صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

تاریخ انتشار: ۱۵:۴۸ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 02
کد خبر: ۲۱۱۲۳
با موفقیت چشمگیر در دو ایالت آلمان؛

جولان فاشیست ها در اروپا

نتایج انتخابات در دو ایالت آلمان از قدرت فزاینده و روبه رشد نیروهای دست راستی به رهبری حزب افراطی آلترناتیو برای آلمان (AfD)در قطب اقتصادی اروپا حکایت دارد؛ امری که لرزه بر اندام جامعه جهانی انداخته است.

به گزارش راهبرد معاصر؛ نیروهای دست راستی و نئو فاشیست ها در اروپا روز به روز مجال بیشتری برای عرض اندام پیدا کرده اند. پس از موفقیت نصفه و نیمه آنها در انتخابات های اتریش، اسپانیا و فرانسه، حالا نوبت آلمان است. بنابرگزارش های دریافتی با پایان رای گیری در دو ایالت براندنبورگ و زاکسن (ساکسونی)، راستگرایان افراطی حزب آلترناتیو برای آلمان (AfD) در این دو ایالت کلیدی آلمان به موفقیت چشمگیری دست پیدا کرده‌اند.

 

طبق نتایج اعلام شده، «آلترناتیو برای آلمان» در ایالت ساکسونی موفق به کسب ۲۷.۸ درصد آرا شده و بعد از دموکرات مسیحی‌ها به رهبری آنگلا مرکل (۳۲.۳ درصد) در جایگاه دوم قرار گرفته است. این بدین معناست که راستگرایان افراطی نسبت به انتخابات ۲۰۱۴ به موفقیت چشمگیری دست پیدا کرده‌اند و آرا خود را بیش از صد درصد افزایش داده‌اند اما در مقابل حزب دموکرات مسیحی‌های آلمان ۷.۱ درصد آرای خود را نسبت به انتخاباتی قبلی از دست دادند.

 

همچنین حزب سبزها ۸.۶ درصد آرا را در این ایالت به دست آورد. حزب چپ آلمان نیز تنها ۱۰.۳ درصد آرا را در زاکسن کسب کرد و نسبت به انتخابات گذشته کاهش آرای بالایی داشت. حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز تنها ۷.۶ درصد آرا را کسب کرد.

 

به این ترتیب مجلس ایالتی زاکسن با ۴۵ نماینده حزب دموکرات مسیحی، ۳۰ نماینده حزب آلترناتیو برای آلمان، ۱۴ نماینده حزب چپ، ۱۱ نماینده حزب سبزها و ۱۱ نماینده سوسیال دموکرات تشکیل می‌شود.

 

بنا بر این گزارش روزنامه نیویورک تایمز می‌گوید انتخابات ایالتی آلمان "شکاف جدید میان شرق و غرب" را آشکارتر و عمیق‌تر کرده است.

 

روزنامه ایتالیایی رپوبلیکا نتیجه انتخابات ایالتی روز یک‌شنبه را بهت‌آور ارزیابی کرده و در عین حال می‌افزاید این نتایج آن "زلزله‌ای که همه از آن وحشت داشتند" نبود.

 

گذشت بیش از شش دهه از پایان جنگ جهانی دوم و فروکش کردن تابوی راست گرایی از یکسو و ایجاد شکاف میان نهاد حاکمیت با بخش هایی از شهروندانشان از سوی دیگر زمینه را برای خیزش راست گرایان در اروپا فراهم کرده و حالا استمرار توفیقات آنها موجب نگرانی احزاب مسلط شده است.

 

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نیز نتایج انتخابات ایالتی را به همین شکل جمع‌بندی کرده و نوشته است: «حزب راستگرای افراطی آلمان در دو انتخابات ایالتی روز یک‌شنبه موفقیت قابل توجهی به دست آورد اما قادر نشد بیشترین آرا را نصیب خود کند و احزاب سنتی را پشت سر بگذارد.»

نظر شما