صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۶:۱۱
  • چهارشنبه ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
  • Wednesday 14 September 2022
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۲ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 August 26
کد خبر: ۲۰۳۵۲

مرکل: آمریکا از مذاکره اروپایی‌ها با ایران استقبال کرد

صدراعظم آلمان در حالی در نشست سران جی ۷ در فرانسه حضور دارد که در گفتگویی از یکپارچگی اعضای جی ۷ و من جمله آمریکا برای آغاز مذاکره با ایران سخن به میان آورده است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ نشست هفت کشور صنعتی در فرانسه در طول روزهای اخیر با حواشی متعددی همراه بوده است. مباحث پیرامون توافق هسته‌ای با ایران، آتش سوزی جنگ‌های آمازون و جنگ تجاری آمریکا با چین از جمله حاشیه‌های این رویداد بوده‌اند.

 

سفر نابهنگام محمد جواد ظریف به پاریس، آن هم در حالی که وی ۴۸ ساعت پیش از آن نیز در فرانسه حضور داشت، توجه جهانیان را به خود جلب نمود. همین امر موجب گمانه‌ زنی‌های فراوانی از سوی رسانه ها شد تا آنجا که رویترز پرده از پیشنهاد امانوئل مکرون به طرفین پرده برداشت. این خبرگزاری از قول یک مقام ایرانی نوشته بود که ایران مایل است روزانه حداقل ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام صادر کند.

 

با این حال و در همان مقطع خبرگزاری سی‌بی‌اس CBS از قول یک دیپلمات اروپایی گفته بود که سران گروه هفت در نشست شامگاه شنبه با ترامپ موفق نشده‌‌‌اند نظر او را به دادن تسهیلات یا عقب‌نشینی‌‌هایی در رابطه با تحریم‌های ایران جلب کنند.

 

گذشت زمان و حضور مجدد ظریف در فرانسه و موضع گیری مجدد ترامپ و اظهار خوشبینی تلویحی او بر دامنه گمانه زنی‌ها در روز دوشنبه افزود.

 

در همین باره آنگلا مرکل صدراعظم آلمان امروز گفت که سران گروه هفت (جی ۷) در مسیر تلاش‌هایش برای پرهیز و جلوگیری از اوجگیری تنش‌ها با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور، گام بلندی به پیش برداشته‌اند.

 

مرکل پس از ملاقات سران هفت اقتصاد بزرگ جهان به خبرنگاران گفت: همه سران گروه هفت نه تنها در باره اینکه ایران نباید تسلیحات هسته ای داشته باشد، بلکه در این مورد که مذاکره تنها راه درست دستیابی به این هدف است، متفق القول هستند و توافق دارند و ایالات متحده از مذاکرات کشورهای اروپایی با ایران استقبال کرده است.

 

وی در باره مذاکرات با ایران افزود: ما نمی توانیم امروز بگوئیم که نتیجه این مذاکرات چه خواهد بود و چه احتمال هایی پیش خواهد آمد، اما همین اراده و خواست استوار کنونی برای مذاکره، گام بزرگی به شمار می رود.

 

به گفته مرکل؛ ما همگی منافع زیادی در حل مسالمت آمیز این مسئله داریم، هر چند سهل و آسان نخواهد بود.

 

چهل و پنجمین اجلاس سران کشورهای «گروه ۷» با حضور رهبران ایالات متحد آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلستان، ایتالیا، ژاپن و کانادا امروز در شهر بیاریتز در جنوب غربی فرانسه پس از سه روز و در حالیکه توسط ۱۳ هزار نیروی پلیس تلامین امنیت می شود، به کار خود پایان می دهد.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: