صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - 2023 October 02
کد خبر: ۲۰۶۶۶۹

ترکیه ارسال پهپادهای «بیرقدار آکینجی» به اوکراین را بررسی می‌کند

مدیرعامل شرکت «بایکار» ترکیه گفت این کشور در حال بررسی ارسال پهپاد تهاجمی پیشرفته «بیرقدار آکینجی» به اوکراین است.

به گزارش راهبرد معاصر، «هالوک بیرقدار» مدیرعامل شرکت «بایکار» ترکیه گفت این کشور در حال بررسی ارسال پهپاد بیرقدار آکینجی Bayraktar Akincі به اوکراین است.

 

او در مصاحبه با «رادیو اروپای آزاد» ضمن تایید در دست بررسی بودن این موضوع، گفت: برای این کار مجوزهایی از دولت خود داریم که نشان می‌دهد چقدر به اجرا نزدیک شده‌ایم.

 

به گزارش خبرگزاری «تاس»، در اولین مجمع بین‌المللی صنایع دفاعی در کی‌یف در تاریخ ۲۹ سپتامبر، بیرقدار برنامه‌های خود را برای تکمیل ساخت کارخانه هواپیماهای بدون سرنشین در اوکراین طی ۱۸ ماه آینده اعلام کرد. او توضیح داد: این شرکت مجموع حدود ۱۰۰ میلیون دلار را در اوکراین سرمایه‌گذاری می‌کند.

 

وی افزود بجز ساخت کارخانه، شرکت بایکار این بودجه را صرف یک مرکز خدمات و دفتر اصلی در اوکراین خواهد کرد.

 

اوت ۲۰۲۲ بود که برنامه‌ها برای ساخت کارخانه بیرقدار در اوکراین فاش شد. «واسلی بودنا» سفیر اوکراین در ترکیه گفته بود ساخت‌وساز چند ماه طول می‌کشد و تولید می‌تواند قبل از ۲۰۲۳ آغاز شود. او با این حال بعداً گفت خصومت‌ها تغیراتی را در برنامه اولیه ایجاد کرد.

 

بیرقدار آکینجی پهپاد ساخت شرکت بایکار برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ در رسانه‌ها معرفی شد و می‌تواند به مدت زیادی در ارتفاع بسیار بالا پرواز کند. این پهپاد در ماه اوت به طور رسمی وارد ارتش ترکیه شد.

 

این پهپاد بسیار بزرگتر از بیرقدارهای معروف موسوم به بیرقدار TB-۲ است و می‌تواند ۴۰۰ کیلو بار در بدنه و ۹۵۰ کیلو نیز در بیرون بدنه حمل کرده و انواع موشک‌های دوربرد و هوشمند را شلیک کند.

 

این پهپاد با دو پیشرانهٔ توربوپراپ با توان ۳۴۰ و ۵۶۰ کیلووات ساعت و با طول بال‌های ۲۰ متری و وزن ۵.۵ تنی جزو پهپادهای سنگین به شمار می‌رود. گفته می‌شود آکینجی پهپادی است که می‌تواند موشک هوا به هوای کروز شلیک کند./ فارس

نظر شما