صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۲۲:۵۷
  • چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳
  • Wednesday 22 May 2024
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۴ - ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - 2023 September 27
کد خبر: ۲۰۵۹۳۳

مخالفت مدیر رآکتور دیمونا با توانمندسازی هسته‌ای عربستان

مدیر تاسیسات هسته‌ای دیمونا در رژیم صهیونیستی در خصوص احتمال دستیابی عربستان سعودی به توانمندی هسته‌ای ابراز نگرانی کرد.

به گزارش راهبرد معاصر. هشدارها در رژیم صهیونیستی طی چند هفته اخیر در خصوص دستیابی ریاض به توانمندی‌های هسته‌ای در ازای توافق عادی‌سازی با تل آویو افزایش یافته است. آخرین آن نیز به اظهارات ژنرال بازنشسته «اودی آدام»، مدیر رآکتور هسته‌ای دیمونا باز می‌گردد.

 

وی به رادیو « کان ریشیت بیت» گفت: «توانمندی هسته‌ای عربستان توازن موجود در خاورمیانه را مختل می‌کند. به نظرم تحقق صلح با کشوری که به دنبال انجام چنین کاری و [دستیابی به توانمندی هسته‌ای آن هم در خاورمیانه است، محال است» .

 

مدیر رآکتور هسته‌ای دیمونا در حالی چنین سخنانی را به زبان می‌آورد که به اذعان غربی‌ها، خود دارای زرادخانه هسته‌ای به دور از نظارت بین‌المللی است و در چنین شرایطی تلاش دارد تا هیچ طرف عربی و منطقه‌ای از توانمندی‌های مشابه تل‌آویو برخوردار نشود.

 

موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم در جدیدترین گزارش خود درباره شمار تسلیحات هسته‌ای فاش کرد که رژیم صهیونیستی نزدیک به ۹۰ کلاهک هسته‌ای در اختیار دارد. هرچند که برخی منابع شمار کلاهک‌های هسته‌ای این رژیم را تا 400 عدد نیز گزارش داده‌اند.

 

در سایه افزایش زمزمه‌ها در خصوص عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل‌آویو، منابع آگاه گزارش می‌دهند که «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی، پیش‌شرطی‌هایی را برای این امر طرح کرده است.

 

گفته می‌شود که شروط بن‌سلمان برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به دو بخش فلسطینی و عربستانی تقسیم می‌شود. در بخش فلسطین، وی خواستار واگذاری اختیارات امنیتی کرانه باختری از ارتش اشغالگر به تشکیلات خودگردان فلسطین، تقویت دستگاه امنیتی تشکیلات خودگردان، کنترل بیشتر فلسطینی‌ها بر مسجدالاقصی و منطقه کلیسای مقبره مقدس (رستاخیز) در شرق بیت‌المقدس است .در بخش عربستان، ولی عهد سعودی خواستار حق داشتن برنامه صلح‌آمیز اتمی در عربستان، افزایش روابط دفاعی با آمریکا، توسعه تجارت با آمریکا و توقف انتقادات آمریکا از قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار مخالف بن‌سلمان است.

 

«الی کوهن» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در جدیدترین اظهار‌نظر خود در خصوص مذاکرات جاری میان واشنگتن و ریاض در راستای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو، این مذاکرات را به شدت «پیچیده» توصیف کرد.

 

وی گفت: قضیه فلسطین حل‌ شدنی است و مانعی در مسیر صلح نیست.

 

کوهن توضیحی درباره دلیل پیچیده بودن این مذاکرات ارائه نکرد، اما رسانه‌های صهیونیستی این روزها به شدت بر روی شرط ریاض برای عادی‌سازی روابط مانور می‌دهند که بسیاری از مقامات صهیونیست با آن مخالفت می‌کنند.

 

گفته می شود که بن‌سلمان شرط «احداث یک نیروگاه هسته‌ای صلح آمیز» با حمایت آمریکا در اراضی خود را طرح کرده و محافل صهیونیستی می‌گویند که موافقت با چنین شرطی موجب خواهد شد که برنامه هسته‌ای عربستان در آینده، از کنترل خارج شود./ فارس

نظر شما