صفحه نخست

سیاست

اقتصاد

بین‌الملل

جامعه

فرهنگ‌وهنر

چندرسانه‌ای

منهای نفت

اندیشکده‌های خارجی

انتخابات

فضای مجازی

صفحات داخلی

  • ۰۹:۲۵
  • سه‌شنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۱
  • Tuesday 22 November 2022
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - 2019 September 07
کد خبر: ۲۱۵۸۵

عضو ارشد اعتماد ملی: توفیق جریان سوم در انتخابات امکان ندارد!

محمد رضا خباز با تاکید بر ریشه های سیاسی دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب در سطح جامعه اظهار داشت که توفیق احتمالی هر جریان سومی بدون پشتیبانی هر یک از دو جریان یاد شده معنا ندارد.

به گزارش راهبرد معاصر؛ از هم اکنون و چند ماه مانده به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، افراد و احزاب سیاسی به میدان آمده و جهت تلاش برای کسب نظر مساعد جامعه، گوی سبقت را از یکدیگر ربوده اند. در این میان، جریان اصلاح طلب و اعتدالی که قدرت را در دولت های یازدهم و دوازدهم و همچنین مجلس دهم دراختیار داشته و کارنامه به غایت ضعیفی را به ویژه در حوزه اقتصادی و تداوم رکود و رشد بیکاری از خود بر جای گذاشته‌اند، بیش از دیگر جریان های سیاسی در پی جلب نظر مساعد مردم اند!

 

در همین زمینه ایلنا به گفتگویی با محمد رضا خباز، نماینده چهار دوره پیشین مجلس و استاندار استان های سمنان و خراسان شمالی در دولت تدبیر و امید پرداخته است. خباز در این گفتگو با تاکید بر نقش محمد خاتمی در جبهه اصلاحات، طرح مباحثی مبنی بر عبور از رئیس دولت اصلاحات را رد نموده است. در ادامه به اهم حرف های خباز در این گفتگو می‌پردازیم:

 

  • وی با بیان اینکه انتخابات مجلس یازدهم از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، اظهار داشت: همیشه در ماه‌های منتهی به برگزاری انتخابات مطرح ‌می‌شود یک جریان سومی در راه است که شبیه هیچ یک از جریان‌ها، گروه‌ها و جبهه‌هایی که در فضای سیاسی کشور فعالیت می‌کنند، نیست. این عضو حزب اعتماد ملی یادآور شد: به خاطر دارم هنگام برگزاری پنجمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی این اتفاق پیش‌بینی می‌شد که اتفاقا جریان سومی از درون دو جریان موجود پا به عرصه سیاسی گذاشت که آن جریان کارگزاران بود.

 

  • اینکه جریان سوم از جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا که ۴۰ سال در درون کشور هستند و در چندین انتخابات هم شرکت کردند جدا باشد، امکان‌پذیر نیست. خباز با بیان اینکه جریان سوم باید یک گروهی از همین جریان‌های موجود باشد و با اسم و تابلوی جدید وارد عرصه سیاسی شود، اظهار داشت: این‌که جریان سومی هیچ ارتباطی با جریان اول و دوم نداشته باشد، بعید به نظر می‌رسد، زیرا طبق اصل سیاسی هر جریان جدیدی که می‌خواهد پا به عرصه بگذارد باید پایگاهی برای ابراز وجود داشته باشد آن هم به این دلیل که وجود پایگاه زمینه رأی‌آوری را افزایش می‌دهد. وی تاکید کرد: هرجریانی که می‌خواهد وارد کارزار انتخابات و یا عرصه سیاست کشور شود باید بداند دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا مادر جریان‌های سیاسی داخل کشور هستند و اگر بدون پایگاه این دو جریان باشد توفیقی در انتخابات نخواهد داشت.

 

  • وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه مطرح می‌شود با توجه به شرایط کشور این نگرانی وجود دارد که مردم پای صندوق‌های رأی نیایند و این دوره از انتخابات کم فروغ و بی رونق باشد، جریان‌های سیاسی داخل کشور برای حضور گسترده مردم باید چه کاری انجام دهند، گفت: مهم‌ترین موضوع داشتن صداقت و راستگویی است. این عضو حزب اعتماد ملی تاکید کرد: هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان باید با مردم صداقت داشته باشند و هرآنچه که اتفاق افتاده است را با آنان در میان بگذارند و فراموش نکنند مهم‌ترین اصل که جامعه به دنبال آن است، راستگویی و صداقت است.

 

  • وی ادامه داد: جریان‌های سیاسی اگر قصد حضور در انتخابات را دارند باید برای ناکامی‌ها برنامه ارائه دهند، به طور مثال برای مبارزه با تورم به صورت مشخص بگویند چه رویه‌ای در پیش دارند و چه خواهند کرد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: درست است که برخی از امور مانند مبارزه با تورم در اختیار قوه مجریه است اما قوه مققنه می‌تواند بیان کند اگر مجلس را به دست گرفت با تصویب قوانین و دستورالعمل‌ها شرایط را برای رفع تورم به وجود بیاورد. وی ادامه داد: فقط مسئله تورم نیست جریان‌ها و گروه‌های سیاسی که قصد حضور در انتخابات را دارند باید بگویند برای سیاست خارجی، سیاست داخلی، مبارزه با مواد مخدر و سایر مسائل چه برنامه‌ای دارند، زیرا جامعه بسیار علاقه دارد بداند مانیفست این جریان‌ها چیست.

 

  • این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا جریان اصلاحات در انتخابات پیش رو با محوریت سید محمد خاتمی وارد عرصه خواهد شد، گفت: جریان اصلاح‌طلب یک نعمت فوق‌العاده به نام سید محمد خاتمی دارد، وی به قدری متواضع است که می‌گوید رهبر جریان نیست. وی خاطر نشان کرد: همه اصلاح طلبان ایشان را قبول دارند حال ممکن است کسی ان‌قلت کوچکی هم داشته باشد اما آن‌ها دلیل بر عبور خاتمی نیست، مگر در زمانی که رئیس‌جمهور بود برخی از گروه‌های اصلاح‌طلب از وی انتقاد نمی‌کردند؟ ما دلیلش را آزادی بیان و اندیشه می‌دانستیم امروز هم همین است. خباز در خاتمه گفت: برای کشور، نظام، مردم و جریان اصلاح‌طلب حضور شخصی مانند سید محمدخاتمی بسیار ارزشمند و مغتنم است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
نظر: