. من ابتکاری برای انجام گفتگو میان احزاب به مدت 7 روز مطرح کرده‌ام تا هر دو جناح راضی شوند.

 

باید رئیس جمهور لبنان تا پایان سپتامبر انتخاب شود

این مقام لبنانی افزود، بنابراین همه ما با هم سر یک میز می‌نشینیم و با نیت روشن بحث و گفتگو می‌کنیم و همه موارد مربوط به پرونده ریاست جمهوری را روی میز می‌گذاریم. در نهایت اگر نتوانیم روی دو یا چند نامزد به توافق برسیم مستقیما برای انتخاب رئیس جمهور به پارلمان می‌رویم.

 

نبیه بری تصریح کرد، نتیجه این گفت‌وگو هرچه باشد- چه موفقیت‌آمیز باشد و -چه شکست بخورد، من به پارلمان می‌روم تا جلسات متوالی برگزار کنم و رئیس جمهور را انتخاب کنیم. ما باید در ماه سپتامبر جاری که در آن قرار داریم خطی برای پایان بحران ترسیم کنیم و وظیفه همه این است که رئیس جمهور را در این ماه انتخاب کنند. من امیدوارم گفتگویی که قرار است انجام شود مطالبات لبنانی‌ها را برآورده کند و قبل از پایان سپتامبر جشن انتخاب رئیس جمهور را بگیریم تا به امور سیاسی کشور نظم داده و به سمت تشکیل دولت جهت آغاز انجام وظایف خود برای حل بحران‌ها و احیای لبنان حرکت کنیم.

 

وی در پایان تاکید کرد، مبنای گفتگو حفظ حد نصاب است، وقتی با نیت روشن دعوت به گفتگو می‌کنیم یعنی تعداد شرکت‌کنندگان در این گفتگو باید به حد نصاب برسد و زمانی که می‌گوییم جلسات متوالی برگزار خواهیم کرد به معنای آن است که طبق ماده 42 قانون اساسی باید حد نصاب نمایندگان در جلسات مذکور نیز رعایت شود. امیدواریم که ماه سپتامبر ماه انتخاب رئیس جمهور باشد. من منتظر پاسخ‌ احزاب و نیروهای سیاسی مربوطه به دعوت خودم برای گفتگو هستم و همه باید توجه داشته باشند که زمان زیادی نداریم./تسنیم

نظر شما