صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

میقات مدیا

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۸:۰۳
  • چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲
  • Wednesday 15 November 2023
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - 2023 November 15
کد خبر: ۲۱۳۳۰۷
یادداشت باسل قس نصرالله، تحلیلگر سوری؛

جنگ نرم جهانی از اوکراین تا غزه

امروز باید بگویم، در بحبوحه جنگ نرم جهانی هستیم و از سلاح‌های اتمی مانند گذشته استفاده نمی‌شود، بلکه از سلاح‌های تاکتیکی و هوشمند استفاده می‌شود. ما در جنگ نرم با سربازانی با یقه پیراهن سفید و دستکش ابریشمی مواجه هستیم.

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ دولت جان اف کندی، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا تخمین زده بود، درگیری‌های آینده با واقعیت و شرایط سازگار است و اتمی نخواهند بود. آمریکا همیشه بر دو قاره آسیا و اروپا متمرکز بود که بعدها به «اوراسیا» معروف شدند. زبیگنیو برژینسکی، مشاور امنیت ملی آمریکا در دوره ریاست جمهوری جیمی کارتر می گفت: نخستین مأموریت در اوراسیای ناپایدار این است شرایطی فراهم شود که هیچ کشور یا گروهی از کشورها نتوانند ایالات متحده آمریکا را محدود کنند یا حتی نقش تعیین کننده آن را کاهش دهند.

آمریکا یا هر کشوری در اروپا یا حتی رژیم صهیونیستی آماده استفاده از سلاح‌های اتمی نیستند، بلکه در حال آزمایش سلاح‌های مدرن هستند


به نظر من اوضاع عراق، سوریه، اوکراین، فلسطین و ... یکی از دلایل بی ثباتی در اروپا و تلاش کشورهای عربی برای کنترل اوراسیا بوده است. تمام جنگ‌هایی که ایالات متحده آمریکا علیه کشورهای ضعیف‌تر به راه انداخت، با بهانه‌ها و دروغ‌پردازی‌ها تدارک دیده شد، ازجمله جنگ علیه فیلیپین و سپس جنگ ویتنام که با دروغ حمله ویتنام شمالی در خلیج تونکان به کشتی آمریکایی تشدید شد. حمله به عراق که مبنای آن حادثه 11 سپتامبر 2001 میلادی بود باعث کشته شدن هزاران نفر شد، به دلیل دروغ کالین پاول، وزیر امور خارجه وقت آمریکا در سازمان ملل متحد بود که مدعی وجود تسلیحات شیمیایی در عراق شد.

 
جهان بیش از هر زمان دیگری خطرات را مقابل خود می بیند و در لبه پرتگاه قرار دارد، به گونه ای که هر کس حتی کوچک، دارای قدرت اتمی باشد، به دیگران این تصور را می دهد مسئولیتی در قبال حوادث ندارد و از عواقب ناشی از حمله اش بی خبر است. اقدامش می تواند برای مدت معینی اثر بازدارندگی عمده داشته باشد؛ هرچند فرآیند «برانگیختن حس ترور» با امکان استفاده از سلاح اتمی می تواند برابری کند.
 
آیا این همان چیزی نیست که سال ها در سرزمین های اشغالی رخ می داد؟ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بیش از 20 سال پیش در یادداشتی نوشت، نوار غزه تحت حاکمیت یاسر عرفات به پایگاه اسلامی منحصر به فردی تبدیل شده است و این منطقه در آینده به عنوان جایی برای آماده سازی مقاومت و ​​صدور آن به نقاط مختلف استفاده خواهد شد.
 
حال وی بعد چندین سال می گوید، جنگ غزه امروز به خاطر مبارزه با تروریسم جهانی و گویی همچون خدمت به تمام جهان است.
 
امروز باید بگویم، در بحبوحه جنگ نرم جهانی هستیم و از سلاح های اتمی مانند گذشته استفاده نمی شود، بلکه از سلاح های تاکتیکی و هوشمند استفاده می شود. ما در جنگ نرم با سربازانی با یقه پیراهن سفید و دستکش ابریشمی مواجه هستیم.
 
 
گفته می شود، بهتر است دستکش ابریشمی را روی دست چدنی پوشید تا دستکش چدنی روی دست ابریشمی! آمریکا یا هر کشوری در اروپا یا حتی رژیم صهیونیستی آماده استفاده از سلاح‌های اتمی نیستند، بلکه در حال آزمایش سلاح‌های مدرن هستند که در سکوت و بی‌صدا با لبخند به روی دیگران می‌کشند.
 
تمام جنگ‌هایی که اکنون در اوکراین، غزه و سوریه در جریان است، با هدف ایجاد بی‌ثباتی در اوراسیا انجام می شود تا کنترل آنجا برای آمریکا آسان‌تر شود. برژینسکی روزی سؤالی پرسید « آیا آمریکا رهبری جهان را در اختیار دارد یا تنها آن را کنترل می کند»؟
 
معتقدم، آمریکا نمونه خوبی برای رهبری جهان نیست. حتی نیرویی نیست که بتواند آن را کنترل کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: